תושבי חיפה יתבקשו בעוד שבועיים להכריע ולבחור את ראש העיר לחמש השנים הקרובות. רגע לפני בחירות גורליות, ועל רקע פרסום עוד תרחישי מלחמה מאיימים, ביקשנו מראש העיר עינת קליש להציג לציבור תמונת מצב עדכנית באשר למצבה של העיר.
10 צפייה בגלריה
מתריעה. קליש
מתריעה. קליש
מתריעה. קליש
(צילום: ראובן כהן, יוסי וקנין)

הריאיון נערך שעות ספורות לאחר פרסום שמו של חלל צה"ל תושב העיר – רס"ל עדי אלדור ז"ל.
מה נמצא בראש סדר העדיפויות שלך?
קליש: "לפני כמה שעות התפרסם כי עדי אלדור ז"ל נהרג בעזה. עדי, תושב חיפה, היה בחבורה של הבן שלי. אני מרוכזת בהלוויית עדי בה אשתתף".
לצד מותו של עדי, שוחררו שני חטופים.
"שוחררו שניים מתוך 136. זה הירואי אבל החוזה שחתמה המדינה עם התושבים נמצא בשבר עמוק וחייבים לתקן אותו. סבא וסבתא שלי ניצולי שואה אמרו לי שמדינת ישראל היה היחידה שתשמור עלינו, אז אני רוצה לראות המדינה תשמור על אזרחיה ותחזיר אותם הביתה. יש עוד עשרות רבות של חטופים, ביניהם בנות צעירות שאני מניחה כבר עם בטן. אני לא מספיקה לחשוב עליהם".
אז לעצור את הלחימה?
"קודם תחזירו את החטופים אחר כך תמשיכו להילחם. החטופים נלקחו בשבי על ידי חמאס אבל גם בידי הממשלה שמחפשת לשקם אגו פגוע. אם החטופים לא יחזרו, התושבים לא יהיו מחויבים להסכם עם המדינה, שלא פשוט לחיות בה. בטווח הארוך יהיו שייבחרו שלא לגור פה. זה מדאיג".


10 צפייה בגלריה
היציעים בסמי עופר עם תמונות החטופים
היציעים בסמי עופר עם תמונות החטופים
"תחזירו את החטופים ואחר כך נילחם". היציעים בסמי עופר עם תמונות החטופים
(צילום: מיכה בריקמן)

מלחמה בצפון


בשבוע האחרון התפרסמו תרחישים נוספים המתריעים כי מלחמה עם חיזבאללה תהיה קשה, מקורות אנרגיה ותשתיות חשובות יופצצו, לרבות חברת חשמל, מערכות הטילים לא ייעמדו בקצב הטילים, וכי כ-3,000 טילים ישוגרו לעבר ישראל מידי יום במשך כמה שבועות.
מה את מציעה לאישה מבוגרת ללא ממ"ד או מקלט בחיפה לעשות במלחמה?
"אנו שוקדים על פתיחת מרכזים מוגנים שיעמדו לטובת הציבור במדיה ותיפתח חזית ממושכות בצפון. מי שאין לו מרחב מוגן יכול להגיע למרכזים הללו ואני מניח שמדובר בלא מעט אנשים. אני עורכים לזה ודואגים למרכזים עם גנרטורים, מים, ביוב ואספקת חשמל סדירה".

10 צפייה בגלריה
איך המקלט אצלכם. מקלט לא ערוך
איך המקלט אצלכם. מקלט לא ערוך
מקלטים לא ערוכים. מקלט בחיפה
(צילום: פרטי)

יש מי שמציע את מנהרות הכרמל כמרחב מוגן.
"לא ריאלי. אין במנהרות מקום לשבת. המנהרות לא מותאמות מבחינת מים, ביוב או אוויר. לצערי מי שתכנן את המנהרות לא חשב קדימה על אפשרות שיהפכו למרחב מוגן. אדרבא, המנהרות יכולות להפוך למלכודת מוות. אם נופל טיל בכניסה או ביציאה של המנהרות, ההדף יכול להרוג את מי שבפנים. המנהרות מיועדות בחירום רק למעבר רכבים. רק מועמדים פופוליסטים שלא מתואמים עם פיקוד העורף יכולים להציע לעשות בהם שימוש".

