מנהל לשכת התאגידים העירוני בעיריית חיפה ישראל בן שלום הגיש לבית הדין האזורי לעבודה תביעה נגד העירייה והעומדת בראשה עינת קליש.
6 צפייה בגלריה
קליש וישראל בן שלום
קליש וישראל בן שלום
קליש וישראל בן שלום
(צילום: ראובן כהן, פייסבוק, עיריית חיפה)

בתביעה עולות טענות קשות להתנכלות מצידה של קליש, שביקשה לסיים את כהונתו בשל מינויים שבוצעו בתאגידים שבניהולו.
בן שלום (67) החל את עבודתו בעירייה בשנת 1979. במשך השנים טיפס בסולם הדרגות והתפקידים עד למינויו למנהל לשכת התאגידים בעיריית חיפה בשנת 2006, ומאז ועד היום הוא מכהן בתפקיד זה.
בן שלום נחשב כעובד בכיר ומוערך, בעל ניסיון רב והבנה בכל הקשור לרשויות מקומיות, משרדי ממשלה ותאגידים עירוניים ומילא שורה ארוכה של תפקידים ביניהם: ממונה על הקמת המוקד העירוני, עוזר מנכ"ל העירייה, עוזר וראש לשכת ראש העיר לשעבר עמרם מצנע, ומנכ"ל התיאטרון העירוני חיפה.

6 צפייה בגלריה
עמרם מצנע
עמרם מצנע
בן שלום היה ראש לשכתו. עמרם מצנע
(צילום: הרצל יוסף)

הוא עבד תחת שלושה ראשי ערים קודמים לקליש. במסגרת תפקידו כמנהל לשכת התאגידים, הקים את הלשכה, כאשר בתחום אחריותו מצויים 17 חברות עירוניות, 7 עמותות עירוניות, 2 עמותות מעין עירוניות, 2 איגודי ערים, 3 רשויות אותן העירייה מתקצבת ושולחת נציגים למועצת המנהלים של הרשויות, ועוד 4 גופים שונים המצויים בקשר רציף עם העירייה.
כך שבסך הכל תחתיו של בן שלום 35 גופים שונים אותם הוא מתכלל שהינם בעלי מחזור פעילות העומד על כ-900 מיליון שקל ושווי נכסיהם עולה כ-3 מיליארד שקלים ומעסיקים למעלה מ-2,500 עובדים.

6 צפייה בגלריה
בכיר, ותיק ומוערך. בן שלום
בכיר, ותיק ומוערך. בן שלום
בכיר, ותיק ומוערך. בן שלום
(צילום: פייסבוק, עיריית חיפה)

התיק האישי


בכתב התביעה טען בן שלום, כי הוא נתון להתנכלות מצד ראש העיר, ד"ר עינת קליש רותם וזאת על רקע מינוי חברי דירקטוריונים בתאגידים העירוניים שלא מצאו חן בעיניה.
בכתב תביעה חריג שהגיש בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה נגד עיריית חיפה וראשת העיר, טוען כי תחילת ההתנכלות מצד ראש העיר החלה לאחר שמועצת השינוי, המורכבת מחברי האופוזיציה המהווים רוב במועצת העיר, הביאו לאישור המועצה בשנת 2021 מינוי דירקטורים בתאגידים עירוניים.
בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד מרדכי לוין ולביא אבוקסיס, נטען כי לאחר שנבחרו הדירקטורים לחברות, מזכירות מועצת העיר הודיעה למועמדים שנבחרו כי בן שלום יפנה אליהם להשלמת תהליך בחירתם מול משרד הפנים. עוד נטען כי בן שלום השלים את ההליך מול המחלקה המשפטית ומשרד הפנים, כאשר לכל ההליך מכותבת גם ראש העיר שנמנעה מלהעיר דבר לעניין זה.

6 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
את המינויים עשתה מועצת העיר חיפה
(צילום: שרון צור)

בפברואר 22 עדכן בן שלום את ראש העיר מתוקף היותה יו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית, כי מונו שני דירקטורים מקרב נציגי ציבור שאושרו על ידי משרד הפנים. השניים, גדי מרגלית, מנכ"ל עיריית חיפה לשעבר שפוטר על ידי קליש מיד עם כניסתה לתפקיד. השני, אדם נוסף שנטען כי אינו מאנשי שלומה.
בתביעה נטען כי בשלב זה קליש האשימה את בן שלום כי הוא האשם שמשרד הפנים אישר את הדירקטורים שנבחרו. עוד נטען כי משלא צלחו ניסיונותיה של קליש לבטל את המינויים החלה לנסות לפטר את בן שלום, תוך שהיא מבקשת ממנכ"ל העירייה הקודם אוהד שגב את תיקו האישי של בן שלום כדי לבחון כיצד מונה לתפקידו.
משכשלה דרך זו, נטען, ניסתה ראשה העיר לסיים את עבודתו של בן שלום באמצעות מימוש סמכותה במסגרת סעיף 18 לחוק הגמלאות, לאור העובדה כי בן שלום למעלה מגיל 60. אולם גם דרך זו נחסמה על ידי היועצת המשפטית לעירייה.

6 צפייה בגלריה
גדי מרגלית
גדי מרגלית
המנכ"ל לשעבר גדי מרגלית
(צילום: ראובן כהן)

הפעלת סנקציות


בכתב התביעה נטען עוד, כי ראש העירייה לא אמרה נואש וביקשה להביא לביטולה של לשכת התאגידים ובדרך זו להביא לפיטורי בן שלום. אולם גם כאן נחסמה ראש העיר על ידי יועמ"ש העירייה שהבהירה לה שאין זה מסמכותה לבטל את לשכת התאגידים אלא רק לאחר קבלת המלצת אגף ארגון ושיטות.
לאור זאת, נטען, החלה ראש העיר להצר את צעדי התובע תוך שהיא מפעילה כנגדו סנקציות ופוגעת ומקצצת את סמכויותיו, לרבות אי זימונו לפגישות שונות הקשורות לתחום אחריותו ועוד. על פי הנטען, ראש העיר הפכה את בן שלום להיות משויך ומזוהה בעל כורחו עם נציגי האופוזיציה המרכיבים את "מועצת השינוי" כאשר כיום בסמוך למועד הבחירות, מזוהה התובע כמי שאינו נמנה על תומכיה ואנשי שלומה של ראש העיר.

6 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
"התבקש להביא את תיקו האישי של בן שלום". אוהד שגב וקליש
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

קרא עוד:

ביולי 23' הגיש בן שלום בקשה להארכת שירות לאחר גיל 67 לתקופה בת שנה במסגרתה נימק את תפקידו ופעולותיו הרבות במסגרת תפקידו. בעקבות כך התכנסה הוועדה להארכת השירות בעיריית חיפה שאישרה באופן חלקי כך שתוארך עד לסוף חודש ינואר 24'. על פי הנטען, ראש העירייה הביעה את חוסר רצונה להאריך את שירותו של בן שלום וסירבה לאשרה.
בעקבות כך הגיש בן שלום את התביעה. בימים האחרונים הוגשה הודעה מוסכמת על ידי שני הצדדים לפיה ראש העירייה החליטה בעקבות התביעה לאשר את בקשתו של בן שלום להארכת השירות עד ה- 31 בינואר 24'.
כהונתו של בן שלום הוארכה רק ב-3 חודשים זאת בשל תקופת הבחירות ובסיומה ייבחן עניינו פעם נוספת.