אחד החופים היפים בישראל, החוף השקט בשכונת בת גלים, נמצא במוקד מאבק בין העירייה לגורמים בחוף. תוכניות שמקדמת העירייה לשינוי החוף מעוררות סערה והתנגדויות עזות מצד מועדון השיט הפועל במקום, חברי סיעת הירוקים ואנשי בית הספר ללימודי הים של משרד החינוך. מאחורי התוכניות לשינוי החוף עומד האיש החזק בעירייה, סגנה של ראש העיר עינת קליש, נחשון צוק.
2 צפייה בגלריה
חוף רחצה ומועדון השיט. החוף השקט השבוע
חוף רחצה ומועדון השיט. החוף השקט השבוע
חוף רחצה ומועדון השיט. החוף השקט השבוע
(צילום: נחום סגל)
צוק, בעל סירה בעצמו ובעלים של חברה בתחום השיט, אומר ל"ידיעות חיפה" כי הוא שוקד תקופה ארוכה על תוכניות החוף השקט והתאמתו לצרכים הנוכחיים של העיר. אולם חזונו של צוק נתקל בהתנגדות עזה וטענות שמימוש החזון יהרוס את הפנינה החיפאית המיתולוגית.

האיש והתוכנית

היום החוף השקט מחולק לאזור רחצה, המשרת בימי חול את הציבור הדתי בעיר, ואזור המיועד לשיט, שבו פועלים שני גופים: מועדון שיט חיפה, ובית הספר לשיט של משרד החינוך. לשני הגופים מגיעים אלפי תלמידים, ובמועדון השיט גם מכשירים שייטים מקצועיים שחלקם השתתפו באולימפיאדות.
התוכנית של צוק בשלב ראשון היא להעמיק חלק מהחוף השקט ולהוציא מהמקום כמויות אדירות של חול, פעולה שתאפשר הבאת כלי שיט מאזור הקישון לחוף השקט. צוק מציין כי אין בכוונתו לבנות מרינה, אלא מעגן סירות. בשלב שני מתכוון צוק להוציא מהחוף השקט את המתרחצים ולהעביר אותם לחוף חדש שבכוונתו לבנות מערבית לחוף השקט.
צוק: "אני עובד על תוכניות החוף השקט תקופה ארוכה. יש צורך בהפרדת מתרחצים מפעילות כלי שיט בחוף. היה כבר מקרה של מתרחץ שנפגע מסירה. בעיה נוספת היא כלי שיט קטנים שיוצאים ממועדון צופי ים, והחשש שייפגעו מהאוניות הגדולות. אני רוצה להעביר את כל המועדונים לחוף השקט. רק בשלב מאוחר יותר נבחן את בניית החוף הנוסף והעברה לשם של המתרחצים. בינתיים אנו הולכים על העמקה מצומצמת של חלק בחוף השקט, מאחר שהחוף התמלא בחול, וכלי שיט לא יכולים לפעול במצב הנוכחי".

איפה התקציבים?

כדי לממש את חזונו, צוק צריך תקציב, הסכמות מצד שורה של גורמים הקשורים בחוף השקט, ותמיכה של מועצת העיר. כרגע אין לו אף אחד מהמרכיבים והמהומה בעיצומה.
לדבריו, חברי המועצה הלעומתית בעירייה מנסים לייבש את רשות הים שהקים, ואם זה יימשך, לא תהיה לו ברירה אלא לסגור את החוף השקט. "רכשנו בזמנו טרקטור כדי שיסייע בעבודות והפעילות בחוף השקט, עכשיו אין לנו אפילו כסף להפעיל אותו, כי חברי האופוזיציה פועלים לסגירת רשות הים. אם המצב יימשך, נצטרך לסגור את הפעילות בחוף".
2 צפייה בגלריה
"הם שלחו מכתב מאיים". צוק
"הם שלחו מכתב מאיים". צוק
"הם שלחו מכתב מאיים". צוק
(צילום: ראובן כהן)
קראו גם >>>
החזון של צוק מדאיג לא מעט גורמים בחוף השקט, ואלו חוששים כי סגן ראש העיר יגרום נזק בלתי הפיך לחוף ולפעילות מועדוני השיט, שהפכו לשם דבר בחיפה. בעיניהם, צוק מזכיר להם את האיש מהסרט "תעלת בלאומילך", שהתחיל לחפור באמצע הכביש בלי שום סיבה. המתנגדים החריפים ביותר למהלך הם הורי הילדים של מועדון שיט חיפה, הרשום כעמותה ומנוהל על ידי הורים לשייטים, הפועלים בהתנדבות. הוא מאגד בתוכו בית ספר לשיט, חוגים לילדים, למבוגרים וילדים בעלי צרכים מיוחדים, וגם ספורטאים מקצועיים ואלופים שהגיעו עד לאולימפיאדה.
ליאור אלפסי, יו"ר המועדון: "מיום שהעירייה הקימה את רשות הים, התחילו ימי הסבל במועדון השיט החיפאי, ואין לי יום אחד של נחת. העירייה מתנכלת לנו כדי לאפשר לצוק להגשים לעצמו פנטזיה לא מציאותית של מרינה, ולהפעיל בה מועדון שיט עירוני שיהיה פתוח לציבור הרחב".

