יולי 2004 בחיפה היה חודש חם ומתוח: המשטרה באיזור נאלצה להתמודד עם מקבץ פיגועים קשה ־ קו 37, מסעדת מקסים, מסעדת מצה ועוד. אולם לדבר אחד לא ציפו באותה תקופה – אדם שיחל לתקוף נערות ונשים צעירות בעיר, ולימים יכונה "אנס המדרגות". עכשיו מתברר: האדם שהורשע במעשים הללו מבקש לצאת לחופשה מהכלא.
5 צפייה בגלריה
הקלסתרון שהופץ של אנס המדרגות
הקלסתרון שהופץ של אנס המדרגות
הקלסתרון שהופץ של אנס המדרגות
(צילום: דוברות המשטרה)

ניר מריאש, תת-ניצב בדימוס, מי שהיה מפקד משטרת חיפה באותה התקופה וממש עד לאחרונה מנכ"ל עיריית חיפה, מספר ל'ידיעות תקשורת': "זו הייתה תקופה קשה ביותר לעיר חיפה, מכל הבחינות. אינספור פיגועים נוראיים באזור, והמשטרה נמתחה מעבר לגבול יכולותיה. ואז גם התחיל מקרי האונס של נשים לאורך המדרגות שיורדות מהכרמל למעלה ועד לעיר התחתית.
"אלו מדרגות ישנות, שלא היו מוארות באותה התקופה – חלקן דורשות שיפוץ עד היום. אותו אנס ידע בדיוק היכן להתמקם ולארוב לנשים שעלו או ירדו בהן, וכך למעשה את קיבל את הכינוי שלו. זו תקופה שמאוד הטרידה את התושבים – ועל כן כמעט שלא יצאו מהבית".

תשע נשים נאנסו


תחילת הפרשה אירעה ביוני 2004, אז נאנסה צעירה בת 19 בגרם מדרגות בשכונת הדר בחיפה. שבוע לאחר מכן, התקבל דיווח במשטרה על אישה נוספת, בת 39, שנאנסה בגרם מדרגות בשכונת נווה שאנן בעיר. מחקירת המשטרה עלה כי בשני המקרים נאנסו הנשים בגרם המדרגות המוכר של חיפה, בימי שבת, וסמוך לשעה 4 לפנות בוקר.

5 צפייה בגלריה
האזור שבו פעל אנס המדרגות איגור אנטיפקה
האזור שבו פעל אנס המדרגות איגור אנטיפקה
האזור שבו פעל אנס המדרגות איגור אנטיפקה
(צילום: אלעד גרשגורן)

במהלך אותו החודש, ולמרות שלא ידעו במשטרה בוודאות כי מדובר באותו אדם, נערכה פעילות מודיעין אינטנסיבית. המשטרה ערכה פעולות סמויות וגלויות, תחקרה חשודים במעשי עבר, ואף הציבה בלשים שארבו לאורך גרמי המדרגות בהם התבצעו מקרי האונס. רק במקרה האונס השלישי, המשטרה חיברה את כל הקווים והבינה כי מדובר באנס סדרתי, וזאת לאחר שאנס נערה בת 17 ונמלט מהמקום.
מריאש מסביר, כי נגבו עדויות מהנשים השונות, ולאט לאט הגיעו גם קורבנות נוספות של אותו אנס סדרתי – בסך הכל כתשע נשים: "אחת הנשים שהוא אנס הייתה מאוד אמיצה והצליחה לדובב אותו", מסביר מריאש, "בזכות הנתונים שהביאה, הצלחנו להבין שהוא לא יודע עברית – יחסית עולה חדש".

5 צפייה בגלריה
תנ"צ בדימוס ניר מריאש
תנ"צ בדימוס ניר מריאש
תנ"צ בדימוס ניר מריאש
(צילום: פרטי)

באותה תקופה, עוד לא היה זיהוי על פי דנ"א במדינת ישראל, ומרבית עבודת הרגליים נעשתה בעבודות בילוש: "זהו למעשה אחד המקרים הראשונים בתולדות המשטרה שנעשתה עבודה עם קבצי נתונים ומול גופים אחרים במדינה. ידענו שהוא עולה חדש, ולכן הצלבנו נתונים של משרד הפנים עם אנשים שגרים בחיפה. ידענו שהוא לא גבוה (בין 160 ל-170 סנטימטר), שיער בלונדיני קצוץ וחיפשנו במאגרים נוספים, וכך הצלחנו לצמצם ולצמצם עד כדי 25 חשודים".

סימן על איבר המין


המשטרה החלה להפעיל את תוכנת המחשב "קרימינה", שהייתה אז חדשה מאוד במשטרת ישראל וייצרה פרופילים של מבצעי פשעים חמורים – רוצחים, אנסים ושודדים – לפי הראיות שנאספות בשטח.
מריאש אף מספר כי "היו מספר עדויות מן השורדות שידעו להגיד שלאנס יש סימן כלשהו על איבר המין. מעין נקודת חן גדולה. הבאנו את כל החשודים לפי הרשימה המצומצמת, וביקשנו מהם להתפשט, וכמובן אנטיפקה היה בין החשודים – וכך הצלחנו להוכיח בסופו של דבר וללא כל ספק שזהו האנס".

