מלחמת רשויות. חודשים בודדים לאחר שזכה בבחירות המקומיות, מודיע ראש העיר קרית מוצקין ציקי אבישר, כי בכוונתו לנסות ולספח את קרית חיים לשטח המוניציפאלי של מוצקין.
5 צפייה בגלריה
קרית חיים
קרית חיים
אבישר ויהב. המלחמה על קרית חיים
(צילום: א.יניר)
אבישר מודע לעובדה כי קרית חיים מסופחת לעיריית חיפה ושראש העיר חיפה יונה יהב מתנגד לתהליך ואין לו כל כוונה לאפשר לאבישר לקדם את היוזמה.
אבישר, מהיכן נולד הרעיון?
אבישר: "מוצקין מדורגת באשכול סוציו-אקונומי 7, אבל העירייה נתמכת כלכלית שנים על ידי המדינה. אין שטחי מסחר ותעשייה, וההכנסות מארנונה למגורים בלבד לא יכולות לממן את השירותים העירוניים.
"צריך לפחות 40% הכנסות עצמיות מארנונה עסקית, במוצקין הן עומדות על 14%. הדרך היחידה להוזיל ארנונה שתאפשר בעתיד לשדרג את השירותים העירוניים היא סיפוח קרית חיים ושטחי התעשייה שלה למוצקין.

5 צפייה בגלריה
חוות תשן בקרית חיים
חוות תשן בקרית חיים
חוות תשן בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)

מה פתאום לספח את קרית חיים?
"למוצקין וחיים יש רצף אורבני טבעי, דימיון דמוגרפי ורמה סוציו-אקונומית זהה. הרבה יותר משותף מאשר לקרית חיים וחיפה. חיפה מנצלת את ההכנסות הגדולות מהארנונה שמגיעה מהתעשייה המזהמת בשטחה של קרית חיים. איחוד יניב לתושבי שתי הקריות הרבה יותר כסף, שדרוג השירותים ויאפשר הוזלה בארנונה למגורים. זהו מהלך נדרש ואינטרס הדדי"
בעוד אבישר מקדם תוכניות סיפוח, ראש העיר חיפה יונה יהב מסרב להתייחס לטענותיו של אבישר וטוען כי אלו "שטויות של חסר ניסיון".

5 צפייה בגלריה
שדרות דגניה כיום
שדרות דגניה כיום
מחכים להתחדשות עירונית. שדרות דגניה כיום
(צילום: דורון סולומון)

קרית חיים, היא חלק מהשטח המוניציפאלי של עיריית חיפה. היא הוקמה ב-1933 כשכונת פועלים ונקראה על שם חיים ארלוזרוב. הקריה, בה מתגוררים 27 אלף תושבים, מחולקת למערבית ומזרחית, כשהגבול בין השתיים נחצה בפסי הרכבת.
מעבר לשטחי המגורים, לשכונה משוייכים שטחי מסחר אדירים המהווים מקור הכנסה משמעותי עבור העיר חיפה. שטחי המסחר והתעשייה מתפרסים מאזור חלוצי התעשייה ועד הצ'ק פוסט, ואלו כוללים עסקים רבים ומפעלים המניבים הנסות גבוהות.
בעוד שקרית חיים מניבה לעיר הכנסות גבוהות, היא סופגת לא מעט מהזיהום הנובע מקרבה לאזורי התעשייה, בראשם חוות המכלים של תשן.

5 צפייה בגלריה
 קרית חיים מערבית
 קרית חיים מערבית
מחכים ליישום. תוכנית התחדשות במערבית מתקופת קליש
(הדמיה: פרופ' אדר' אירית צרף אדריכלות ובינוי ערים)

"במשך שנים בחיפה ידעו לקחת את ההכנסות שהניבה קרית חיים לטובת פיתוח העיר כולה אבל קרית חיים נותרה מאחור", אומר תושב קרית חיים, "לא מספיק נלחמו עבורנו כי אנחנו רחוקים מהעירייה, רחוק מהעין רחוק מהלב כנראה. עכשיו סגנית ראש העיר היא מקרית חיים ואולי נראה שינוי. כולם מחכים להתחדשות עירונית במערבית ולראות את המפעלים מתפנים מפה".
נושא העברת קרית חיים לקריות אינה ריעיון חדש ובעבר נבדק והוחלט על ידי שר הפנים אריה דרעי להשאיר את הקריה תחת רשותה של חיפה.
בעוד במוצקין היו רוצים את חוף הים של קרית חיים וההכנסות משטחי התעשייה, בוועד קרית חיים דווקא חושבים על הכרזת עצמאות.

5 צפייה בגלריה
חוף נאות קרית חיים
חוף נאות קרית חיים
גישה לים. חוף נאות קרית חיים
(צילום: נחום סגל)

קראו עוד:

צילה ברוך, יו"ר הוועד המקומי של קרית חיים, מסבירה: "רוב התושבים רוצים עצמאות ולא לספח אותנו לאף מקום, היו רעיונות בעבר להיות מסופחים לקריות אחרות. מן הראוי קודם לפנות לתושבי קרית חיים ולהציע את הרעיון ולבחון מה רצון התושבים באמצעות משאל. מעבר לכך קשה לי להאמין שעיריית חיפה תוותר על קרית חיים".
גורם בעיריית חיפה הוסיף: "אם אבישר או מישהו אחר חושב שחיפה רוצה או יכולה להרשות לעצמה לוותר על קרית חיים, הוא אינו יודע על מה הוא מדבר. יש דברים גדולים על הפרק כמו שינוי של מפרץ חיפה והקמת 100 אלף יח"ד. כל האזור צפוי להשתנות וזאת כמובן רק לאחר סיום המלחמה".