פחות מחצי שנה לבחירות, ותמונת המועמדים לראשות העיר חיפה מתבהרת. השבוע נפתח עם הודעה שקטה ודרמטית של ח"כ אלעזר שטרן, בה הודיע כי הוא מוותר על חיפה ויעדיף להישאר בכנסת.
5 צפייה בגלריה
מנדי ויונה. מחכים ליאיר
מנדי ויונה. מחכים ליאיר
מנדי ויונה. מחכים ליאיר
(צילום: נחום סגל, שרון צור)
שטרן ציין בהודעתו: "נוכח האתגרים הגדולים ברמה הלאומית בכנסת ובחברה הישראלית כולה, החלטתי בשלב זה להישאר בכנסת ולהמשיך את העשייה החשובה ברמה הלאומית".
שטרן אף הודה לתושבי חיפה שפנו אליו והפצירו בו להתמודד על ראשות העיר, והדגיש כי הם אלו שהניעו את המהלך. "אני מייחל שכל מי שיוביל את חיפה בעתיד יביא לידי ביטוי את הפוטנציאל העצום והלא ממומש דיו שטמון בעיר המיוחדת הזו ובתושביה הנפלאים".
פרופ' איתי בארי מאוניברסיטת חיפה אומר השבוע ל"מיינט חיפה" כי מקרה שטרן אינו מעודד בכל הנוגע לעיר. לדבריו, "יש תחושה לא נעימה ששטרן "ויתר" עלינו. שחיפה לא מספיק אטרקטיבית כדי לבוא ולהיות בה ראש עיר. שגם אם הסקרים מראים שיש לך סיכוי אמיתי להיות ראש עיר, אולי כדאי לך להישאר בכנסת. תחושה של פריפריה פחות מעניינת".

5 צפייה בגלריה
תמיכה בתנאי אחד. לפיד ושטרן
תמיכה בתנאי אחד. לפיד ושטרן
התנאי של יאיר הבריח אותו. לפיד ושטרן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הודעתו של שטרן מגיעה אחרי שב"יש עתיד" הציבו אולטימטום, לפיו כל חבר כנסת מטעם המפלגה המבקש להתמודד על ראשות עיר, יצטרך להתפטר מהכנסת. משמעות הדבר עבור שטרן, כי אם היה מתמודד ומגיע למקום שני, הוא לא יכול היה לחזור לכנסת ו"נתקע" בספסלי האופוזיציה במועצת העיר חיפה.
וכך אחרי פגישות רבות עם גורמים פוליטיים ואחרים בעיר, אחרי העברת כתובת המגורים, שטרן יוצא מהסיפור של חיפה במצב פחות טוב ממה שנכנס אליו.
היום שאחרי
התמודדות של שטרן בחיפה, אלוף לשעבר, ח"כ מכהן, עם תמיכה של מפלגה גדולה, הייתה יכולה להיות אירוע משמעותי עבור חיפה. פרישתו של שטרן מפנה את הזירה למועמדים המקומיים, שכעת יסתערו על ראשות העיר, ועל מפלגת יש עתיד.
שני המועמדים שיכולים לזכות בתמיכת מפלגתו של יש עתיד, הם יונה יהב ומנדי רבינוביץ'.

5 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
פופלארי אבל צריך תמיכה. יונה יהב
(צילום: דורון גולן)

