40 יום למלחמת חרבות ברזל. מטחי הטילים והיירוטים שהיו מנת חלקם של ערים רבות אחרות, נמנעו עד כה מחיפה, אך כל זאת יכול להשתנות ברגע אחד.
ראש העיר עינת קליש מציירת תמונת מצב באשר למוכנות העיר למערכה צבאית מצפון, ומצהירה בראיון ל"מיינט חיפה" כי "העיר ערוכה למלחמה".
11 צפייה בגלריה
הערכת מצב במרכז לניהול משברים בחיפה
הערכת מצב במרכז לניהול משברים בחיפה
הערכת מצב במרכז לניהול משברים בחיפה
(צילום: עיריית חיפה)
מה נותר להשלים עד אז?
"נתנו דגש לנושא המקלטים והמרחבים המוגנים ככל שיכולנו. דאגנו להכשיר מרחבים מוגנים ברחבי העיר, לרבות 2,000 מקלטים פרטיים שיחד עם התושבים החזרנו אותם לתקינות. יש עוד הרבה עבודה בתחום המקלטים".
מוסדות חינוך רבים ללא מקלטים.
"אם תיפתח מערכה מצפון הרי שאחרי המטח הראשון כולם יהיו בבית ולכן חשוב יותר להשקיע במקלטים הביתיים".
המטח הטילים הראשון יכול לתפוס תלמידים בבתי הספר.
"המטח הראשון יכול לתפוס אותנו גם בקניות, ולכן יש להפנים את הנחיות פיקוד העורף. בחיפה יש לנו 60 שניות להגיע למרחב מוגן. רוב האנשים לא יגיעו למקלט, זה ידוע וזה בסדר, וזו החלטה שקיבלו הדרגים הבכירים ביותר בצבא. יש להגיע למקום הכי מוגן שיש, ובהפוגה ראשונה לעבור למקום מוגן יותר".

11 צפייה בגלריה
ילדים במהלך ירי חמאס בצור איתן
ילדים במהלך ירי חמאס בצור איתן
מה יהיה אם המטח יהיה ביום לימודים? ילדים תופסים מחסה
(צילום: לאה מטלר)

כמה מוסדות חינוך לא ממוגנים?
"יש כ-500 מוסדות חינוך בחיפה. 260 גנים שרק ל-100 יש מרחבים מוגנים. בבתי ספר יש 20 בתי ספר ללא מטר אחד של מקלט או מרחב מוגן".
זה הגיוני לאפשר לימודים במצב שכזה?
"אלו ההנחיות של פיקוד העורף. חיפה הוגדרה עיר ירוקה. אני לא מכירה ראשי ערים שפעלו נגד ההנחיות הללו וצמצמו את הלימודים כי אין מקלטים. מהנדסי פיקוד העורף יחד איתי, ערכנו סיור בבתי הספר ומצאנו את המקומות הכי בטוחים. הכל נעשה בחשיבה ולא בשלוף".
את רגועה בעניין בטיחות הילדים?
"אני לא רגועה בכלל כמו רבים אחרים בזמנים האלו, גם שאנו עושים ככל שניתן. ואני תמיד חותרת לפעול בערוצים שלא חשבנו עליהם. כך למשל למדתי שמיגוניות בכלל לא טובות לחיפה אלא רק לדרום. אצלנו נהיה חשופים לטילים גדולים יותר ולכן המיגוניות לא יעזרו ואולי אפילו יהפכו למלכודות. פיקוד העורף הבטיח לי שדגם חדש ייבדק לראשונה בחיפה".

