11 שנים אחרי שהתמנה לרב הקהילה הקונסרבטיבית של אחוזה, הרב דובי חיון הוריד את הכיפה מראשו, והוא מנהל דיאלוג נטול חששות עם הדת היהודית. חיון מוכר לציבור החיפאי כסגן ראש העיר ותומך נלהב של קליש. גם כאן נכנסו שינויים, ואחרי שפוטר, חיון תוקף את התנהלותה של קליש וסגנה נחשון צוק ומתריע מהרס העיר ותחום התרבות.
9 צפייה בגלריה
דובי חיון
דובי חיון
לא עומד במקום. דובי חיון
(נחום סגל)
חיון מתגורר בחיפה משנת 2008 ועמד בראש הקהילה הקונסרבטיבית 11 שנים, התמודד עם רשימת מר"צ למועצת העיר והתמנה לסגן ראש עיר של קליש. לפני כשנה סירב להצביע להצעת התקציב של קליש, וזו בתגובה פיטרה אותו בהודעה לאקונית במייל שלו. הוא עזב את מועצת העיר ואת הפוליטיקה בכלל.
מה אתה עושה היום?
"עבור הפרנסה אני עוסק בנדל"ן. עבור הנשמה פתחתי הוצאה לאור "עלה - הוצאה לאור". יש לי סטודיו לאומנות בוואדי סאליב, שם אני מצלם, יוצר, וגם כותב שירה. אני גם מרצה בכמה תחומים, ביניהם ביהדות והיסטוריה של העם היהודי. בנוסף אני מדריך טיולים, מקיים טיולי בר מצווה. אני גם מחתן, בין השאר גם בקהילה הלהט"בית, ואני גם מגשר".
אתה לא מתפזר?
"לא. תמיד הייתי ככה גם שהייתי רב קהילה. אני יודע לאזן בין הדברים. כבר שנות ה-90 הייתי לי הוצאה לאור אבל עכשיו פתחתי אותה תחת שם חדש".
9 צפייה בגלריה
דובי חיון
דובי חיון
אמן יוצר. דובי חיון בסטודיו בוואדי ניסנאס
(נחום סגל)

מחתן להט"בים


גדלת כאיש דתי?
"גדלתי בנתניה להורים ספרדים. היינו 8 אחים. הבית היה מסורתי דתי שהכיל את כל הזרמים. יש לי אחות חרדית ואחים מסורתיים. הדת לא הגדירה אותנו, והערכים שלנו היו עבודה ולימודים. למדנו שאם אתה רוצה להתפתח, אתה לא יכול לשבת על 'הברזלים ולבכות'. אחרת לא תגיע לשום מקום. כחלק ממרד הנעורים בתיכון הלכתי והתרחקתי מהדת".
לאן התרחקת?
"התחלתי בפנימייה, ואז מסלול נחל והדרכת נערי רפול. הצטרפתי לקיבוץ רמת רחל בשנות ה-80. פגשתי בארץ ישראל היפה בה אין ישראל 'הראשונה' או 'השניה'. הייתי אידיאולוג. עזבתי עם קבוצה להקים קיבוץ עירוני בבית שמש והייתי שם כמה שנים. המשכתי כמדריך בכפר גלים, מורה, לימדתי בעמק יזרעאל. והגעתי בסוף לחיפה".
9 צפייה בגלריה
דובי חיון
דובי חיון
עמד בראש קהילה. דובי חיון כרב
(פרטי)
איך הגעת לזרם הקונסרבטיבי?
"כל חיי הייתי אדם מאמין. הלכתי ללמוד רבנות חילונית, שם הבנתי שאני לא 'חילוני אתאיסט', וחיפשתי את דרכי למעשה היהודי. חשבתי כי בעולם הקונסרבטיבי, בו יש שוויון בין נשים וגברים, אמצא את דרכי. חזרתי לעולם הדתי אחרי תהליך שעברתי עם עצמי. בשנת 2006 הלכתי ללמוד יהדות קונסרבטיבית. הגעתי לחיפה בשנת 2008. הייתי 11 שנים רב הקהילה הקונסרבטיבית באחוזה והייתי חזק באמונה".
איפה חל המפנה?
"החלטתי להתמודד למועצת העיר. אז החלו להעלות בי שאלות על ההלכה היהודית והאם אני רוצה להמשיך בדרך הקונסרבטיבית. החלטתי להשאיר את האמונה אבל לסיים את חלקי בקהילה. אני רב ליברלי פלורליסט שמקבל את כולם. אין לי יהדותו-מטר. המילה חילוני מקורה בארמית ומשמעותה "זר". אני לא זר ליהדות אלא חלק מהיהדות ואני בוחר איך לפעול".
9 צפייה בגלריה
דובי חיון
דובי חיון
שם את הכיפה בצד. חיון
(נחום סגל)
היום אתה שומר שבת?
"שומר שבת אבל לא כבעבר. אני לא מדליק 'אש' בשבת אבל מדליק אור. החשמל זורם ואני בסך הכל מדליק נורת לד. זה כמו לפתוח ברז מים. אני עורך חתונות להט"בים אחרי שהתנגדתי לזה במשך שנים".
איך הקהילה שעמדת בראשה קיבלה את השינוי?
"לא יודע. לא היו כעסים. אני לא חלק מהקהילה. נשאר לי חבר אחד בקהילה והשאר המשיכו הלאה. הייתי רב שלהם ולא חבר. זו הייתה עבודה תובענית מאד ושעזבתי ידעתי שלא אוכל לשוב. תקופה יפה שמיציתי והתעייפתי"?
9 צפייה בגלריה
דובי חיון
דובי חיון
לא מפחד משינוי. חיון
(נחום סגל)


