בין שלטי המפגינים במחאה בחיפה במוצאי שבת נגד הרפורמה המשפטית, בולטים שלטי אנשי ההייטק מחיפה.
3 צפייה בגלריה
מחאת אנשי ההייטק בחיפה
מחאת אנשי ההייטק בחיפה
מחאת אנשי ההייטק בחיפה
(צילום: יבגני פלבין)

צבי אגמון, תושב חיפה, מתכנת בחברת הענק Akamai: "במידה ותוכנית הרפורמה המשפטית של נתניהו ולוין תצא לפועל, ישראל תהפוך למסוכנת עבור משקיעים שבורחים מאי ודאות. בריחת משקיעים תוביל לירידה בהשקעות בישראל, חברות ייסגרו ואנשים טובים יחפשו עבודה מעבר לים. ההייטק הוא הקטר של הכלכלה הישראלית. ברגע שיעצרו אותו לא ייכנסו מאות מיליוני שקלים לארץ. הפגיעה תהיה אנושה".
אגמון מציין כי ישנן מספר קבוצות הפועלות כעת בתחום ההייטק, ולכולן מטרה אחת. "המחאה שלנו מתפתחת ותצמח ואנשי ההייטק יגיעו להפגנות מדי שבוע", אומר אגמון, "יש קבוצת אנשי הייטק בכירים ויש קבוצה של עובדים כמוני המבקשים להתריע מפני מה שהולך לקרות וכבר עכשיו קורה. המטרה של כולם היא אחת, טובת המדינה. כולנו רוצים לעצור את הטירוף כדי שיהיה לנו עבודה, לשמור על יציבות המדינה, וישראל תהיה מקום טוב לגור בו".

3 צפייה בגלריה
המחאה ברוממה
המחאה ברוממה
המחאה ברוממה
(צילום: מחאת העם)

לא כל עובדי ההייטק שיצאו להפגין ששו להתראיין. "אני עובד בחברה אמריקאית וקשה יהיה לרתום את מנכ"ל החברה בישראל או לקבל ממנו הצהרה בגלל שהוא כפוף לחברה בארה"ב. משיחות שקיימתי עם קולגות בחברות אחרות. עלו הרבה דעות, אבל יש קונצנזוס לגבי מערכת המשפט ושאסור לפגוע בה".
מי שכבר רואה את הפגיעה בענף ההייטק הוא שרון סוסתיאל, שעובד בחברת מייקרו פוינט פרו, ושהספיק להקים חברות סטארט אפ ולפעול בענף החל משנת 1997. "התוכנית המוצעת כבר פוגעת בהייטק", הוא מסביר, "השוק מגיב מהר. אני שומע מיזמים על הדאגה שלהם, אני שומע את זה מחברים שמבקשים לגייס ולהכניס למדינה מאות מיליוני שקלים, ועכשיו מצבה המשפטי של ישראל הפך למכשול נוסף שיכול להפיל עסקאות. ברגע שהגדלת את אי הוודאות בישראל, מאות מיליוני דולרים לא יגיעו לישראל. ברגע שיש אי ודאות, מספיק שגיוס כספים נדחה בחצי שנה בלבד, החברה צריכה לשלם משכורות מכיסה והיא יכולה להיסגר.

3 צפייה בגלריה
המחאה ברוממה
המחאה ברוממה
המחאה ברוממה
(צילום: מחאת העם)

קראו גם:

"אני 25 שנה בהייטק הישראלי. אנשים שוכחים כמה קשה היה למדינת ישראל להקים אותו ביזע ובדם ולהפוך למעצמה בתחום. הכל יכול להיהרס כמו מגדל קלפים. אני זוכר איך התקשינו בתקופת האינתיפאדה. התקשינו להביא משקיעים לארץ. אנשי ההייטק אינם מאוגדים וגופים כמו התאחדות התעשיינים אינם מייצגים אותם. זה עלול להשתנות בעקבות המחאה הנוכחית וההבנה כי יש צורך בגוף שכזה. לדעתי המהלכים שמתכננת הממשלה עלולים לחזק את תנועת BDO וגופים אנטי ישראליים. יש מדינות שלא מצפים מהם לכולם כמו מקסיקו, אבל מישראל מצפים שתהיה מדינה מובילה, וזה יכול להיהרס. אני בחברה מוטת ייצוא המתבססת על לקוחות מחו"ל. הם מתקשרים ומתעניינים. 'הכל בסדר?', 'מה קורה?'. אנשים מחפשים יציבות".
אנשי הייטק מבטיחים כי המחאה תגבר בשבועות הבאים ויותר אנשים ייצאו לרחובות. "פשוט אין לנו ברירה. זה העתיד של כולנו", הם אומרים.
פורסם לראשונה: 08:55, 29.01.23