ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור, חבר מרכז הליכוד, תומך מובהק של ראש הממשלה בנימין נתניהו מזה עשרות שנים, שהיה מועמד מספר פעמים ברשימת הליכוד לכנסת, אומר בריאיון בלעדי למיינט קריות כי אחרי המלחמה חייבים ללכת לבחירות, וכל ההנהגה חייבת ללכת הביתה.
4 צפייה בגלריה
דוד אבן צור , ראש עיריית קרית ים
דוד אבן צור , ראש עיריית קרית ים
דוד אבן צור , ראש עיריית קרית ים
(צילום: גיל נחושתן)

"אסור לקיים בחירות כל עוד המלחמה נמשכת, אבל רגע אחרי שהמלחמה תסתיים ואנחנו ננצח, יש ללכת לבחירות ולהחליף את כל 120 חברי הכנסת".
כולל נתניהו?
"כולל כולם. אחרי הניצחון, שכולם יגידו תודה רבה, ואנחנו נתחיל פרק חדש בציונות".
איך תפס אותך הטבח בעוטף?
"מה שקרה ב-7 באוקטובר זה לא ייאמן. התרחיש הנוראי ביותר שיכול לקרות. אני מאמין שבצה"ל, בהערכות מצב, שקלו תרחיש כזה, אבל אמרו זה לא יכול לקרות. אלוהים ישמור, 3,000 חמאסניקים נכנסים לישראל, עוברים בקלות גדר שעלתה מיליארדים ואמרו לנו שהיא אטומה, ושאי אפשר לעבור אותה וכובשים לנו חבל ארץ.
"שום דבר לא עבד, צה"ל לא הגיב, לא שלח מטוסים. כאילו אלוהים סגר את העיניים ואין תגובה. איך אמרה אימא מעוטף עזה? טלפון אחד, שעתיים לפני הפלישה, וכולם היו מתפנים. אנשים עד היום מתקשים להבין את מה שקרה. לאור האסון, כל עם ישראל התגייס, אנשים חזרו מחו"ל, אנשים התאחדו. תראה איך כולם נלחמים ביחד בחזית. מצד שני אני רואה חדשות וגם לא מאמין. אמרו מראש שזה ייקח שנה. והנה, אחרי שלושה חודשים כבר בקיעים. כבר קולות שאומרים שצריך להפסיק, שאין אפשרות לניצחון. ויש כמובן את החטופים. מדינת ישראל וצה"ל הפקירו אותם וצריכים להחזיר".


4 צפייה בגלריה
מפחד ליזום חשש לשינוי. נתניהו
מפחד ליזום חשש לשינוי. נתניהו
"להחליף את כולם". נתניהו
(צילום: דנה קופל)

"ללכת עד הסוף"


יש קונפליקט בין שחרור החטופים לבין מיטוט החמאס.
"נכון, יש קונפליקט כזה. דרישות החמאס להחזרת החטופים הן קשות מנשוא. אם ניכנע ונפסיק את המלחמה כדי להחזיר את החטופים, זה יהיה אסון לדורות ועוד שנה נעמוד בפני מצב עוד יותר קשה. הדרך היחידה להחזיר את החטופים היא לחץ צבאי על החמאס, מיטוט היכולות שלו ואז הם יבואו לבקש ולהחזיר את החטופים ולצאת לגלות. גם אי אפשר לומר טוב, יחזירו ונחזור להיחלם כי בטח יהיו ערבויות להפסקת האש מצד ארה"ב. והעם לא יכול כל שנה לצאת למלחמה. חייבים למוטט את החמאס אחרת בעוד כמה שנים המצב יהיה עוד יותר גרוע, האיראנים ימשיכו לחמש והבעיה רק תחריף. אני חושב שרוב העם בעד ללכת עד הסוף, לנצח ולפרז את עזה כדי לעולם לא נעמוד בפני מצב קשה כזה. תגיד לי, ב-7 באוקטובר, לאחר שכבשו את הקיבוצים ואת שדרות ואופקים, מה מנע מהם להגיע לתל אביב?".
יש לנו הנהגה שראויה לעם הזה?
"אחרי המלחמה כבר אמרתי מה צריך לעשות. בחירות ואז ממשלת אחדות שתייצג את רוב העם. הבדלים בינינו לא כאלו גדולים. צריך סבלנות. תראה את ההתגייסות שהייתה, ההתייצבות למילואים. העורף מוכן לשאת בתוצאות של המלחמה רק שתהיה הכרעה".
ראש עיריית נשר, רועי לוי, אמר השבוע שאם תפרוץ מלחמה בצפון, אנשים יהיו חייבים לדאוג לעצמם, נהיה בלי חשמל ובמצב קשה.
"כל עיר יושבת עם פיקוד העורף ומתכוונת לכל תרחיש, כולל הקשים ביותר. אנחנו מצוידים בגנרטורים ובכל מה שצריך כדי לעמוד במצבים הכי קשים שיש. אני לא הייתי מכניס את התושבים לעוד חרדות אבל ברור שפיקוד העורף לא יכול לעשות הכל לבד, הרשויות חייבות להיות מוכנות וגם התושבים יצטרכו לתת כתף. אנחנו מוכנים לכל תרחיש ויודעים בדיוק מה לעשות, גם במקרה הכי גרוע".