11 צפייה בגלריה
הניסיון של פיקוד העורף מסייע
הניסיון של פיקוד העורף מסייע
"יחסי עבודה לא פשוטים". קליש ונציג פיקוד העורף
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

בין חמאס לחומ"ס


איזה היבט הכי מדאיג אותך במלחמה?
"מפרץ חיפה שאינו נקי מחומרים מסוכנים. העובדה הזו הופכת את חיפה למטרה אסטרטגית. פיקוד העורף הוא האחראי אבל התפקיד שלי להצביע על בעיות ולדרוש תשובות".
פיקוד העורף לא מיהר בזמנו להוציא את האמוניה מחיפה. אפשר לסמוך עליו?
"גם אחרי שהוציאו את המיכל, חיפה מלאה באמוניה בגלל איזו-טנקים שמסתובבים. אני ביחסי עבודה לא פשוטים עם פיקוד העורף. היו לנו ישיבות לא פשוטות. הוצאתי מכתב למפקד פיקוד העורף על מנת שיוציאו מהמפרץ חומרים מסוכנים שלא עושים בהם שימוש וסתם נמצאים פה מסיבות מסחריות. עוד לא נעניתי בעניין וזה המאבק הבא שלי. מה שכן הצלחתי להוביל לרידוד חומ"ס בנמלים".

11 צפייה בגלריה
אירוע חומרים מסוכנים
אירוע חומרים מסוכנים
אירוע חומרים מסוכנים בחיפה
(צילום: כבאות והצלה)

בפיקוד העורף מקשיבים לך?
"הם קשובים לי כי אין להם ברירה. אני יודעת הרבה מאד".
מסקנות לבנון שניה יושמו?
"אני יודעת שפיקוד העורף מקפיד יותר בזמן מלחמה משגרה אבל הם צריכים להשיב על זה" .
למה נושא המפרץ לא הוסדר לפני המלחמה?
"אני היחידה שדרשה הפחתת חומרים מסוכנים במפרץ, לרבות המתנגדת היחידה לתמ"א 75 שהולכת להכניס לפה עוד חומרים מסוכנים ונמל דלקים ורציף כימיקלים. אני יכולה לזקוף לעצמי קרדיט שעיכבתי ב-5 שנים את הכוונה להקים נמל דלקים ומנעתי את הרחבת ההרס. בממשלה רק מחכים לראש עיר שיאפשר להם את זה".

11 צפייה בגלריה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
המפרץ יבער? שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
(צילום: גיל נחושתן)

ביבי הביתה?


איך מתפקדת הממשלה?
"השלטון המרכזי לא תיפקד קודם ובטח שלא עכשיו. התרעתי על כך קודם. אי אפשר להסתדר עם שלטון מרכזי שלא רואה את התושבים. בימים הראשונים למלחמה הגיעו מפונים מהדרום. פתחתי להם כל דלת אפשרית והוצאתי כספים עירוניים למימון הסעות, מלונות, וכל מה שצריך. נכנסו בנעלי הממשלה שרק בשבוע האחרון התחילה לשלם לנו על כל מה שהוצאנו. היה ברור לי שצריך לסייע ל- 4,000 המפונים שהגיעו לחיפה".
הופתענו בדרום. זה יכול לקרות בצפון?
"חטפנו מכה קשה בדרום אבל הצבא מנהל את האירוע בצורה ראויה ונראה כי הוא השתלט על האירוע".
מה על הממשלה לעשות?
"אני לא סומכת על הממשלה והיא לא יכולה לקבל החלטות לגבי מפרץ חיפה בשעה הזו. הממשלה הזו צריכה ללכת הביתה ובראשה ראש הממשלה נתניהו".
את בעד מחאה במלחמה?
"הפגנה היא זכות דמוקרטית בסיסית. אין פה שאלה".

11 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"הביתה עכשיו". בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)


מרתפי עזה


האם יש לנצור את האש לטובת עסקת שבויים?
"אין דבר חשוב יותר לעם מהשבת החטופים. המערכה מול חמאס עשויה לקחת זמן ולא ברור לי איזה תמונת ניצחון מדמיינים".
קרובי משפחתך נפגעו ב-7 באוקטובר.
"שני קרובי משפחתה של בת דודתי נרצחו בבארי, ובנם נחטף לעזה. ברור לי שלא נוכל לחזור לשגרה כל עוד החטופים לא שבו הביתה ושלא הבטחנו את ביטחוננו בגבולות המדינה. עד שלא עשינו את זה העם לא יוכל לחזור לתפקד. אני לא נותנת הנחיות לצבא אבל הכי קריטי להשיב את החטופים".