למה הסירות?

אלפסי ממשיך: "עיריית חיפה, במקום להשתמש בנו, יושבים אי שם במרומי האולימפוס ורוצים לפתוח בחוף חוג עירוני, לצד המועדון שלנו. לא התנגדנו, אבל אז התחילו הפנטזיות של נחשון".
אלפסי טוען כי צוק רכש שלוש סירות שאינן מתאימות כלל לחוף השקט, ורוצה שבחוף הזה תינתן אפשרות לכל דורש לצאת לים. צוק לא מכחיש, ומסביר: "החזון שלי שאנשים ללא רקע בשיט יוכלו להגיע לחוף השקט ולצאת לים להפלגה קצרה. רכשנו סירות שעכשיו נמצאות בבדיקה לפני שנקנה עוד כאלה. כל סירה עולה כ-40 אלף שקלים. אין כל בעיה עם הסירות".
במועדון השיט לא קונים את החזון. אלפסי: "צוק רוצה להכניס אנשים לא מנוסים לים במקום שילדים שטים בו. העירייה באה ואמרה שאם אנחנו לא רוצים את הערבוב הזה, אז היא תגדר אותנו. חלק יהיה אזור של השיט, וחלק של האזור של העירייה. ופה התחיל הקרב הגדול.
"אחר כך העירייה הודיעה לנו שהם לוקחים את כל הציוד, כמו טרקטור לגרירה, ואנחנו נחכיר אותו מהם אחרי שיפתחו מועדון שיט, ואז חוייבנו לחתום על הסכם, אשר באחד הסעיפים מצוין כי יש לעירייה אפשרות לזרוק אותנו מהחוף תוך 30 יום. הבנו את המשחק שלהם - להעיף אותנו. העירייה הכריזה עלינו מלחמה".
צוק אמר ל"ידיעות חיפה" כי הוא אינו יודע מה רוצים במועדון השיט, וכי כלל לא עבר על חוזי ההשכרה של המועדון. לטענתו, לא נפגש עם נציגי המועדון, כי הם שלחו מכתב משפטי מאיים. "ברגע שמערבים עורכי דין, קיבלתי הנחיה שלא לדבר או להיפגש איתם", הוסיף צוק.

הציוץ של קליש

אבל השבוע חלה תפנית בעלילה, שהחלה עם ציוץ של קליש בטוויטר: "עיריית חיפה לעולם לא תפגע בלומדי שיט, ובוודאי לא בילדים בעלי צרכים מיוחדים. עיריית חיפה לעולם כן תדרוש שהעמותות המפעילות את השיט, יפעלו חוקית ומסודר. חבל שארגוני השיט לוקחים את הילדים כבני ערובה במאבק להמשיך ולפעול ככל העולה על רוחם. אם חלילה וחס, ילד אחד יפגע או יטבע בים מבלי שדאגנו לכל הסדרי הבטיחות - הרי שגם עיריית חיפה תצטרך לתת את הדין. בנוסף, עד שלא יאושר התקציב להמשך הפעילות הימית, לאור החלטת האופוזיציה לבטלו, המשך פעילות הים עומד בסימן שאלה. ילדים בים זה לא משחק, וזו לא בעיה שתיפתר על ידי בריונות בתקשורת".
הציוץ של קליש הרתיח את אנשי מועדון השיט, שמיהרו לשלוח מכתב מעו"ד עם אזהרה לפיו אם לא תסיר את הציוץ הפוגעני, היא תיתבע. "מועדון השיט נדהם לקרוא ציוץ שלך, הכולל אמירות שקריות ופוגעניות, לפיהן העמותה פועלת בצורה לא חוקית, וכי לא דאגה לכל הסדרי הבטיחות. הציוץ שלך קובע כאילו העמותה מסכנת את ביטחונם של שייטים וילדים. זו אמירה משוללת יסוד פוגענית ושקרית לחלוטין. הציוץ מהווה לשון הרע ואת נדרשת להסיר באופן מיידי את הציוץ הפוגעני".
קליש לא התנצלה, הציוץ לא הוסר, אבל האיום כנראה עבד, וביום שלישי שלחה מכתב למועדון, בו היא מודיעה להם שיוכלו להשתמש שוב בכלים של העירייה, בטענה של היעדר ביטוח והסכם חתום. ההסכמה הזו נכונה לחודשיים הבאים בלבד, בתקווה ליישב את חילוקי הדעות עד אז. במועדון בירכו על הפסקת האש הזמנית, אבל כלל לא בטוח שהמלחמה הסתיימה.