"לא חושש להשתנות"


חיון בן 59, אישתו זהבית מורה בטבעון, ושני ילדיו אינם דתיים. בתו (33) עוסקת בהייטק בארה"ב, הבן (20) חייל המתגורר עם הוריו. "הבת תמיד הייתה פלורליסטית. הבן עד גיל 13 הלך בדרכי ולמד יהדות. הוא יודע לפתוח סידור, להוביל תפילה. הוא מכיר את העולם היהודי ובחר ללכת בדרכו שלא מתוך בורות אלא מתוך ידע. נתתי לבני זכות בחירה כי אני לא מאמין בכפייה".
ואשתך?
"היא עשתה את המסע איתי, ליוותה אותי אבל לא הייתה בעולם הדתי. תמיד הדליקה טלוויזיה בשבת. זה בית שמקבל אחד את השני בברכה".
לא פשוט להוריד את הכיפה
"זה היה חלק בתהליך של השינוי. אני רב שהוריד את הכיפה אבל אני לא זר לדת. גם את הזקן שלי הורדתי בהתערבות".
התערבות?
"אמרתי לחבר במרץ שביבי ינצח שוב, אבל אם מר"צ נכנסים לקואליציה אני מוריד את הזקן. אחרי 20 שנות זקן התגלחתי ביום ההשבעה לממשלה".
9 צפייה בגלריה
דובי חיון
דובי חיון
עזב את הכרמל לטובת הוואדי. חיון
(נחום סגל)
עברת שינויים גדולים
"כל חיי שיניתי. אני לא פוחד לבחון אם משהו מתאים לי, ואם לא אז לשנות ולהמשיך הלאה. אני מגיע לשיא ואז אומר 'מה עכשיו?'. אני אוטודידקט. עכשיו סיימתי קורס צילום מתקדם בסטודיו בתל אביב. העמקתי בצילום סטודיו ב-3 שנים אחרונות. הספקתי גם ללמוד לטוס במצנחי רחיפה. ואני גם צולל לעיתים קרובות".

