ב-7 באוקטובר 2023 בשעה 06:00 בבוקר אירע הטבח בדרום הארץ. ימים ספורים אחרי הכרזת המלחמה החלו בחיפה יוזמות פרטיות, עירוניות, משטרתיות וצבאיות, שמטרתן הקמת כיתות כוננות שכונתיות, שיסייעו למשטרה והצבא בתקופת החירום הנוכחית ויעניקו תחושת ביטחון ברחובות.
7 צפייה בגלריה
סנ"צ חיים אזרד
סנ"צ חיים אזרד
"התרעתי. אתם מקימים מילציות". סנ"צ חיים אזרד
(צילום: משטרת ישראל)
בדיקת "מיינט חיפה" מעלה התנהלות מבולבלת וכאוס סביב היוזמה החיובית ומעלה שאלות כמו מי אחראי לכל כיתות הכוננות שצצות, ואיך רואות זאת הרשויות.
בשל חוסר התפקוד של הממשלה בנושא אספקת ציוד לחיילים בחזית, וציוד למשפחות מפונות, הוקמו מרכזי סיוע אזרחיים המספקים אוכל חם, ציוד לחימה, ועוד שלל מוצרים שהמדינה לא יכול לספק.
כעת תושבים נערכים לעזור לעצמם וליקירהם בשכונות, מתוך הבנה כי יהיו מקומות בהם משטרה, עירייה, כיבוי אש, מד"א לא יגיעו מהר או באיחור רב. ההתארגנות מדהימה ומצטרפים אליה מיטב האנשים של חיפה.

משמר רמת בגין


בשכונת רמת בגין הוקם צוות משמר הכולל למעלה מ-140 אנשים. זהו הצוות הגדול והמאורגן ביותר ככל הידוע בחיפה.
אסף י' הוא ראש צוות משמר: "אנחנו דואגים לעצמנו כי כל הגורמים באירוע לא עושים את זה. או שאין משאבים או שנזרקנו מכל המדרגות".
אסף, נשוי ואב לילדים, מהנדס במקצועו, מספר כיצד הוקם המשמר: "יומיים אחרי השבת השחורה התכנסנו 15 אנשים מהשכונה, חילקנו בינינו מה צריך לעשות בשעת חירום ונולדו שם צוותים או תתי קבוצות. אנחנו שכונה מאוד קהילתית. אנשים מכירים אחד את השני. הבנו שזה הבדל מאוד מהותי משכונות שאין להם את החיבור הזה".
בהקמה הראשונית היה פעיל גם גד קלנר שנחשב למעין רכז השכונה בימי שגרה והתושבת סיגל דינור. אסף: "יש בשכונה 5,000 תושבים, ובשיחות ראשונות ההיענות הייתה עצומה. הגענו מהר מאד למספרים גדולים. לא רק שהתנדבו אלא כשנפגשנו איתם ישר זיהינו אנשים שיש להם רקע בכל מיני תחומים, למשל מפקדי פלוגות ביחידות קרביות שיכולים להוביל צוותים של כוננות, מישהו שהיה קצין ביחידת חילוץ והצלה של פיקוד העורף שלקח על עצמו לבנות צוות כזה בשכונה ועוד".

7 צפייה בגלריה
הכיתה הגדולה והמאורגנת ביותר בחיפה. משמר רמת בגין
הכיתה הגדולה והמאורגנת ביותר בחיפה. משמר רמת בגין
הכיתה הגדולה והמאורגנת ביותר בחיפה. משמר רמת בגין
(צילום: פרטי)

