ראש העיר חיפה, חבר הכנסת ויו"ר מפלגת העבודה לשעבר ואלוף במיל. עמרם מצנע מצטרף למחאה נגד הרפורמה המשפטית. במוצאי שבת הפגין מצנע בהפגנות שהתקיימו בתל אביב.
3 צפייה בגלריה
עמרם מצנע
עמרם מצנע
מצטרף למחאה. עמרם מצנע
(צילום: הרצל יוסף)

מה דעתך על מהלכי הרפורמה שמובילה הממשלה החדשה?
"קשה לדעת מאיפה להתחיל. ניסיון ממשלת הימין מלא מלא לתקוף בחזית רחבה את כל הנושאים המשפטיים הוא ניסיון שלא יצלח. הם יעשו הרבה תרגילים אבל זה לא ילך. הם רוצים לעשות מהפכה כולל במשרד הביטחון. לא מפתיע שכבר יש התנגשות בנושא פינוי מאחזים".
איפה אתה רואה את הבעיות בפיצול הזה?
"כמי שהיה אלוף מרכז וראש אגף התכנון שהיה ממונה על שיטות עבודה בצה"ל, אין חיה כזו שיהיו ליחידה אחת או לקצין אחד יותר ממפקד אחד. הסמכות היא בפירמידה מובנת וברורה שבצידה יש סמכות ואחריות. רבים אינם מבינים כי יהודה ושומרון אינם חלק משטחי מדינת ישראל, ולכן פעילות המדינה בהם היא בסמכות המפקד הצבאי. השינויים יגרמו לחוסר תיאום בין יחידות שעלול להוביל לפגיעה בחיילים, ומנגד סנקציות בינלאומית".
נתניהו לא מודע להשלכות?
"שאלה טובה. נתניהו לכאורה מכיר את כל המערכות והתבטא אינספור בעניינים אלו והיה זהיר לאורך השנים. לדעתי הוא מבוהל ומבין היטב שהתהליך המשפטי המקודם אינו לטובתו והוא עלול למצוא עצמו בבית סוהר. זו המוטיבציה שלו לעשות שינויים.
"הקואליציה שהקים לא מנוהלת על ידו אלא הקיצונים מנהלים אותה. נתניהו חזר לשלטון עם שרה ויאיר חדורי נקם. הם לא רואים בעיניים. הם מנסים הכי מהר בעולם לשנות את כל המערכות שהוקמו מאז הקמת מדינת ישראל, ביניהם מערכת המשפט, הדמוקרטיה ומשרד הביטחון. ראש ממשלה המואשם בשלושה כתבי אישום חמורים, והוא לוקח חלק בשינוי חוקים כה יסודי?!".

3 צפייה בגלריה
עמרם מצנע
עמרם מצנע
מגיע להפגנות. עמרם מצנע
(צילום: זהר שחר)

"שקרן בן שקרן"

אבל הציבור בחר במודע גם בדרעי וגם בנתניהו.
"אין ספק שחלק מהחברה הישראלית לא מבין לעומק את נושא הדמוקרטיה והפרדת הרשויות. חלקם אינם מבינים עד כמה אוכלוסיות מוחלשות ייפגעו מהחלשת מערכת המשפט. יש לחקור את הדנ"א של הבוחר הישראלי שמביא את הפתק מהבית בלי קשר למה שקורה. כך הליכוד הפך לבית של המזרחים למרות שהליכוד לא נותן מקום למזרחים, ראו מקרה דוד לוי. נתניהו זה מלך בורגני, עשיר ומנותק".
אז לשם מה ההפגנות? למה לא לחכות לבחירות?
"החשש שבקואליציה יבצעו מהלכים בלתי הפיכים הפוגעים בדמוקרטיה שיבטיחו לגוף השולט התמודדות בלתי שווה עם האופוזיציה. לכן אני מעריך כי ההפגנות יימשכו ויצטרפו אליהם רבים, ביניהם מצביעי ימין. יהיו השבתות והעולם יבהיר לנתניהו גם את המחיר הכלכלי שישראל תשלם, לרבות פגיעה בדירוג האשראי. אי אפשר לחכות לפגיעה כי אז כבר יהיה מאוחר מדי".
האיום על ישראל אמיתי?
"לאורך כל שנותיו של עם ישראל ידעו השבטים לכבד ולעשות ויתורים למען העם והמדינה. כעת יש פגיעה בבסיס קיומה מדינת ישראל. כאלוף לשעבר, וכפי שאמר זאת בוגי יעלון, מכל הסכנות שחוויתי בשדות הקרב, לרבות מלחמת יום כיפור שסיכנה את חוסנה של מדינת ישראל, המצב כיום הוא בעייתי ומסוכן יותר, ואף קשה יותר לטיפול בגלל שמדובר במחלוקת פנימית".

3 צפייה בגלריה
עמרם מצנע
עמרם מצנע
"המצב מסוכן יותר מכל מלחמה שידעה ישראל". עמרם מצנע
(צילום: אלעד גרשגורן)

קראו גם:

מה עכשיו?
"אני מעריך שנתניהו יבין את הסכנות הכלכליות, הצבאיות והחברתיות הטמונות במהלכיו. אנו רואים שהוא מתחיל לחזור בו מהחלטות שונות וזה בסדר. חבריו לקואליציה, שכינו אותו 'שקרן בן שקרן', לא יוכלו להמשיך בקידום הרפורמה, ואני תקווה שהשכל ישר, שלטון החוק וההיגיון הבריא יחזרו במהרה לישראל".