הרומן שלי עם קליש


חיון היה בין הראשונים שהצטרפו לקליש לפני הבחירות ואחר כך לקואליציה וראה בה את התשובה לבעיותיה של חיפה. הפרק הזה נגמר בפיטורים מבזים.
איך אתה מנתח את הפרק הפוליטי?
"בנובמבר 2018 מוניתי על ידי קליש כסגן ראש עיר, ופוטרתי על ידה ב-17 לספטמבר 2020. רציתי לעשות למען הציבור והתרבות בעיר. בתחילת הדרך אכן עשיתי לא מעט. הכנסתי שינויים במרכז 'פירמידה' למרות ביקורת שספגתי, יזמתי תערוכה בכרמלית, רציתי תרבות עומק".
9 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
פיטרה אותי בדואר אלקטרוני. קליש
(צילום: ראובן כהן)
ומה קרה?
"קליש וצוק החלו לקצץ בתקציבי התרבות והרסו את התרבות בעיר. בתקופת יונה התקציב עמד על 18 מיליון, בשנה הראשונה בתפקיד זה קוצץ ל-12 מיליון, נמשך בקיצוץ נוסף והגיע ל-8 מיליון. בשנה האחרונה עמד תקציב התרבות על 3.6 מיליון. לך תעשה תרבות עם תקציב כזה. במקביל ראיתי שמעלים תקציבים לתרבות החרדית. בנוסף, קליש וצוק החליטו מעל הראש שלי מי יהיה ראש אגף תרבות. קליש לא הייתה מוכנה להיפגש איתי ועם סגנים נוספים מלבד צוק ומחזיקת תיק החינוך. למה? היא 'עסוקה'. ניסיתי לפנות אליה, היא לא ענתה. שלא באתי להצבעת התקציב היא פיטרה אותי בדואר אלקטרוני מבלי לדבר איתי".
איך אתה מסביר את זה?
"זה חלק מהבעיה שלה. בעיית תקשורת, ולראיה הקואליציה התפרקה".
איך לא ראית את זה לפני הבחירות?
"הייתי מאלו שהאמינו בה וראו בה הבטחה. חשבנו שיונה טוב אבל יש לחליף אותו אחרי 3 קדנציות. קליש הציע התוכניות יפות. אבל במקום לראות אם החזון מתאים לעיר, היא הרגה את העיר. נגמרו הבחירות והיא לא הצליחה להתעלות על עצמה"
9 צפייה בגלריה
דובי חיון
דובי חיון
גם שירה חיון
(נחום סגל)
מתי הבנת שיש בעיה?
"לקראת סוף השנה הראשונה שלי היו לי תחושות אבל אמרתי ניתן צ'אנס כי זו שנה ראשונה. בשנה שניה הבנתי שיש בעיות אבל אמרתי קורונה, נאפשר תיקון. בסוף השנה השניה ראיתי שהמצב מחמיר ואמרתי שאני לא מצביע על תקציב בניגוד למצפוני. קליש דרשה מאיתנו חברי הקואליציה לעשות מה שהיא רוצה אבל לא שאלה מה אנחנו רוצים. חשבתי שאוכל לשנות ולהשפיע בתחום התרבות, שקליש תיפגש איתי פעם בשנה וזהו. אבל הסתבר שעל כל פיפס הייתי צריך את האישור שלה. למה מינית אותי לסגן בשביל הטייטל?".
זו קליש או צוק?
"קליש וצוק זה אותו דבר. הם זוג בלתי נפרד. אי אפשר להאשים רק אותה. הם אחראים לכל מה שקורה בעיר. הוא יודע לצאת נקי מזה אבל למעשה הוא מנהל את העניינים. קליש וצוק מחפשים "יס מאנים". מי שאומר אחרת נזרק משם. הם באו עם חוברת הוראות שהכינו לפני הבחירות ולא היו מוכנים להשתנות. הם פגעו בעובדי עירייה, התנהלו כמו פיל בחנות חרסינה. הם אף פעם לא טועים".
9 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש רותם וסגנה נחשון צוק
ראש העיר עינת קליש רותם וסגנה נחשון צוק
ראש העיר עינת קליש רותם וסגנה נחשון צוק
(צילום: ראובן כהן)
קראו גם: >>
אז טעית שהאמנת בה?
"טעיתי ובגדול. בדיעבד היו צריכים לתת ליונה עוד קדנציה. אם ראש העיר הקודם עשה למען העיר ואין מועמד ראוי, תשאיר את מי שכבר עשה. קליש הייתה במקום הנכון ובזמן הנכון, וצוק ניהל קמפיין נכון. הבעיה שניהלו מערכת בחירות גם לאחר סיום הבחירות".
מה מצב התרבות בעיר?
איפה יש תרבות בעיר? כמה דוכני אוכל בטיילת לואי? חג החגים במושבה היה בסדר אבל זו לא תרבות עמוקה. איפה התערוכות שמגיעים אליהם מכל הארץ? איפה החזון להפוך את חיפה כבירת המטרופולין בתרבות? בזמנו הקמתי ועדה לגיבוש חזון תרבות לעיר. קליש לא ספרה אותי ועצרה את זה".
איך הגעת לוואדי?
"אני אוהב את ואדי סאליב. עזבתי את הכרמל ועברתי לפה עם המשפחה. אני נהנה פה מכל רגע".
מה יקרה עכשיו?
"קליש לא תיבחר שוב לדעתי. שתי אופציות. האחת התקציב לא עובר ומפזרים את המועצה ואולי משאירים את ראש העיר. שניה, ועדה קרואה".
מי יכול להוביל את העיר?
"כרגע אין אף אחד שמתאים. באופוזיציה כולם אנשים טובים אבל אני לא רואה אף אחד עם קבלות".
בעבר הסתבכת בפרשה של הונאת נדל"ן לכאורה
"ההר הוליד עכבר. עובדה שזה נגמר בגישור. הסכמתי לקבל הלוואה ובגלל שהייתי סגן ראש עיר היו מי שרצו לפגוע בי ודחפו להגשת כתב התביעה. התובעת הייתה אצלי בת בית. היא נתנה לי הלוואה לרכוש דירה. היא רצתה את הכסף חזרה ודחפו אותה לתבוע. היה גישור מסודר, היא קיבלה את כל הכסף עד הפרוטה האחרונה וזה נגמר באוגוסט 2020. עשיתי טעות אבל לא פשעתי ולא רימיתי אף אחד".
יש סיכוי שתחזור לפוליטיקה?
"לא רואה את זה. בדיעבד יותר מתאים לנהל אגף תרבות מאשר להחזיק תיק תרבות. אני איש של עשייה. אני לא מתאים לפוליטיקה. אני רוצה לעבוד, לעשות ולהשתנות".
בעירייה בחרו לא להגיב.
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.