10 צפייה בגלריה
מנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל
יהפכו למלכודת מוות. מנהרות הכרמל
(צילום: גיל נחושתן)

האם תושבים יפונו מחיפה במלחמה?
"ביקשתי מפיקוד העורף לראות תוכניות פינוי, ובמיוחד כאלו של פינוי במקרה של אירוע חומרים מסוכנים. בפיקוד העורף אין תוכנית כזו. וזאת אחרי שראינו שהמדינה לא הצליחה לפנות כמו שצריך תושבים מהצפון, והרשויות המקומיות היו צריכים לדאוג למפונים. כרשות מארחת לקחתי על עצמי לתת עזרה למפונים גם בלי הממשלה".
את לא בונה על הממשלה?
"לא רק שהממשלה כשלה בפינוי מפונים, פה בחיפה יש 300 אלף תושבים ואין שום תכנית פינוי ממשלתית. ברור לי שכל המדינה תהיה בטווח הטילים אבל יצטרכו לפנות תושבים באזורים שייפגעו. אני מעריכה שבמקרה של אירוע חומרים מסוכנים או פגיעה בתשתיות בחיפה יצטרכו לפנות אלפי תושבים מחיפה.
"כמו ב-7 באוקטובר אני מעריכה שאם תתחיל מלחמה בצפון הממשלה לא תתפקד טוב, ותהיה חשיבות עצומה לראש עיר שיודע אלו חומרים יש במפרץ ומכיר כל תשתית ואת גורמי הביטחון. מאחר ואני הקמתי את היחידה הסביבתית בעירייה, אני היחידה שלא תהיה אבודה ותדע לתפעל ולהוציא תושבים ממקום סכנה. המדינה לא תעשה את זה".

10 צפייה בגלריה
חוות תשן בקרית חיים
חוות תשן בקרית חיים
"מכירה כל חומר מסוכן במפרץ". חוות תשן בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)

התרחישים על מלחמה עם חיזבאללה מדאיגים?
"אני מקווה שבממשלה לא ייכנסו למקום שלא יודעים איך לצאת ממנו. כמו שנכנסו לעזה ואנו לא רואים לא ניצחון ולא את החטופים בחזרה, אני לא רוצה שבהחלטה רגעית יכניסו אותנו למלחמה עם לבנון, מלחמה שתוביל לפגיעה קשה בתשתיות שלנו וחזרתנו 30 שנה אחורה".
שרים מבטיחים כי במלחמה לבנון תימחק.
"שמעתי את שר הביטחון אומר כי חיפה תיפגע מאד אבל ביירות תפגע יותר. אני נוטה להאמין לשר הביטחון שהעיר המרכזית שתיפגע תהיה חיפה ולכן כראש העיר חיפה שמחויבת לתושביה, עליי להתריע מפני הבאות ולקרוא לממשלה לחשוב 200 פעמים לפני שנכנסים למלחמה בצפון. אסור ליפול שוב בקונספציה שגויה ולא להיכנס למלחמה שלא יודעים איך לצאת ממנה".

10 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט. שכנע את התושב
שר הביטחון יואב גלנט. שכנע את התושב
"אני נוטה להאמין לו". שר הביטחון גלנט
(צילום: יואב דודקביץ)

אם חיפה תהיה בלב המלחמה. לא כדאי לעזוב?
"כל תושב מבין שעליו למצוא מקום בטוח ולדאוג לעצמו. אנו בעירייה נציע מקומות בטוחים בתוך העיר. מה שבטוח שהמדינה לא תהיה שם עבור התושבים".
ראש עיר שקוראת לא לצאת למלחמה?
"מה שהיה בעוטף עזה קטן לעומת מה שיהיה בצפון. אני לא אשת צבא ולא חברת קבינט ביטחוני לאומי. המחויבות שלי לתושבי חיפה. זה המנדט שלי ואני אומרת בקול רם וברור שלא נסכים למחדל נוסף. אני אומרת את האמת וחבל שלא אמרו לתושבי הדרום את האמת לפני ה-7 באוקטובר. הם יכלו להיערך אחרת. אולי חלקם היו עוזבים".

