בחיפה יש על פי הערכות שונות מאות ואלפי חזירי בר המסתובבים בוואדיות ושכונות מגורים. תופעת החזירים הפכה לאחד מסמליה של העיר חיפה שזכתה לכינוי "עיר החזירים".
7 צפייה בגלריה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
לתופעה השלכות רבות על התנהלות העיר ותושביה, לרבות: פחד של תושבים ממפגש עם חזירים, תקיפות של הולכי רגל וכלבים על ידי חזירים, הרס גינות וגדרות, תאונות בהם מעורבים חזירים וכלי רכב, ועוד.
אחת מהשלכות הפחות מוכרות בסוגיית החזירים היא המחיר הכלכלי שמשלמים תושבי העיר על הימצאותם של חיות בר בתחומי העיר.

7 צפייה בגלריה
נפגע תקיפת חזיר הבר
נפגע תקיפת חזיר הבר
אדם שנפגע מחזיר בר ואושפז. מי ישלם על זה וכמה?
(צילום: נטע פלג)

על מה תובעים?

ממסמך מסכם שהגיע לידי "מיינט חיפה" עולה כי בשנה אחת בלבד (ינואר 2021 ־ ינואר 2022), הוגשו נגד עיריית חיפה ורשות הטבע והגנים לא פחות מ-58 תביעות ופניות לתשלום מצד תושבים בגין נזקי חזירי בר.
על פי אותו מסמך, מתוך סך הפניות הכולל, הוגשו 5 תביעות משפטיות, וכל השאר הן פניות בהן מבקשים התושבים פיצוי בגין הנזקים שנגרמו להם וזאת בטרם הוגשו תביעות.
בחינת השורה התחתונה של סיכום התביעות לשנה אחת בלבד, מגלה כי בעירייה נערכים לתשלום של 676 אלף שקלים בגין נזקי החזירים.
על פי נתוני העירייה, מתוך 58 תביעות ופניות, רק ב-12 מקרים הושגו פשרות, ובגינם שילמה העירייה 54 אלף שקלים.
הנתון המשמעותי יותר הוא 46 התביעות שהגיעו לבית המשפט, ובהם מעריכה העירייה כי תשלם כ-622 אלף שקלים.
אז מי תובע את העירייה? התביעות והפניות לפיצויים מתחלקים בין טענות לנזקי רכב, רכוש וגוף. באשר לרכב, הדרישות לפיצויים נובעות מחזירים ששרטו רכבים, שהפכו עליהם את הפח, שהתפרצו לכביש וגרמו לתאונה, ועוד. מרבית הדרישות לפיצוי הן בעקבות פגיעה ברכב, ומסתכמות ב-32 פניות מתוך 58.
17 מתוך 58 הדרישות לפיצויים נוגעות לנזקי רכוש, לרבות חזירים שהרסו גינות, שברו עציצים, עקרו דשא, פירקו גדרות ועוד.
9 תביעות ופניות לפיצויים הן בתחום נזקי גוף. אלו בדרך כלל התביעות המשמעותיות יותר, היקרות יותר, ושהנזקים הם הגדולים יותר.

7 צפייה בגלריה
תקיפת חזיר בשפרינצק
תקיפת חזיר בשפרינצק
תוצאת תקיפת חזיר בשפרינצק
(צילום: פרטי)

פשרה או משפט

מומחים לענייני נזקי גוף מציינים כי על פי רוב בעירייה מגיעים לפשרות עם התובעים והפונים, מאחר ומבחינה משפטית ברור כי חיית בר אינה צריכה להסתובב בתחומי העיר.
"אם דב היה נכנס ברכב שלך, תוקף אותך או שובר לך את הגינה, אז אין ויכוח שאתה לא אשם, והרשויות היו צריכות לטפל במפגע הזה", אומר אחד מעורכי הדין.
עו"ד סאמי אבו ורדה, מומחה בנזקי גוף ומי שמייצג באחד התיקים הגדולים של נזקי החזירים בעיר, התיק של איתן אורלייב שהותקף על ידי חזיר, מסביר: "העירייה לרוב מתפשרת וגם מבחינת הלקוחות זה לא משנה אם הולכים למשפט או לא. הם רוצים פיצוים לנזקים שנגרמו להם. בעירייה עשויים לבקש במסגרת הסכם הפשרה כי הם משלמים כספים אבל אסור לתובע לפרסם את פרטי הכספים ששולמו לו. בסופו של דבר, עורך דין מחוייב ללקוח ולא מעניין אותו הפרסום של פסק הדין או הסכם הפשרה".
על מה משלמת העירייה בנזקי הגוף?
"כמו כל תאונה יש במקרה של תקיפת חזיר, פיצוי בגין הפסד ימי עבודה, נזקים, דרגות נכות שנותרו, כמו בכל תביעת נזיקין. מה שמיוחד בתביעות החזירים הוא נושא הרשלנות. התביעות הן נגד העירייה ורשות הטבע והגנים, הרשויות שאחראיות להרחיק חזירים מתושבים. התביעה צריכה להוכיח רשלנות, אבל בגלל אותם הסכמי פשרה, אין תקדימים בהן הרשויות הודו ברשלנות".