יהב רץ בבחירות 2018 בתמיכת יש עתיד, אך הפסיד לעינת קליש. למרות הצהרות על ריצה, יהב טרם הכריז כי יתמודד, ולא בטוח כי יעשה זאת ללא תמיכת מפלגה. ביום שלישי הקרוב הוא אמור לכנס מסיבת עיתונים וייתכן שיכריז על התמודדות.
"יהב זוכה לפופולריות בסקרים זה נכון, אבל יש לזכור מה היה בבחירות הקודמות", אומר גורם פוליטי, "בפעם שעברה הבחירות הוכרעו בגלל שציבור חיפש מועמדים שהם 'רק לא יונה'. קליש נהנתה מזה. ביש עתיד לא ימהרו לתמוך שוב ביהב. ובלי תמיכה, יהב לא ירוץ למרות כל הפרסומים השונים. הפופולריות של יהב כעת נובעת בגלל שאנשים התחרטו על הבחירה בקליש. מי שכן עשוי לקבל את תמיכת יש עתיד זה מנדי, אבל בפוליטיקה הכל כל לקרות".
רץ חזק
נראה כי המרוויח הגדול מפרישתו של אלעזר שטרן הוא מנדי רבינוביץ' מנהל ריאלי בית בירם, שעבר לגור בחיפה. אם שטרן היה רץ, מנדי עשוי היה לפרוש, כמו רבים מהמועמדים האחרים.
כעת התהפכו היוצרות ומנדי מוכן להסתער על הראשות עם קמפיין בחירות ואנשי מקצוע שידאגו כי כל בוחר בעיר יכיר אותו. גם השבוע הוא קיים פגישות עם גורמים רבים, בהם גד זאבי, שהיה שמח לראות את אלעזר שטרן מתמודד.

5 צפייה בגלריה
חיפה יכולה להיות במקום אחר. רבינוביץ
חיפה יכולה להיות במקום אחר. רבינוביץ
משיק קמפיין ורץ חזק. מנדי
(צילום: נחום סגל)

"מנדי מגיע מוכן לבחירות", אומר גורם פוליטי, "הוא מאורגן וכמו כולם חיכה לראות מה יעשה שטרן. עכשיו הדרך פתוחה לרוץ קדימה. בניגוד ליהב, הוא לא חייב את תמיכת יש עתיד, יש לו היכרות טובה עם המפלגה ובניגוד ליהב, אין לו הפסד קודם בבחירות. יש עוד הרבה זמן לבחירות, אבל מנדי לא עזב את ניהול הריאלי בלי תוכנית סדורה להגיע לראשות העיר, ונראה את הפירות של כל המפגשים שלו בכל המגזרים בחודשים הקרובים".

לנכס מחאה
שני מועמדים לראשות עיר מבקשים לעשות שימוש במחאה החברתית ואולי לרתום אותה לקמפיין הבחירות שלהם.
יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן מגיע מדי שבת להפגנות ומביע תמיכה מלאה במחאות נגד הרפורמה המשפטית. האן וחבריו לירוקים מפגינים ויוצאים בהצהרות ברורות בנושא.

5 צפייה בגלריה
המחאה ברחבת העירייה
המחאה ברחבת העירייה
מי ירוויח פוליטית מהמחאה? הפגנה השבוע בעירייה
(צילום: טליה מירב אבנר)

קראו גם:

השבוע הייתה זו עינת קליש, שלראשונה החליטה להצטרף למחאה. קליש לא הגיעה לאירועי המחאה במוצאי שבת, אלא שהמחאה הגיעה אליה לרחבת העירייה, כשהמפגינים קראו לה להשבית את העירייה על רקע התנגדות לקרן הארנונה.
רגע לפני שבמועצת העיר עולה דוח חמור על ניהול כח האדם בעיריהי בתקופתה, קליש יצאה למפגינים ואמרה "שהיא רבה עם כולם וגאה בזה. והיא תמשיך לריב לטובת תושבי חיפה".
גורם פוליטי: "קליש ממילא לא בקשר עם משרדי הממשלה, אז היא אימצה כחלק מקמפיין הבחירות שלה, את תדמית 'הילדה הרעה', שרבה עם כולם למען הציבור. נראה היה שההפגנה מתוזמרת ותומכיה בעיר חיכו לה ברחבת העירייה שתצא אליהם. ימים יגידו אם התדמית הזו תצליח לה".
פורסם לראשונה: 08:47, 18.05.23