10 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
נפגע קשה מאד. פגיעת טיל בחיפה ב-2006
(צילום: פרטי)

לעזוב את חיפה זו אופציה להבנתך?
"אני לא יודעת אם תיפתח חזית בצפון אבל אני יודעת שאם תיפתח אז המדינה והצבא לא יוכלו לסייע לתושבים והרשויות, גם עיריית חיפה שנערכת אולי יותר מעיריות אחרות, תוכל לעשות רק כמיטב יכולתה. האם זו סיבה לעזוב? אני מכירה אנשים שהחליט לעזוב ונמצאים כבר כמה חודשים בחו"ל".
למה את לא מכינה תכנית פינוי תושבים מחוץ לעיר?
"דאגתי לחלק את חיפה ל-6 חבלים שיעבדו בצורה עצמאית כך שפגיעה בחבל אחד לא יביא לשיתוק מלא של העיר, ודאגתי לפינוי תושבים מאזור פגוע למקום בטוח בתוך העיר. יש לי מנדט לפעול רק בתחומי העיר. כשנפגשנו ראשי ערים עם שר הביטחון, ראש עיר מוצקין ביקש תכנית פינוי תושבי מוצקין לחיפה. אני אמרתי בישיבה שדווקא תושבי חיפה היו רוצים להתפנות למוצקין. כולנו בבעיה".

בחירות תחת אש


הבחירות המקומיות יתקיימו בסוף החודש. קליש התבטא בעבר כי היא מתנגדת לבחירות בעת מלחמה. מועמדים לראשות עיר טוענים כי היא זכתה בהארכת כהונה והסיבה האמיתית להתנגדותה לבחירות היא פופולאריות נמוכה וחשש לסיום כהונתה.
את בקמפיין?
"הלב שלי במקום אחר וכך של רבים אחרים. אני נפגשת עם תושבים אבל זה קשה כי המלחמה נמשכת וחיילים ממשיכים ליפול. אני רואה את החתת המרחב הציבורי עם שלטי ענק של מועמדים. קמפיינים כאלו מתפרשים אצלי כחולשה. אני מרחמת על מועמדים שלא מבינים את התקופה בה אנו נמצאים".

10 צפייה בגלריה
"הראש שלי לא בקמפיין". לוח מודעות בעיר
"הראש שלי לא בקמפיין". לוח מודעות בעיר
"הראש שלי לא בקמפיין". לוח מודעות בעיר
(צילום: פרטי)

בכל הסקרים את מקבלת אחוזי תמיכה חד ספרתיים.
הסקרים שמפורסמים הם בדיחה. סקרים בשקל. יש סקרים שאני ראיתי בהם אני דו ספרתית. לנוכח האלימות והתגובות כלפיי אני מבינה שהמועמדים האחרים בהיסטריה לגביי. גם בסקרים שלהם רבע מהציבור לא יודע למי להצביע".
למה הרבע הזה לא מצביע לך?
"במשך 5 שנים עשו לי רצח אופי והשחירו את פניי. לא חשפו בפני הציבור הרבה מאד דברים".
אבל את חזקה ברשתות ובקשר ישיר עם הציבור.
"יש הרבה מאד אלימות ברשתות ובגלל זה חלק גדול מהציבור כבר לא ברשתות. אזכיר כי גם ב-2018 הסקרים לא חזו את ניצחוני וניצחתי בפער גדול".
פרופ' איתי בארי מאוניברסיטת חיפה קורא למועמדים להתאחד.
"אחרי הסיבוב השני יהיו איחודים. היחידה שיש לה סיכוי להביס את יהב זו אני. ראש עיר מכהן מול ראש עיר לשעבר. כל מועמד אחד יפסיד ליהב. אני חייבת לעלות לסיבוב שני".
12 מועמדים חושבים שיהיו ראש עיר.
"בתקופת מלחמה רלוונטיים רק בעלי ניסיון. רק לי וליהב יש ניסיון. רק שהוא לא מעודכן. מקווה שהציבור לא ייעשה טעות כי היא עלולה לעלות בחיי אדם".

