משפחתו של בן ציון רייפר ז"ל מבקשת מעיריית חיפה ליישם את החלטת מועצת העיר, ולקרוא לכיכר בשכונת נווה שאנן על שמו של יקיר העיר חיפה ובונה השכונה.
4 צפייה בגלריה
נואם ומנהיג. רייפר בכנס
נואם ומנהיג. רייפר בכנס
נואם ומנהיג. רייפר בכנס
(צילום: מארכיון המשפחה)
בן ציון רייפר הלך לעולמו בשנת 1985. קורות חייו מלמדות על אדם שהקדיש את עצמו לרעיון הציוני, להקמתה של המדינה, ובנייתה של חיפה בכלל ושכונת נווה שאנן בפרט.
רייפר, יליד בוקובינה, שורד גטו מוגילוב באוקראינה, עלה לארץ מבוקרשט רומניה בשנת 1946 עם רעייתו וילדיו וקבוצת יהודים שאירגן. לאורך כל חייו היה פעיל, חבר ועד הפועל של ההסתדרות הציונית. עם הגעתו ארצה הופנה על ידי מזכיר ההסתדרות יוסף שפרינצק לאבא חושי שמינה אותו למזכיר ההסתדרות והמפלגה בנווה שאנן.
רייפר דאג להקצאת 100 דונם לוועד השכונה, ועליו נבנו שיכונים עבור תושבי חוף שמן וואדי סאליב. הקים את רמות רמז ודאג לחיבורה לנווה שאנן. כיהן כמרצה במעברות, עיירות פיתוח, מושבי עולים, בזמנים שהייתה סכנה בדרכים.
במקביל כיהן כשופט עירוני במינוי גולדה מאיר, חבר מפלגת עבודה, חבר מזכירות מחוז חיפה, חבר הנהלת מועדוני הפנסיונרים, חבר מליאת מועצת פועלי חיפה ועוד.


4 צפייה בגלריה
מונה לשופט על ידי גולדה מאיר
מונה לשופט על ידי גולדה מאיר
מונה לשופט על ידי גולדה מאיר
(צילום: מארכיון המשפחה)

רייפר שזכה על פועלו למען העיר באות "יקיר העיר" כמו גם כתבות רבות על תרומתו הרבה, נפטר בשנת 1985. כמו רבים אחרים שזכו להנצחה על תרומתם לעיר, ביקשה גם משפחתו של רייפר לכבדו בכיכר על שמו בשכונה אותה בנה.
רונן זהבי, נכדו של רייפר: "אמא שלי, זהבי יהודית רייפר, בתו של בן ציון, כבר בת 90. היא אמרה לי, 'אני רואה שתלמידיו של אבא מונצחים בעיר. למה אין הנצחה לאבא?'. אמרתי לה שהיא צודקת ופנינו לתושב נווה שאנן וחבר המועצה צביקה ברבי. חלפו שנתיים ושלט הנצחה עדיין אין".

4 צפייה בגלריה
רייפר (מימין) בכנס של מועצת פועלי חיפה
רייפר (מימין) בכנס של מועצת פועלי חיפה
רייפר (מימין) בכנס של מועצת פועלי חיפה
(צילום: מארכיון המשפחה)

חבר מועצת העיר צביקה ברבי: "עם פנייתה של משפחת רייפר התחלנו בתהליך ארוך אך דאגנו להשלימו בתוך שנה. הגשנו טפסים על פועלו של רייפר, התקבל אישור ועדת השמות העירונית לקרוא לכיכר על שמו, התקבל אישור מנהל ההנדסה, מועצת העיר הצביעה ואישרה, ומשרד הפנים אישר את שם הכיכר. ושם זה נתקע. מה נשאר? רק לדאוג לשלט, לערוך טכס, ולכבד את המשפחה היקרה הזו".
ברבי והמשפחה טוענים כי הסיבה לעיכוב הלא מובן היא להבנתם פוליטית.

4 צפייה בגלריה
צביקה ברבי
צביקה ברבי
"זו בושה לעירייה". צביקה ברבי
(צילום: נחום סגל)

קראו עוד:

ברבי: "קליש מיהרה להחליף לכיכרות שמות שהיא בחרה. אבל בגלל שאני מלווה את המשפחה הזו אז לא עורכים טכס? בעירייה גיחכו ואמרו לי שאין תקציב. זו בושה. תקציב לשלט ועמוד? עשינו הכל לפי הספר והושגו כל האישורים. רייפר בנה את השכונה ובתו בת ה-90 צריכה להמתין להנצחה? עד כמה אפשר להיות אטום?!".
הנכד רונן זהבי: "ממסמסים את הנושא כבר שנתיים. הכיכר מטופחת ורק צריך לשים שלט כך שאין עלויות. אולי זה לא מתאים למישהו בעירייה. הבנתי שיש עניין פוליטי שמונע את קידום הנושא. אני רק רוצה לשמח את אמא ודורש תשובות".
מעיריית חיפה נמסר:" הטקס נדחה משום האיסור שחל על העירייה לקיים טקסים מסוג זה בסמוך למועד הבחירות לרשות המקומית".