ב-15 לפברואר מתוכנן להתקיים בבית הגפן בחיפה, אירוע של פורום המשפחות השכולות הישראלי - פלסטיני.
5 צפייה בגלריה
שי גליק ואסף רון
שי גליק ואסף רון
שי גליק ואסף רון
(צילום: פרטי, בית הגפן, צבי רוגר)

באירוע התוכנן יושק הספר "אפירוגון", רומן שנכתב על ידי הסופר האירי קולום מק'אן ואשר יצא לאור בשנת 2020. עלילתו מתבססת על שני גברים ישראלי (רמי אלחנן) ופלסטיני – חוקר ואסיר ביטחוני לשעבר (באסם ערמין), שכל אחד מהם איבד בת. סמדר, בתו של רמי, נהרגה בפיגוע התאבדות, ועביר, בתו של באסם, נהרגה מכדור גומי שירה חייל מג"ב. בספר רותמים רמי ובאסל את יגונם למאבק משותף למען השלום. הספר היה מועמד לפרס בוקר – הפרס הספרותי החשוב ביותר בבריטניה.
את האירוע המתוכנן צפוי להנחות אמל עוראבי, שנוהג לתקוף את מדיניות ישראל ברשתות החברתיות, לרבות הדהוד פרסומים בהם היא מוצגת כמדינת אפרטהייד, וכמי שיורה והורגת חפים מפשע, מייצאת רוע לעולם ועוד אמירות קשות.
יו"ר ארגון בצלמו, שי גליק, פנה לעיריית חיפה בדרישה כי זו תבטל את האירוע המתוכנן בבית הגפן. גליק טוען כי אין לקיים אירוע שכזה בשגרה, ובוודאי שלא בשעת מלחמה.

5 צפייה בגלריה
שי גליק בבית המשפט
שי גליק בבית המשפט
מנכ"ל בצלמו שי גליק
(צילום: פרטי)

לטענת גליק, פורום משפחות שכולות עושה השוואה פסולה בין משפחות שכולות מישראל שאיבדו את יקיריהם בפעולות הגנה על המדינה, למשפחות מחבלים שנהרגו בפעולות טרור, ואין לקבל או לאפשר השוואה שכזו.
"האירוע הוא פגיעה קשה בזכר חללי צה"ל וברגשות בני משפחותיהם", טוען גליק, "משפחות שכולות זועמות כי בעיצומה של מלחמת קיום מול הפלסטינים שרוצים לחרב את עמנו, כשאנו קוברים מדי יום חיילים, יש מי שמנצל את המצוקה כדי למנף אג'נדה פלסטינית על קברי חללינו".
לקריאתו של גליק מצטרף גם יו"ר ציונות נטו, חבר המועצה יואב רמתי שפנה לראש העיר קליש כדי לסגור את תאגיד בית הגפן בשל שורה של אירועים שלדבריו התיו נגד חיילי צה"ל.

5 צפייה בגלריה
יו"ר סיעת הבית היהודי יואב רמתי
יו"ר סיעת הבית היהודי יואב רמתי
חבר המועצה יואב רמתי
(צילום: ראובן כהן)

גליק פנה גם לשר התרבות למניעת האירוע המתוכנן. גליק מציין ניתן היה לצפות כי בית הגפן יקיים אירוע למען חיילים, אירוע לזכר נרצחי 7 באוקטובר, אך בחר פעם נוספת לקיים אירוע שמהדהד תמיכה בנרטיב פלסטיני ועוד בזמן מלחמה.
מנכ"ל בית הגפן אסף רון מגיב לטענות: "האירוע המדובר הוזמן על ידי "הוצאת נובמבר" וזהו לא אירוע שאנו יזמנו. כמובן שאם יש משהו לא חוקי אז נפעל ונמנע זאת. ברגע שקיבלתי את פנייתו של ארגון בצלמו הפניתי את המידע ליועץ המשפטי בעירייה חיפה. לצערי גליק רוצה לפגוע בתרבות שאינה מתיישבת עם חזרה של עם ישראל לעזה. אדגיש כי אני לא מחזיק באותן דעות של אמל עוראבי, ואני לא הזמנתי אותו אלא מארגני האירוע.

5 צפייה בגלריה
מנכ"ל בית הגפן אסף רון
מנכ"ל בית הגפן אסף רון
מנכ"ל בית הגפן אסף רון
(צילום: אתר בית הגפן)

"אני מנהל מוסד תרבות ואסור לי להתערב בתכנים התרבותיים שעולים באירועים שאינם שלנו. אסור על פי חוק, לא לעירייה לא למדינה, להתערב בתכנים תרבותיים. יש אמירות של חלק מהדוברים שאני לא מסכים איתם, ואציין רק שאני עושה מילואים והבן שלי במילואים וכל אמירה נגד חיילי צה"ל קשה עבורי. אבל מכאן ועד צנזורה הדרך ארוכה וחייבת לעבור דרך בתי המשפט. רק אם המדינה קובעת שהאירוע לא חוקי אז ניתן מנוע אותו. הדמוקרטיה כואבת לפעמים. אבל מה שגליק מנסה לעשות, זו פגיעה בדמוקרטיה, זה מסוכן. היום סותמים פה לאחד, מחר יסתמו לך את הפה. תפקיד התרבות להתריס לבקר ולהעיר. אנו ממתינים לבדיקות המשפטיות ונפעל בהתאם. אזכיר כי מדובר באירוע של 50-60 איש שתכנים אלו מדברים עבורם".

5 צפייה בגלריה
שורה של אירועים שנויים במחלוקת. בית הגפן
שורה של אירועים שנויים במחלוקת. בית הגפן
שורה של אירועים שנויים במחלוקת. בית הגפן
(צילום: צבי רוגר)

קראו עוד:

בעיריית חיפה אישרו כי הפנייה והחומרים הועברו אליהם. בעירייה יבחנו את ההיבט המשפטי המשתתפים באירוע, עניין השקת ספר במוסד המקבל תמיכה עירונית, וכל זאת לאור תקדימים קודמים ביניהם ביטול אירוע דומה בעיריית באר שבע, ועוד.
מפורום המשפחות השכולות הישראלי פלסטיני נמסר: "בזמן שמשפחות כל כך רבות מתאבלות על יקיריהן, ועוד יותר בימים הנוראיים האלו, יש מי שלא מהסס להוסיף ולפגוע במשפחות שכולות, על-מנת להשיג רווח פוליטי, להסית ולסכסך. ראוי שאדם כזה יקבל את היחס הראוי לו - הוקעה ובוז.
"בימים נוראים אלו יוצא לאור ״אפירוגון״, ספר שכולו פיוס ונחמה. אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לאירועי ההשקה של הספר ולפנות מקום לקצת תקווה, מסיפור שמתאר כיצד ניתן לקום מן החורבן והכעס ולהתמיר את האובדן והשכול לעשייה המקרבת לבבות ומקדמת שלום".