10 צפייה בגלריה
המועמדים לראשות העיר
המועמדים לראשות העיר
חלק המועמדים לראשות העיר
(צילום: נחום סגל, אלעד מלכה, מיכה בריקמן, ראובן כהן, ראובן קפוצינסקי)

קראו עוד:

אנשים לא מוכרים ברשימה שלך.
"מספר 2 זו סיגל ציוני, 32 שנה פעילה בתחום הורים וחינוך. אוליקה פעילת סביבה שיחד נדאג לצחצוח העיר. שלומי מנגר שעשה רבות למען התרבות בעיר. גם תת אלוף שלמה כהן שבינתיים נאלץ לפרוש מהרשימה בגלל המלחמה".
יהב ועציוני מביאים חיזוק בנושא התרבות.
"הם מביאים אנשים שלא מכירים את חיפה. שלומי מנגר השאיר פה אלפי צעירים בזכות מוסדות התרבות שהקים. אני מכירה בכוחות החיפאים".
אבל את שכרת לעירייה יועצים מחוץ לחיפה. חלקם סייעו בקמפיין שלך.
"הוצאנו מכרזים עבור תושבי חיפה לתפקידי היועצים אבל לא ניגשו תושבי העיר שהיו להם היכולות הנדרשים".

תוכניות באוויר


קליש הגישה בסוף השבוע תוכנית שאפתנית לבניית מע"ר (מרכז עירוני) בחלק שבין גשר פז והעיר התחתית. הדמיות התכנית כוללות עשרות בנייני עסקים מרהיבים בהדמיה שנראית כאילו לקוחה מחו"ל.
היו לך 5 שנים, שבועיים לבחירות את מפרסמת תכנית שכזו? זה רציני?
"זה רציני מאד. 700 דונם של מרכז עירוני שייראה כמו ברמת גן אבל יותר יפה ויותר מתוכנן. לזה מצטרפת לתכנית ענקית של רובע חדשנות בבת גלים ויחד התכניות ישנו את הכלכלה במטרופולין כולו. מדובר באחת התכנית החשובות שהובלתי. התכנית בעלת פוטנציאל של 70 אלף מקומות עבודה. התכנית צריכה לעבור וועדה מקומית ומחוזית אחרי הבחירות".

10 צפייה בגלריה
למה רק עכשיו? התכנית של קליש - הסיטי של חיפה
למה רק עכשיו? התכנית של קליש - הסיטי של חיפה
למה רק עכשיו? התכנית של קליש - הסיטי של חיפה
(הדמיה: סטודיו מיא)

למה עכשיו? זה נראה תכנית בחירות.
"אני עובדת על התכנית 3 שנים. אלו תהליכים ארוכים ורק עכשיו התכנית הבשילה בין היתר בגלל אישור תכנית המינהור ופינוי מסילות הרכבת".
זו תכנית הדגל שלך?
"אחת מהן. זו תכנית שהגיתי, יזמתי, וכבר עכשיו יש פרויקטים למימוש בעקבות התכנית ומגדלים יקומו בשנים הקרובות".
אם תפסידי התכנית תימשך?
"אם אני לא אבחר לא יהיה מי שיקדם תוכניות שעליהם אני עובדת 12 שנה. לא יהיה מי שידחוף את התכניות בנושא הרכבת, בנייה, שכונות, חזית ים, שדה התעופה".
אם תפסידי תהיה מוכנה להיות סגנית?
"אני מוכנה שכולם ישבו בקואליציה בראשותי. בניגוד לבחירות קודמות אני לא רואה אף אחד שסוגר קואליציות לפני הבחירות. הציבור החיפאי חכם ויעשה את הבחירות הנכונות".