פנחס "פינקו" פלדהמר, בעל החנות המיתולוגית בשכונת נווה שאנן בחיפה הלך לעולמו והוא בן 89. הוא הובא למנוחת עולמים ביום חמישי שעבר בבית העלמין שדה יהושוע.
2 צפייה בגלריה
פינקו ומינה
פינקו ומינה
פינקו בעבודה והמכולת
(צילום: Google street view,פרטי)
המכולת של פינקו, בשדרות טרומפלדור ליד כיכר דוד בנווה שאנן, הפכה למוסד חיפאי. "הוא היה הנשמה של השכונה, איש צדיק וכמו הסבא של כולם", אמרו השבוע חבריו ומכריו של פינקו.
בתו היחידה, אסתי גיל, מספרת שבארבעת החודשים האחרונים פינקו כבר לא שהה בחנות וסבל מהלב שנחלש אך עדיין היה צלול והתעניין בחנות שהייתה תמיד כל עולמו. לפני כארבע שנים אשתו מינה שגם עבדה איתו בחנות הלכה לעולמה ומאז הוא התגורר אצל בתו. הם היו יחד מגיל 14 ונשואים כמעט 7 עשורים. "הם היו אנשים שלא ראו כלום מלבד החנות, לא נהנו מכלום, רק לתת שירות לאנשים ולראות שכולם מרוצים", מספרת הבת.
פינקו, ניצול שואה, עלה ארצה עם מינה מרומניה בשנת 1962 והם החלו לעבוד במסחר בחיפה. בהתחלה זה קרה בקריית אליעזר. בשנת 1968 נפתחה החנות הקטנה בנווה שאנן ובהמשך הם התרחבו ורכשו את החנות הצמודה. "כלכלית הם היו בסדר, התגלגלו כמו שאומרים, נפתחו סופרים מסביב אבל הם שרדו, לא ויתרו ועזרו מאוד לאנשים. במלחמות היו חסרים דברים למשל ביצים, והם תמיד דאגו לחלק את זה נכון בין כולם שלא יחסר לאף אחד", מספרת אסתי, שכיום מנהלת את החנות עם בעלה והנכדים.
2 צפייה בגלריה
פינקו ומינה
פינקו ומינה
פינקו ומינה
(צילום: פרטי)
יעקב אבידן מכיר את פינקו משנות ה-70. "הוא היה הנשמה של השכונה, גדלתי עליו כמו הרבה חברים שלי. לא אשכח שהבן שלי הגיע יום אחד למכולת ולא היו לו דמי כיס, פינקו אמר לו: 'קח מה שאתה רוצה, זה בסדר', ואחר כך אמר לי שאני לא צריך לשלם לו על כך, וברור שרציתי. ב-2002 מוניתי לשוטר קהילתי בנווה שאנן וראיתי איך הוא נותן ארגז מוצרים מכל טוב למשפחות שלא גומרות את החודש. עם השנים הוא ראה שהשכונה מתחרדת ואז שינה את המרכול שלו להכשר בד"ץ והדתיים באו אליו, פשוט אהבו אותו. זו מכולת שעדיין אפשר לרשום בה, הוא עשה כל כך הרבה מצוות והכל בסתר, אני עברתי לגור ברמות ספיר, ובכל זאת המשכתי להגיע לפינקו".
יו"ר ועד רובע נוה שאנן, יעקב שטרית: "פינקו הוא שם המתכתב עם היסטורית הווי החיים של אלפי תושבי רובע נווה שאנן מעל חצי יובל. דור אשר ראה לנגד עיניו את העזרה והתמיכה במי שלא היו לו אמצעים לעמוד בתשלומים בסיסיים של מכולת ובאלפי ילדים שגדלו על ברכיו בדרכם לבית הספר עם השוקו והלחמנייה. אנו נפעל להנציח את שמו ופועלו בדרכים יצירתיות כחלק מהיסטוריה שלמה של מכולת שהפכה מוסד לתושבי נווה שאנן".
קראו גם: >>
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://bit.ly/3yWpXrY
פורסם לראשונה: 15:26, 09.08.22