יחידת החילוץ


המשמר ברמת בגין שהוקם כולל מספר יחידות, כשאחת הדאגות נוגעת לחילוץ תושבים ממבנים שקרסו. על פי תרחיש פיקוד העורף, במקרה של מערכה מצפון, ישוגרו אלפי טילים לחיפה ויהיה קושי לפיקוד העורף להגיע לכל הבניינים שייפגעו.
ברמת בגין נערכו לתרחיש חילוץ, כשאחד ממובילי צוות החילוץ מוביל אבי כהן, קצין בפלוגת חילוץ והצלה של פיקוד העורף וקבלן במקצועו.
הצוות עובר תרגולים ועבודה עם כלים הנדסיים. כהן: "העברתי את כל החבר'ה קורס ראשוני לגבי איך לעבוד עם כלי עבודה דיסקים פטישונים, ומה שצריך לעשות במקרי רעידת אדמה, שריפה, פיצוץ בלון גז".
זה לא נגמר בחילוץ. ברמת בגין יש צוות התנדבותי רפואי הכולל 20 איש בניהול ד"ר מרסלו מיטק, רופא עיניים. הצוות מבקש לתת מענה רפואי ראשון על ידי רופאים, אחיות, חובשים, ואנשי מד"א.

7 צפייה בגלריה
תרגול כיתת כוננות ברמת בגין בנושא עזרה ראשונה
תרגול כיתת כוננות ברמת בגין בנושא עזרה ראשונה
תרגול כיתת כוננות ברמת בגין בנושא עזרה ראשונה
(צילום: פרטי)

ד"ר מיטק: "החבר'ה עם הכי מעט פנאי אבל כה חשובים. התארגנו על ציוד מתאים, לא נעשה ניתוחי שדה אבל יהיה מענה רפואי ראשוני עד לפינוי לבית חולים. ההיענות מעולה, וכל הזמן עוד רוצים להצטרף. מתקשרים אליי משכונות אחרות, שאלו אותנו באיזה מודלים אנחנו משתמשים. אנחנו מעבירים גם ריענונים כי צוותים רפואיים בבתי חולים ובמכונים חייבים לעבור ריענון כל שנתיים. קשה להשיג ציוד של חובשים אבל נסתדר, אם לא נמצא עכשיו, נקנה מחו"ל".
צוות נוסף במשמר רמת בגין כולל טיפול פסיכולוגי ועובדים סוציאליים בניהול אסף פרץ. במשמר מדגישים כי המטרה לסייע עד הגעתם של צוותים מקצועיים. "ממה שראינו הגעת נציגי הרשות יכולה לקחת זמן ואנחנו רוצים להיות שם ברגע הזה", אומר אסף.

המשטרה מזהירה


ההתארגנות ברמת בגין היא הגדולה בעיר ורק אחת מתוך שורה ארוכה של כיתות כוננות, בשכונות רבות, על ידי גורמים פרטיים.
הקמת יחידות הסיוע מתבצעת לצד הסתערות של הציבור על רישיונות לנשק. כיתות כוננות נערכות לבצע סיורים בשכונות, בדיקת אנשים חשודים, ועולות שאלות באשר לחוקיות. מנהל כוח המשמר ברמת בגין מודה כי המשטרה הזהירה אותו אך לדבריו לתושבים אין ברירה אלא להתארגן בעצמם.
אסף: "אנחנו דואגים לעצמנו כי המשטרה לא מצליחה להעמיד כוח אדם שישמור עלינו. לגבי העירייה אני מתבייש להגיד אבל בהתחלה זרקו אותנו מכל המדרגות. כששמעו שאנחנו מתארגנים בכל זאת התקשרו להזהיר אותנו. גם אין עם מי לדבר וגם שמו מקלות בגלגלים. תחושה מאד קשה".
התושבים מדגישים כי אין להם כוונה להחליף את הרשויות. "אנו רוצים לסמוך על הרשויות אבל התעוררנו לתמונת מציאות שאף אחד לא דמיין אותה. אנחנו נרשמנו גם לקבוצות של המשטרה אבל ההתארגנות שלהם מאד איטית ואין להם משאבים. העירייה כרגע מאד מתנגדת".