5 צפייה בגלריה
אנס המדרגות איגור אנטיפקה במהלך השיחזור
אנס המדרגות איגור אנטיפקה במהלך השיחזור
אנס המדרגות איגור אנטיפקה במהלך השיחזור
(צילום: רוני שיצר)

איגור אנטיפקה, בן 24, משכונת הדר בחיפה, עלה שנתיים לפני כן ממולדובה. המשטרה עצרה אותו בבית הוריו, בזמן ששיחק במשחקי מחשב עם שני אחיו הצעירים. מסתבר שלא היה שה תמים כלל, כבר היה לו תיק פלילי, ואף ישב בכלא. הוא השתחרר בנובמבר 2003, אחרי שריצה עונש של יותר משנה וחצי על תקיפת אישה ושוד - תקיפה אלימה שביצע חודשיים בלבד אחרי שעלה ארצה בשנת 2002.

קראו גם:

המשטרה אספה את כל הממצאים, העדויות והראיות, והגישה מיד לפרקליטות. במקביל, החל התהליך המשפטי שנמשך כמעט שנה, עד יוני 2005: "אין כל רחמים בליבנו על הנאשם", כתב הרכב השופטים בראשותו של נשיא בית המשפט המחוזי, השופט מיכה לינדנשטראוס. זה היה המשפט האחרון של השופט לינדנשטראוס, שהתמנה לאחר תקופה קצרה למבקר המדינה.
לינדנשטראוס פירט: "עניין לנו כאן עם אדם אלים מאוד אשר נתן דרור ליצריו השפלים תוך פגיעה אנושה בקורבנותיו, שהן היו צעירות בגילן. האירועים הטראומטיים שנתגלו בפנינו בפרשה זו משפיעים וישפיעו על מצבן של כל אחת מהמתלוננות שהעידו בפנינו. את הטראומה שהותיר הנאשם במעשיו השפלים לא ניתן לתקן עוד".

5 צפייה בגלריה
אנס המדרגות איגור אנטיפקה
אנס המדרגות איגור אנטיפקה
אנס המדרגות איגור אנטיפקה
(צילום: דוברות המשטרה)

אנטיפקה נמצא אשם ב־8 מתוך 9 האישומים נגדו (אחת השורדות היתה בחו"ל, ולכן לא העידה): שלושה סעיפי אונס וחמישה של מעשי סדום ומעשים מגונים. השופטים ציינו בגזר הדין, כי לא גילו כל ביטויי חרטה אצל הנאשם, וכי עדותו לא הייתה אמינה לעומת העדויות המפורטות והאמינות של המתלוננות.

חומר פורנוגרפי בתא


בשנת 2005, בית המשפט גזר על אנטיפקה 31 שנים בכלא. בימים אלה, שוהה האנס בבית הסוהר "אשל" (דרומית לבאר שבע). במהלך השנים השתמש בסמים ונגמל, ניסה להתקבל לתוכנית לטיפול כימי בעברייני מין, והתנהגותו הייתה יחסית סבירה.
עד לחודש ינואר 2022 נאסר עליו לצאת לחופשה מהכלא, אולם בחודש יוני לפני כשנתיים ביקש לצאת לחופשה – אולם נאסר עליו, בשל מסוכנותו. בחודש ינואר 2023 ביקש שוב, אך "לנוכח התנגדות גורמי המודיעין ומפקד היחידה, "בקשתו נדחתה שוב, וזאת כיוון שנקשר "להתבטאות מינית חריגה" בסוף 2022, פורסם בעתירתו לבית המשפט.
אנטיפקה המשיך להגיש בקשות לחופשה, אך ממידע שהגיע ל'ידיעות תקשורת' משירותי בתי הסוהר, בחודש אפריל 2023 נתפס חומר פורנוגרפי על גבי התקן דיסק נייד בתאו, והוא אף נשפט על כך. על אף כל זאת, ב-30 ביולי 2023 - בדיוק לפני שנה, כתב המב"ן (המרכז לבריאות הנפש) של שירות בתי הסוהר, כי "המב"ן מודע לדין המשמעתי הנזכר לעיל, וכי אין מניעה להוציא את העותר לחופשות בנות 12 שעות בתנאים מגבילים הדוקים".
בחודש ינואר 2024 אנטיפקה שוב עתר לבית המשפט לצאת לחופשה, אולם נכון לפרסום זה, טרם נודע אם "אנס המדרגות" ייצא בסופו של דבר לחופשה שלו, ותחת התנאים המגבילים. בימים אלה הוא עדיין נמצא בכלא, וימשיך לבלות שם עד 13 בפברואר, 2036.