11 צפייה בגלריה
המחאה בכיכר ספר
המחאה בכיכר ספר
"הכי חשוב". מחאה בכיכר ספר להשבת החטופים
(צילום: מירי פורת)


חבית חומר נפץ


יש מתיחות בין יהודים וערבים בעיר?
"ברור שבמלחמה יש גורמים קיצונים שיכולים להבעיר גפרור. אבל חיפה לא תבער כי בחיפה אין מקום לקיצונים הללו. השבוע גילינו כתובות שרוססו בעיר נגד צה"ל, יחד עם המשטרה טיפלנו, ניקינו ונעצרו חשודים. שוחחתי עם מנהיגי דת והבטחתי שנשמור על כולם. לא יהיו פה אירועי שומר חומות".

11 צפייה בגלריה
נציגי החברה הערבי עם נציגי המשטרה והעירייה
נציגי החברה הערבי עם נציגי המשטרה והעירייה
נציגי החברה הערבי עם נציגי המשטרה והעירייה
(צילום: פרטי)

יש מלחמה כלכלית. איך אתם עוזרים?
"כמו בקורונה גם עכשיו יש עסקים המתקשים להתנהל. יצאנו בקמפיין הקורא לציבור לשמור על שגרה ולתמוך בעסקים בעיר. פניתי גם למשרד האוצר והפנים כדי להפחית ארנונה אבל טרם נענינו. בעירייה נוריד עלויות ככל הניתן מעסקים. בעלי עסקים מוזמנים לפנות אלינו לקו חם שפתחנו בנושא. אנו הולכים לתקופה קשה ולא רוצה לראות עסקים קורסים".

11 צפייה בגלריה
כתובות שרוססו בחיפה
כתובות שרוססו בחיפה
מתיחות בעיר. כתובות שרוססו בחיפה
(צילום: פרטי)

החיים בבור


בבית את רצה לממ"ד או למקלט?
"בבית יש ממ"ד אבל לרוב אני בבור בחיפה. הבנים שלי בצבא. קשה מאד לנוכח קרובי המשפחה שנרצחו ונחטפו. נותרה סבתא בת 97 ממקימי קיבוץ בארי שהייתה צריכה לעבור לגור בעיר אחרת בגילה המופלג. אנו מנסים לתמוך ככל שניתן".
איך מתפקדים כשיש חטופים במשפחה?
"אי אפשר לחזור לשגרה שיש תינוקות במרתפים של החמאס בעזה. אנו קרואים לחזור לשגרה של לימודים, קניות של אוכל, וסיוע לעסקים, אבל הציבור הבוגר לא יכול באמת לחזור לשגרה. הכל חייב לעסוק בהחזרת החטופים עד הניצחון.

11 צפייה בגלריה
חלק נבזזו. קליש בסיור מקלטים
חלק נבזזו. קליש בסיור מקלטים
אין מספיק מקלטים. קליש בסיור
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

יש בקרוב בחירות שכבר נדחו פעם אחת.
"לא הגיוני לקיים בחירות בינואר או בחודש לאחר מכן ולחזור לשגרה כל עוד יש חטופים במחילות והמרתפים של חמאס בעזה. החיים של כולנו נזרקו למקום אחר. אי אפשר לחזור לטפל בחורים במדרכות לפני שהחטופים חוזרים, לפני שאנו יודעים שאנו בטוחים ולפני שמתחיל שיקום של אירועי 7 באוקטובר".
בקצב הזה תכהני עוד 5 שנים ללא בחירות.
"אני רוצה להיבחר על ידי הציבור ולא בהארכת כהונה. אבל כרגע העם לא יכול לחזור לשגרה".

11 צפייה בגלריה
קליש ומריאש בחדר המלחמה
קליש ומריאש בחדר המלחמה
קליש ומנכ"ל העירייה ניר מריאש בחדר המלחמה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

קראו עוד:

לאן כל זה הולך להערכתך?
"קטונתי. אם המעצמות ייכנסו למערכה אנו יכולים להיכנס למלחמה ארוכה. נתפלל שזה לא יקרה. יש הרבה עבודת שיקום. לא ברור איך העם יתאושש מה-7 באוקטובר ומתי נחזור לשגרה".