7 צפייה בגלריה
"חברי כיתת הכוננות הם יוצאי יחידות קרביות". ג'רי ירקוני
"חברי כיתת הכוננות הם יוצאי יחידות קרביות". ג'רי ירקוני
"חברי כיתת הכוננות הם יוצאי יחידות קרביות". ג'רי ירקוני
(צילום להמחשה: גיל נחושתן, פרטי)

קראו עוד:

כיתת כוננות נוספת כדוגמת זו ברמת בגין הוקמה על ידי ג'רי ירקוני, איש פרסום ויוצא יחידה מובחרת לשעבר. "הקמתי כיתת כוננות למרכז הכרמל, אזור הנשיא, יפה נוף והתשבי", מסביר ירקוני, "יש לנו מעל 100 מתנדבים, יוצאי יחידות קרביות, שיספקו מענה בחירום. כשיפלו טילים ויהיו 40 שריפות בעיר, מכבי אש לא יוכלו לסייע. אם תהיה השתלטות מחבלים על בתים, לא יהיה מענה. אם יהיו עשרות פצועים מהפגזות במספר מוקדים, לא יהיה מי שיעזור להם. אז אנחנו נסייע".
כיתת כוננות כרמל כוללת אנשי מקצוע ומחולקת לכיבוי אש וחילוץ, עזרה ראשונה, סיוע נפשי וסוציאלי, ופטרולי לילה. "מיטב האנשים התגייסו כדי לסייע מתוך הבנה שהרשויות לא יוכלו", אומר ירקוני.

התארגנות חמושה


בעיריית חיפה מתנגדים להתארגנויות כיתות כוננות פרטיות, ומזהירים מאנרכיה ברחובות בה תושבים חמושים לוקחים את החוק לידיים.
מנכ"ל העירייה, מפקד תחנת חיפה לשעבר במשטרת ישראל, ניר מריאש, מסביר: "יש כרגע 3 סוגים של התארגנויות מאושרות. האחת באחריות העירייה, התארגנות לא חמושה. השנייה, התארגנות באחריות המשטרה ובניהולה. השלישית, באחריות פיקוד העורף ובניהול המשטרה בה יהיו אנשים על מדים שיגויסו בצו 8 ויקבלו נשקים. כל התארגנות אחרת אינה חוקית".
מנכ"ל העירייה נדרש להסביר מדוע למרות התנגדות העירייה עדיין יש התארגנויות פרטיות, וכיצד בכוונתו להתמודד עם הבהלה לנשקים.
מריאש: "אני לא רוצה פלאנגות בעיר, לא מיליציות ולא כוח וגנר. מי שלא יירשם דרך העירייה או המשטרה או הצבא פשוט יעבור על החוק. אם אדם שאינו מורשה יבקש מאדם אחר תעודת זהות הוא עובר על החוק וייעצר".

7 צפייה בגלריה
מריאש בחדר המלחמה של חיפה
מריאש בחדר המלחמה של חיפה
מריאש בחדר המלחמה של חיפה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

הבהלה לנשק


אחת הסוגיות המדאיגות ביותר בהיבט של כיתות הכוננות העיר היא נושא הנשקים. בעירייה מציינים כי במשטרה ופיקוד העורף אישרו לכיתות הכוננות המוקמות בעיר בימים אלו שימוש בעשרות נשקים.
מה קורה עם אדם שהוציא רישיון נשק, רכש אקדח והצטרף לכיתת כוננות פרטית?
אסף ממשמר רמת בגין: "לחלק מאתנו יש נשקים אישיים. רבים אחרים בהליך הוצאת רישיון. פנינו לגורמים נוספים כדי לחמש את כיתת הכוננות שלנו. קשה להשיג נשקים ארוכים בלי טיפול של גופים שיש להם את המונופול על זה ונגמרו הנשקים בחנויות. אנחנו מנסים ליצור קשר עם העירייה והמשטרה והתחושות שחשנו בחוזקה ביום שבת ההוא, שאין עם מי לדבר. המדינה והעירייה וכל הגורמים האלה לא באירוע. קצין הביטחון העירוני סירב לפגוש אותנו. אנחנו רק רוצים לשמור על השכונה שלנו".

