השבוע נפתח עם הודעה דרמטית מעיריית חיפה לפיה ראש העיר עינת קליש פיטרה את מנכ"ל העירייה אוהד שגב. בהתחלה הייתה אי בהירות האם המנכ"ל התפטר או פוטר, אך בעירייה דאגו להבהיר כי מדובר בפיטורים.
4 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
אוהד שגב ועינת קליש
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
בהודעה נכתב: "לאחר שנתיים בתפקיד, מנכ"ל העירייה מסיים השבוע את תפקידו. ראש העיר, עינת קליש רותם, הודיעה למנכ"ל על החלטתה לסיים את ההתקשרות עמו ואיחלה לו הצלחה בהמשך דרכו".
בהודעה לאקונית זו הסתיימה כהונתו הקצרה בת השנתיים של אוהד שגב, כשבעירייה לא מפרטים מה סיבת הפיטורים.
זמן קצר לאחר הודעת העירייה, נציגי ועד עובדי העירייה דאגו לכנס מספר עובדים לטקס פרידה קצר מהמנכ"ל שזכה להערכה רבה מהעובדים.
שגב היה נרגש ואמר בטקס המאולתר: "התושבים בטח לא צריכים לסבול וליפול למלחמות המטופשות האלה. זה לא סוד שגם אני הגעתי מבחינתי להבנה שאני בלב כבד אסיים פה. השתדלתי לעשות את זה בטיימינג יותר מוצלח ועם פחות בלגן, אבל לא הכל תלוי בי. אני שמח שאני עוזב כשיש תקציב עירייה מאושר, אני שמח שהצלחנו לשנות פה דברים מהיסוד, ואין לי ספק שתדעו לשמור על זה".
4 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
התכוון לעזוב. אוהד שגב
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
מכתב הפיטורים
בעירייה בחרו שלא להסביר מדוע פוטר המנכ"ל, אך ל"מיינט חיפה" נודע כי לפיטורים צורף מכתב ובו העלתה העירייה טענות על תפקודו של שגב בשורה של נושאים שהיו באחריותו. ממכתב הפיטורים ניתן להתרשם כי הסיבה לפיטורים היא מקצועית.
בשיחה עם "מיינט חיפה" בחר שגב שלא להתייחס לפרשה, ומסר על הטענות בגינן הוא פוטר כי "מדובר בגיבוב של שטויות של ראש העיר שהמענה עליהם יינתן באמצעים המתאימים". שגב לא פירט, אבל מדבריו עולה כי הסיפור לא נגמר כאן, ועלול להגיע לבית המשפט.
מקורבי המנכ"ל אומרים שהופתע מהמכתב, ושיש לו בטן מלאה על קליש, וכמי שהיה קרוב אליה מאוד הוא בהחלט שוקל להוציא בבוא היום עוד פרטים על התנהלות העירייה וקליש בפרט.
חתול שחור
אז מה הוביל את קליש לשלוח בשעה שבע בבוקר מכתב פיטורים ובו טענות על תפקודו של שגב?
גורם בעירייה אומר כי הזרעים לפיטורים נשתלו הרבה קודם. לדבריו, זמן קצר אחרי כניסתו לתפקיד לפני כשנתיים, חווה שגב קשיים לעבוד עם קליש ועם ממלא מקומה, נחשון צוק. עוד ציין אותו גורם כי שגב עבר "ביזיונות" וצורת עבודה שאינה מתאימה להבנתו לעירייה בסדר גודל של חיפה.
4 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
עזיבתו לא מבשרת טוב לעירייה. שגב
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
לאורך השנתיים האחרונות, שגב נתפס בעיני רבים כמי ש"נשכב על הגדר" עבור קליש, וייצג נאמנה את מדיניות העירייה. פעם אחר פעם זימנה קליש את המנכ"ל לישיבות מועצת העיר כדי לענות לשאלות חברי אופוזיציה, איתם נאלץ להתעמת. אותם חברי אופוזיציה אמרו השבוע כי שגב היה מנכ"ל טוב, וחבל שפוטר, וכי חיפה תשלם את המחיר.
