במשך חודשים ארוכים מסתובבת שמועה לפיה ראש העיר נשר רועי לוי בוחן אפשרות להתמודד לראשות העיר חיפה בבחירות המקומיות באוקטובר 2023. לוי לא מיהר להכחיש את השמועה, וההנחה הייתה כי אם יתמודד בחיפה יש לו סיכוי גבוה לנצח. השבוע אומר לוי בראיון ל"מיינט חיפה", כי לא רק שהשמועה הייתה נכונה, אלא שבדק את האפשרות לעומק בטרם קיבל החלטה סופית להתמודד בנשר.
5 צפייה בגלריה
רועי לוי
רועי לוי
קיבל החלטה. רועי לוי
(צילום: מיכה בריקמן דוברות עיריית נשר)
"הלב שלי בנשר ואני ארוץ לעוד קדנציה פה", אומר לוי שבחודשים האחרונים קיבל פניות להתמודד על ראשות העיר חיפה ושקל את הנושא ברצינות.
לוי: "היו פניות אליי מגורמים בממשלה, מעובדי עיריית חיפה, נציגי סיעות במועצת העיר ותושבים. ניסו לדרבן אותי לקבל החלטה ונפגשתי ושמעתי אנשים. אין כל מניעה חוקית של אדם להתפטר ולרוץ בעירייה אחרת. אני גם מניח שהייתי יכול לעשות עבודה טובה ולשים את חיפה במקום הראוי לה. אבל אני רוצה להשלים פרויקטים ענקיים בנשר, ובהמשך אלוהים גדול. כרגע לא רלוונטי".
השבוע יש ועידה אזורית ונשר בין הרשויות.
"נשר הייתה האחרונה שהצטרפה כי רציתי לראות שהאשכול יכול להביא לחיסכון בכסף ולקדם נושאים יחד עם משרדי הממשלה. למדתי שמשרד התחבורה והגנת הסביבה עובדים יחד עם האשכול, ומקדמים מציאת פתרונות בתחום התחבורה ואיכות הסביבה".
מה למשל?
"לדוגמא פסולת גזם שכל רשות מתמודדת עם הבעיה הזו ומשלמת מיליוני שקלים על הטמנת אשפה. לערים כמו נשר וטירת כרמל אין כמות מספקת של אשפה עבור מפעל אשפה עצמאי, ופתרון אזורי הוא דבר חשוב".
למה חיפה לא באשכול?
"רצו שהיא תהיה אבל חיפה השאירה את עצמה בחוץ בגלל החלטה של קליש. אם חיפה הייתה באשכול זה היה מחזק את כולנו. אזכיר שמבחינת מספר תושבים, חיפה שוות ערך לכלל הרשויות באשכול".

5 צפייה בגלריה
מתחם אורן הכרמל מתחדש
מתחם אורן הכרמל מתחדש
נשר מתחדשת. פרויקט חידוש מתחם אורן הכרמל
(הדמיה: אול אין)

איך היחסים שלך עם קליש?
"טובים. התפיסות שלנו מנוגדות בהרבה דברים אבל אנו מדברים ואני מבין שהיא עושה כמיטב יכולתה. גם כשאנו מדברים על נושאים, לא תמיד הם יוצאים לפועל".
לדוגמה?
"אזור תעסוקה משותף 777. בכביש 75 בין יגור והצ'ק פוסט באוזר המט"ש, יש 550 דונם שנשר מבקשת להפוך לאזור תעסוקה לשיווק עבור עורף הנמל. למהלך שותפים משרד הפנים, חברת נמלי ישראל, ואחרים. רק עיריית חיפה מעכבת למעלה משנה חתימה על הסכם מינהלת שבלעדיו אי אפשר לצאת לשיווק".
למה?
"תשאל את קליש. למה לא לאפשר הכנסה של 40 מיליון שקלים לנשר וחיפה? לא מובן לי".
מה ההבדל בין נשר וחיפה?
"דווקא על רקע אי קידום פרויקטים בחיפה בולט הלחץ קדימה בנשר. כך אנחנו מקדמים פרויקט ענק של 500 אלף מ"ר - 4tech, הכולל את הבניינים הכי גבוהים מחוץ לגוש דן, מרכז מזון ירכא פותח 40 אלף מ"ר שטחי מסחר, אפריקה מגורים ושיכון בינוי מגיעים לנשר לבנות שכונה ראשונה ענקית שתכפיל את אוכלוסיית העיר. מקודם גם פארק אגמים בהשקעה של 70 מיליון שקלים, שיהיה הפארק של המטרופולין".

5 צפייה בגלריה
מגדל המחצבה - פרויקט סיגנצ'ר
מגדל המחצבה - פרויקט סיגנצ'ר
למה לא בחיפה? פרויקט מגדל המחצבה בנשר - פרויקט סיגנצ'ר
(הדמיה: גשם החזקות)

למה בנשר הארנונה זולה יותר?
"בנינו תמהיל מצויין של עסקים ומגורים. יש לנו 1,300 עסקים שהגיעו אלינו גם מחיפה. כשנכנסתי לתפקיד דונם בנשר היה 1.3 מיליון שקלים, ועכשיו הוא כבר 4 מיליון. היזמים צובאים על הדלתות שלנו כי מבינים שהעירייה מלווה אותם ורוצה אותם. כשמכניסים ארנונה מעסקים אפשר להוזיל למגורים ולתת שירות יותר טוב".
איך בעיית החזירים בנשר?
"המצב בהרבה יותר טוב מחיפה. השקענו 16 מיליון שקלים בהטמנת 250 פחי אשפה מתחת לאדמה. בנוסף אנו מבצעים דילול באישור רשות הטבע. לצערי מגיעים אלינו יותר חזירים מחיפה מבעבר בגלל מדיניות אי הדילול של קליש. היא הורידה את הרגל מהגז והפסיקה לדלל, והחזירים התרבו ללא בקרה. לצערי כולנו נפגעים ממדיניות עיריית חיפה".

5 צפייה בגלריה
עינת קליש
עינת קליש
"יכולתי לעשות עבודה טובה בחיפה". עינת קליש
(צילום: שרון צור)

איפה אתה בנושא המחאה?
"אני מודאג מהפילוג בעם. אנשים מאבדים תקווה. עליתי עם עוד 90 ראשי ערים לבית הנשיא כדי לתמוך במתווה שהוא מציע. אני לא חושש שנגיע כל כך מהר לדיקטטורה אבל חושש מאי האמון של הציבור במערכות המדינה".
איפה אתה בעניין שדה תעופה בחיפה?
"יש צורך בשדה אבל אני מעריך כי ההשפעה על האזור שלנו לא תהיה טובה. הארכת השדה לא מתכתבת עם תוכנית מפרץ החדשנות. שדה צריך להיות ברמת דוד".

5 צפייה בגלריה
רועי לוי
רועי לוי
משקיע את כולו בנשר. רועי לוי
(צילום: מיכה בריקמן דוברות עיריית נשר)

קראו גם:

מה הדבר הכי חשוב עבור הצפון?
"תאריך יעד לפינוי המפעלים המזהמים. כל עוד הם כאן שום דבר לא יתרומם, ותושבים לא יבואו הנה. חייבת להיות אמירה ברורה של ראשי הרשויות, יחד ראש הממשלה שלחץ על לוח זמנים בקדנציה הקודמת שלו".