7 צפייה בגלריה
הקמת כיתת הכוננות בחיפה
הקמת כיתת הכוננות בחיפה
הקמת כיתת הכוננות המשטרתית בחיפה השבוע
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)


עוד נשקים ברחובות


העובדה כי הציבור ממהר לרכוש נשק ומקים כיתות כוננות עצמאיות עשויה להצביע על חוסר אמון בגופים האחראיים לביטחונו ובראש גופים אלו משטרת ישראל.
מפקד תחנת חיפה סגן ניצב חיים אזרד מנסה לעשות סדר. "יש שלוש כיתות כוננות מאושרות. האחת תחת העירייה – לא חמושה. השנייה – תחת פיקוד העורף בגיוס בצו 8. השלישית – באחריות המשטרה.
"במסגרת כיתות הכוננות המשטרתיות אנו מקימים 5 כיתות שיהיו כל הזמן בכוננות ברחבי העיר ובהן עשרות חברים המוכנים לקריאה. יהיו עשרות כיתות משטריות שיעבדו מסביב לשעון עם נשקים ארוכים. החברים עוברים בדיקות רפואיות, היעדר תיקים פליליים ונמצאים באחריותנו".
סנ"צ אזרד מבהיר כי קבוצות משמר בשכונות יהיו ללא נשק ויופעלו על ידי שוטר במדים. "כל קבוצה אחרת היוצאת מטעם עצמה לרחובות היא לא חוקית", מבהיר סנ"צ אזרד, "אני לא יכול למנוע מחמישה חבר'ה לצאת לשמור על הבניין שלהם. אבל אם חלילה יבוצעו פעולות פליליות, כדוגמת בקשה לתעודות זהות, שליפת נשק, תקיפה או ירי, נתייחס לאותם חברי כיתות כוננות כאל עבריינים לכל דבר. לא נתחשב בנסיבות הביטחוניות. אני מדגיש כי זה אסור ומסוכן. לא ניתן שיסתובבו מיליציות ברחובות חיפה".

7 צפייה בגלריה
הקמת כיתת הכוננות בחיפה
הקמת כיתת הכוננות בחיפה
הקמת כיתת הכוננות בחיפה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

לצד אזהרות באשר לכיתות כוננות עצמאיות, מפקד תחנת חיפה שב ומדגיש את חשיבות הוצאת הנשקים האישיים והקמת כיתות כוננות משטריות ומאושרות.
סנ"צ אזרד: "בפיגועים רבים מי שהציל את המצב היו תושבים עם נשקים אישיים. זה טוב שיש נשקים ברחובות ובתנאי שעומדים בקריטריונים להחזקת נשק. אם חס וחלילה היה מתרחש אירוע בחיפה כמו זה שקרה בדרום, הייתי שמח שלצידי יהיו אנשים עם נשק ארוך".
מפקד תחנת חיפה מציין כי בראש כיתות הכוננות שהוא מקים בשכונות בעיר, עומדים מיטב השוטרים ביניהם תת ניצב שמואל בוקר המנהל את הכיתה בכרמל ואחרים.
"אני ראיתי את הפוסטים בהם אנשים הודיעו על הקמת כיתת כוננות פרטית", מספר סנ"צ אזרד, "התקשרתי אליהם אישית. אמרתי להם 'אתם מקימים מיליציה'. בואו נעשה את זה רשמי ומסודר. בואו להירשם ונוכל לפעול יחד, מסודר ובטוח יותר. רבים מהם בחרו בזה".
בעוד תושבים טוענים להקמה איטית של כיתות כוננות מצד העירייה והמשטרה, סנ"צ אזרד טוען כי כבר השבוע החלו להיפתח כיתות כוננות מתפקדות שיסייעו בהגנה על חיפה.