גורם מקורב לשגב ציין כי בעקבות היחסים המעורערים, הוא החליט להמשיך הלאה ולעזוב את העירייה מיוזמתו לאחר חג הפסח לטובת המגזר פרטי, וצפוי להתחיל בעבודתו החדשה כבר בתחילת החודש הבא. גורם המקורב לשגב: "כשקליש שמעה על זה, היא התחילה להשתולל כמו ילדה בת 16, ולא כמו ראש עיר שצריך להעביר מקל בצורה מסודרת. עיר של 2.5 מיליארד שקלים מנוהלת כמו מכולת. מה היה החיפזון בפיטורים?".
בסביבתו של מנכ"ל העירייה יודעים לספר כי ביום חמישי האחרון התבקש שגב לחתום על מסמך שדרשה קליש עבור הליך משפטי בו נמצאת העירייה. על פי גורם בעירייה, בימים אלו נמצאת העירייה בהליך משפטי המצריך הכנה והגשת מסמכים רגישים.
בתוך כך הוכן מסמך מסכם, עליו התבקש לחתום גם מנכ"ל העירייה, כתוספת שהיתה חשובה לקליש, אבל הוא סירב לחתום, ואמר לה שאם התוספת כה חשובה לה, היא מוזמנת לחתום עליה בעצמה.
זמן קצר לאחר מכן קיבל, ביום ראשון בשבע בבוקר, הודעה לדואר האלקטרוני, כשקליש שולחת לו הודעת ווטסאפ המפנה אותו להסתכל במייל.
הולך קדימה
השמועות על עזיבתו הצפויה של שגב התרוצצו חודשים ארוכים בעירייה. שגב לא הכחיש, אך לא הודיע רשמית על כך. הודעה זו הייתה צפויה להתפרסם אחרי פסח. מקורב למנכ"ל ציין כי לא הייה בכוונתו לעזוב את העירייה כל עוד לא אושר תקציב, וכי לא רצה להצטייר כמי שעוזב ספינה טובעת ועירייה במשבר.
שגב התמנה למנכ"ל עיריית חיפה לפני שנתיים. קודם לכן היה מנכ"ל עיריית עכו. גורמים בעיריית עכו אומרים השבוע כי שגב יתמודד על ראשות העיר בעוד כשנה וחצי, וכהונתו בחיפה הייתה הכרחית בשל הצורך בתקופת צינון במעבר בין תפקיד מנכ"ל לראש עיר.
גורם בעכו טוען כי לשגב יש כוח אדיר בעיריית עכו, וכי חזרתו לעיר הייתה צפויה ומתוכננת היטב. מקורב לשגב אומר כי כל האפשרויות פתוחות, ביניהן הפוליטיות, אך עד הבחירות הוא יתמקד במגזר העסקי.
מי יחליף אותו?
שגב מונה לפני שנתיים בעקבות התפטרותו של מנכ"ל נוסף, איתן שטיאסני, שכיהן תקופה קצרה מאוד. שטיאסני נכנס לתפקידו לאחר שקליש פיטרה מהיום להיום את מנכ"ל העירייה המכהן גדי מרגלית, שמונה על ידי יונה יהב.
4 צפייה בגלריה
ענבל ריבלין עיריית חיפה
ענבל ריבלין עיריית חיפה
עו"ד ענבל ריבלין
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
קראו גם >>>
קליש צפויה למנות מנכ"ל שלישי בכהונתה הקצרה, או להשאיר את העירייה ללא מנכ"ל רשמי עד סיום הקדנציה. כך או כך, אחרי התחמקות ברגע האחרון ממינוי ועדה קרואה, העירייה שוב נראית לא יציבה.
מי בכל זאת מועמד להחליף את שגב? השמות המתבקשים הם ענבל ריבלין ורונן כהן. ריבלין עמדה בראש מינהלת 2030 שנסגרה על ידי האופוזיציה, ונחשבת מקורבת לקליש. רונן כהן הוא סגן מהנדס העיר, אך גם משרתו צפויה להתבטל בעקבות דרישת האופוזיציה.
בעירייה בחרו לא להגיב לדברים.
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://chat.whatsapp.com/IwYf2NjAQDTBV4EaIrqXrU