17 שנים חלפו ממלחמת לבנון השניה, ובעוד מספר טילי חיזבאללה הכפיל את עצמו, מספר הממ"דים בחיפה כמעט ולא השתנה. למעשה מתוך 122,333 דירות בעיר ל-98,327 אין ממ"ד.
4 צפייה בגלריה
עיכובים עלויות גבוהות. בניית ממ"ד
עיכובים עלויות גבוהות. בניית ממ"ד
עיכובים עלויות גבוהות. בניית ממ"ד
(צילום: שי פרנס)
ניתן היה לצפות כי המדינה ועיריית חיפה ינצלו את הזמן בין מלחמות כדי להכין את העיר טוב יותר לקראת הבאות. ציפיות לחוד ומציאות לחוד. במבחן התוצאה, 80% מהדירות בחיפה הן ללא מרחבים מוגנים.
אחרי שהזמן בין המלחמות לא נוצל לקדם בניית ממ"דים, שלושה שבועות מפרוץ המלחמה שהפתיעה את כולנו, הודיעה עיריית חיפה על פתיחת "מסלול ירוק" לאישורי ממ"דים. בהודעת העירייה התבשר ציבור בעלי הדירות בעיר על קיצור הליכי הבירוקרטיה לבניית ממ"ד.
הודעות דומות על מסלול ירוק ניתנו גם באזורים נוספים בארץ, ולפיהן תוך חודש ניתן לקבל אישור לבניית ממ"ד בבית קרקע וכשלושה וחצי חודשים לממ"ד בבית משותף.

4 צפייה בגלריה
הרשויות לא ממהרות לסייע. בניית ממ"ד
הרשויות לא ממהרות לסייע. בניית ממ"ד
הרשויות לא ממהרות לסייע. בניית ממ"ד
(צילום: נחום סגל)

קראו עוד:

כמה יעלה לכם ממ"ד? בניית ממ"ד סטנדרטי, 12.5 מ"ר ברוטו, 9.5 מ"ר נטו עולה בסביבות 130 אלף שקל לפני מע"מ, וזה אמור לקחת בסך הכל כ-4 שבועות, אם מדובר בממ"ד שנבנה בקומת קרקע. אם בונים ממ"דים לבניין בן 3 קומות, זה יכול לקחת 3 וחצי חודשים, עם ממ"ד בקומת קרקע, קומה ראשונה, שנייה ושלישית.
רוצים ממ"ד בחיפה בהליך מקוצר? תנאי הכרחי הוא שהבית לא נמצא בהליכי לגליזציה ונבנה על פי תוכנית בניין עיר (תב"ע) , וכי מדובר בממ"ד סטנדרטי ולא מוגדל וכזה החורג מהתוכנית המאושרת לכם.
אז האם אחרי שהשגתם כ-130 אלף שקלים, הממ"ד שאתם רוצים סטנדרטי (12.5 מ"ר, והבית שלכם בנוי כולו בצורה חוקית, אז תוכלו לקבל אישור מזורז לבניית ממ"ד? תצטרכו אדריכל שיגיש תוכנית למנהל ההנדסה של עיריית חיפה, ובסוף נדרש אישור של הוועדה המקומית לתכנון לבנייה.

4 צפייה בגלריה
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
הוועדות לא מתכנסות. האן
(צילום: אביעד טל)

אביהו האן, יו"ר סיעת הירוקים, חבר מועצה וחבר הוועדה המקומית: "מנהל ההנדסה לא מתפקד תקופה ארוכה. הוא לא מתפקד בשגרה, איך יתפקד בחירום? במשך זמן רב אני דורש את כינוס הוועדה המקומית כדי לאשר תוכניות שתקועות במערכת כבר 3 שנים. אחרי שביקשתי התכנס הוועדה לראשונה מזה זמן רב לפני שבועיים ובתוך חצי שעה אושרו 26 בקשות שהיו תקועות במערכת. יש עוד רבות שממתינות".
האן מציין כחבר ועדה התכנון שאמורה לאשר בקשות לבניית ממ"ד, הוא לא קיבל חומרים ולא ראה היערכות לקיצור בירוקרטיה, או כוונה לכנס את הוועדה לאישור מהיר של ממ"דים.

4 צפייה בגלריה
שרית גולן
שרית גולן
"זורים חול בעיניים". שרית גולן
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

חברת המועצה, שרית גולן: "מעבר לבעיות שיש בכל עיר להוצאת היתרי בניה לממ"דים, בחיפה ההליך מורכב פי כמה. חלקים גדולים בעיר נבנה בהליך לא חוקי, ללא היתרים, בתהליך של לגליזציה, ולכן המסלול המקוצר להוצאת היתרי ממ"דים אינה רלוונטית עבור רבים מתושבי העיר.
"כחברת ועדה מקומית אני יכולה להעיד כי במנהל ההנדסה תקועות תוכניות במערכת כבר 10 שנים, יש תוכניות תמ"א 38 שתקועות 3-4 שנים. המנהל לא עובד. בוועדה אושרו מקרים נדירים של בניית ממ"ד עצמאי, וברוב המקרים מדובר בבקשות ששולחות את התושב להליך ארוך ומורכב יותר בוועדות התכנון. למרות הודעות העירייה על מסלול ירוק, נראה כי העיריה היא זורה חול בעיני תושבים ומשלה אותם כאילו הם יוכלו לבנות ממ"דים בחודש הקרוב. זה יקרה אולי במלחמה הבאה".
לעיריית חיפה נשלחו שאלות ובקשה להצגת לנתונים על מספר הממ"דים שאושרו מאז המלחמה בחיפה. בעיריית חיפה בחרו לא להגיב ולא למסור פרטים בנושא.