7 צפייה בגלריה
רגעי הפציעה
רגעי הפציעה
תקיפת חזיר של כלב. מי ישלם?
(צילום: איחוד הצלה)

הבנאליות של התביעה

תושבים מתמודדים מדי שנה עם נזקי החזירים. האחד נכנס עם רכבו מספר פעמים בחזיר והפרמיות של הביטוח שלו עולות, לשני נהרסת הגינה מידי שבוע וחזירים עוקרים שתילים והורסים עציצים יקרים, ואחרת נאלצת להתמודד עם ילדה מפוחדת, ונדרשת לטיפול פסיכולוגי בשל מפגש עם חזיר.
כל אלו ותושבים רבים אחרים מצאו עצמם יום אחד במציאות חדשה, בה בעקבות מפגש מקרי עם חזיר, הם נאלצים להגיש תביעות, והם חווים שינוי במצבם כלכלי, רפואי או נפשי.
כך לדוגמא תביעה שהוגשה בשנת 2023 על ידי א', תושב נווה שאנן נגד העירייה, רשות הטבע והגנים וחברת הביטוח, בגין אירוע שאירע בחודש יולי האחרון. א', כבן 60, טוען בתביעתו כי שני חזירי בר תקפו אותו בכניסה לביתו, וכשניסה להתחמק מהם, נפל ונחבל בגב התחתון.
בעקבות המקרה אובחן לא' שבר דחיפה בחוליות הגב, ומאז הוא סובל כאבי תופת. לתביעתו צירף א' מסמכים רפואיים רבים המעידים על ביקורים בחדרי מיון, ביצוע בדיקות והוצאות כספים בגין היוועצות עם מומחים. עוד צורפה הערכה כי א' סובל מנכות לצמיתות בהיקף של כ-20%.
א' טוען לרשלנות מצד העירייה ורשות הטבע והגנים, שבין השאר לא ביצעו פעולות דילול של חזירי בר, התעלמו מהתרבות חזירי הבר בשטח העירוני, אפשרו לחזירים לפלוש לעיר, ועוד.

7 צפייה בגלריה
נפגעה ברגל. פגיעת החזיר
נפגעה ברגל. פגיעת החזיר
ילדה שנפגעה ברגלה מחזיר. פגיעות גוף הכי יקרות
(צילום: באדיבות המשפחה)

הצד של העירייה

מה טוענת העירייה בתביעות הנזיקין? בכתב ההגנה של א' בנווה שאנן, טוענת העירייה כי האירוע כלל לא מוכר לה, וכי א' כלל לא דיווח למוקד העירוני על המקרה וכי בחדר המיון נכתב כי א' נפל בביתו ללא אזכור חזירים.
עוד טוענת העירייה כי הטענות מסתכמות בטענה כללית כי על העירייה היה לטפל בתופעת חזירי הבר. בעירייה טוענים כי מדובר בתופעה עולמית ללא פתרון בזק, וכי העירייה נקטה באמצעים סבירים. העירייה אף מבקרת את התובע, וטוענת כי זו חוכמה קטנה מאד לדרוש טיפול בחזירים כאשר בעירייה מתמודדים עם מגבלות תקציביות ומשאבים מוגבלים. עוד נטען כי העירייה פועלת ככל יכולתה לספק פתרונות מתאימים ולא נפל כל רבב בהתנהלותה. בעירייה אף מפרטים 19 צעדים בהם נקטה. בעירייה מדגישים כי "מדיניות הטיפול בתופעת חזירי הבר התוותה ואושרה על ישי רשות הטבע והגנים, בהיותה הגורם האחראי לחיות הבר".

7 צפייה בגלריה
נזקי החזירים
נזקי החזירים
חזירים שברו את העציצים והרסו את הגינה. מי ישלם?
(צילום: פרטי)

בעירייה מפנים אצבע מאשימה כלפי הרשות הטבע והגנים, וטוענים כי הייתה צריכה לדלל חזירי בר שהיו בשטחי הבר ובטרם פלשו חיפה. "התנהלותה של רט"ג היא זו שאילצה את עיריית חיפה ותושביה להתמודד עם תופעה קשה זו, והיא זו שאחראית להתפתחות התופעה. את המלחמה שנאלצת העירייה לנהל נגד חזירי הבר, ניתן היה לחסוך לו הייתה רט"ג פועלת כנדרש". העיריה מצידה תובעת כצד ג' את רט"ג.
העירייה מגדילה לעשות, וטוענת כי לא הייתה אשמה בפציעתו מאחר ולא קרא נכון את המצב, כי חזירי בר אינם נוהגים לתקוף בני אדם, והוא היה צריך לנתק מגע. "התובע בחר לפתוח בריצה או בבריחה מסוכנת ומיותרת, ולמרבה הצער בחירתו הביאה למעידתו ולפציעתו הנטענת".

7 צפייה בגלריה
חזיר ברחו במאפו
חזיר ברחו במאפו
חזיר במהלך הרס גינה ברחוב מאפו. למי שולחים חשבון?
(צילום: דורון סולומון)

קראו גם:

מה יהיה?

כאמור זו רק תביעה אחת מני עשרות אחרות בשנה שרק החלה. מעבר להוצאות בגין תביעות, המסתכמות כאמור בכ-650 אלף שקלים בשנה, בעירייה ביקשו בשבוע שעבר מוועדת הכספים אישור למימון 4.5 מיליון שקלים לטיפול בחזירים, לרבות החזקת צייד במיליון שקלים, 400 אלף שקלים לאיש רשות הטבע והגנים, 200 אלף שקלים תיקון גדרות ועוד.
פורסם לראשונה: 09:05, 20.03.23