במקביל למערכה הצבאית מתנהלת מלחמה כלכלית, בה אחד הנפגעים המשמעותיים ביותר הוא ענף האירועים.
4 צפייה בגלריה
חתונות בוטלו או נדחו. קאלה
חתונות בוטלו או נדחו. קאלה
חתונות בוטלו או נדחו. קאלה
(צילום: יחצ)
בעלי אולמות אירועים בחיפה מתמודדים עם ביטולים בהיקף של 90 אחוז. במסגרת הניסיונות לשרוד, עובדים הוצאו בתחילת המלחמה לחל"ת, וחשבונות הבנק שהיו צריכים לגדול, סופגים הפסדים של מאות אלפי שקלים.

החתנים גויסו


גבי מגר, הבעלים של אולמי כינורות: "רוב הלקוחות, חוץ מהדתיים, ביטלו את האירועים. באוקטובר התקיימו שלושה אירועים במקום 64 שתוכננו. קשה לשרוד. צ'קים, ספקים, הכל עליי. מאוד מלחיץ ואם זה יימשך כך עוד כמה חודשים גם המדינה לא תחזיק מעמד.
"המדינה שלנו לא בנויה למלחמות ארוכות. שום מלחמה לא נמשכה הרבה זמן חוץ משלום הגליל שנחשב 'מבצע' והמשק חזר אז לעבודה. באוקטובר היו צריכים להתחתן אצלנו 19 בחורים שגויסו לעזה. אני חווה 90 אחוז ירידה בהכנסות. אוקטובר נובמבר, התקופה שלפני החורף, נחשבים לחודשים הכי טובים של אולמות האירועים".
איך מתמודדים? מגר מציין כי נאלץ לעשות שימוש בהון עצמי. לדבריו תשלום השכירות וחניה עומדים על 220 אלף שקלים בחודש, ועוד 100 אלף שקלים עבור חשבון החשמל בימי עבודה רגילים, נדחו בכמה חודשים. מנגד, תשלום הארנונה השנתי בסך 660 אלף שקלים לעיריית חיפה נשאר כבעבר. "המתווה לפיצויים שמדברים עליו לא ברור לי, ולא ידוע מתי ואם נקבל כסף. זה כמו להגיד לחולה אנוש שיקבל תרופה שהוא צריך בעוד שעה", אומר מגר.

4 צפייה בגלריה
אילן קרני וגבי מגר
אילן קרני וגבי מגר
אילן קרני וגבי מגר
(צילום: פרטי)

הפרשת חל"ת


בגלריה 279 בשדרות ההסתדרות נאלצו להוציא עובדים לחל"ת. מאור לוי הבעלים, יוסי דהן מנהל האירועים, והשף אבי קסטן: "יצאנו לחל"ת כדי להקל על המערכת. גם ככה יש הוצאות כבדות. יש פה עובדים על פי קריאה שהם לא בחל"ת. אנחנו מצהירים שאנחנו פתוחים אבל עובדים לפי אירוע, בקושי שורדים את התקופה. בחודשיים האחרונים היו צריכים להיחגג אצלנו 80 אירועים, ובפועל היו 4".
דהן: "המדינה לא תומכת בעסקים. תחום האירועים זה הראשון שנפגע והאחרון שחוזר לפי ניסיון תקופת הקורונה. אנחנו מנסים לעזור לזוגות שצריכים לקיים בריתות למשל, או חתונות אינטימיות, יש לנו מרחבים מוגנים. האירועים הבודדים שכן היו כאן זכו לנוכחות מלאה, אנשים רוצים לחזור לשמוח אבל מפחדים. שמחה הפכה למילת גנאי היום. עורכים רק אירועי חובה. חתנים או אורחים חשובים נקראו לצו 8. זה מזכיר לי שבקורונה אנשים דחו חתונה גם 5 פעמים, בינתיים אצלנו דחו חתונה פעם אחת".

4 צפייה בגלריה
הבעלים של גלריה 279
הבעלים של גלריה 279
הבעלים של גלריה 279
(צילום: פרטי)

"הצענו 7 חתונות חינמיות לזוגות מהצפון והדרום שפונו. אנשים פחדו ולא רצו להתחתן בחינם או שהחתן יצא למילואים. יש פה אנשים שמוכנים לתת ולהקריב, ואנחנו תקווה שמי שמבקש להתחתן יבין שכל עוד חיפה ירוקה אפשר להתחתן. אחר כך לא ברור מה יהיה עם חיזבאללה ומתי נוכל להרים את הראש. זה מפחיד, אבל אנחנו מנסים לעזור לכולם לעבור את התקופה".

4 צפייה בגלריה
גלריה 279 במפרץ חיפה
גלריה 279 במפרץ חיפה
גלריה 279 במפרץ חיפה
(צילום: יחצ)

קראו עוד:

יותר גרוע מהקורונה


אילן קרני, מנכ"ל אולמי קאלה: "המקום פתוח כעיקרון אבל אנחנו לא עושים כעת אירועים. האירועים שתוכננו לאוקטובר ולנובמבר, לשמחתי לא בוטלו אלא נדחו לדצמבר וינואר. אוקטובר, שהיה אמור להיות החודש העמוס ביותר בענף האירועים נמחק לחלוטין. היה לנו אירוע אחד בשבוע שעבר והופתעתי מההיענות של האנשים להגיע. יש לנו קצת חתונות בעוד שבועיים, ובדצמבר. אנחנו חיים מיום ליום כדי לראות את ההתפתחויות".
קרני נמצא בתחום 30 שנה. "זה קשה רגשית, חשבנו שעברנו את הקורונה ומה יכול להיות יותר גרוע אבל התבדינו. במלחמת לבנון השנייה ב-2006 לא עבדנו 40 יום. ההבדל הוא שאז מלכתחילה סגרו את כל ההתקהלויות. היום, לעומת זאת, פיקוד העורף מאשר לעשות אירועים עד אלף איש. הבעיה שאורחים וחתנים מגוייסים. אנו עוקבים אחרי ההתפתחויות ומקווים שלא תיפתח זירה בצפון".