4 צפייה בגלריה
קרבות בעזה
קרבות בעזה
"זו מלחמת אין ברירה". לחימה בעזה
(צילום ארכיון: דובר צה"ל)

"מלחמת אין ברירה"


אפשר לפתור את המצב בצפון בלי מלחמה?
"אם תהיה הכרעה גדולה וברורה בעזה, לבנון תהיה מורתעת ולא יהיה לה אינטרס לפתוח במלחמה. אם תהיה כזו, אנחנו נפגע בצורה קשה, אבל ללבנון לא בטוח שתהיה תקומה".
אסון כבד פקד אותנו השבוע בעזה.
"נורא, ואני לא מבין מה קרה שם. רוצים לפוצץ בניין? תטילו פצצה, תירו עם טנקים, למה להכניס חיילים עם חומרי חבלה, שכל תקלה גורמת אסון? למה לא להוריד מרחוק? תקלה תקלה. זה רק מראה מה קרה לאחר ששנים נרתענו להיכנס קרקעית לעזה ולהתמודד עם החמאס. חשבנו שזה חוסך בחיי חיילים והיום, כשאין ברירה, משלמים את המחיר. הפעם יש קונצנזוס בעם, חייבים לנצח כי זו מלחמת אין ברירה".
יש מקום לערוך כעת בחירות מקומיות?
"אנחנו נאלצים כדי לקיים את הדמוקרטיה. אין לי כל חשק לנהל קמפיין או ללכת לחוגי בית, ואני גם לא עושה את זה. מצד שני חייבים לעודד תושבים לצאת ולהצביע כי כך קובעים את הנהגת העיר לחמש השנים הקרובות. מבחינתי אפשר היה לדחות אבל אם החליטו שיש, תושבים צריכים לבוא ולממש את זכותם. זה חשוב".

4 צפייה בגלריה
אבן צור, דוקורסקי ופרץ
אבן צור, דוקורסקי ופרץ
ראשי עיר המפרץ מהליכוד. אבן צור, דוקורסקי ופרץ
(צילום: נחום סגל, canva)

קראו עוד:

תמונת הניצחון


יש לך מסקנה מהמלחמה? לא בהיבט הצבאי?
"זה לקח גם מהקורונה וגם מהמלחמה: יש להעביר יותר סמכויות לשלטון המקומי, שפעם אחר פעם מראה שהוא יודע בדיוק מה הצרכים של האזרח. מי יודע בדיוק איזה אדם חייב דיאליזה בשעת חירום ומי ערירי וחייב עזרה כדי להיכנס למרחב מוגן? כמה מונשים יש בעיר? מה קורה עם כל תלמיד, עם כל עולה חדש, מה הבעיות ואיזו פתרונות הוא צריך בשעת חירום? הממשלה חייבת להעביר יותר סמכויות לאלו שקרובים באמת לתושבים".
מה תהיה תמונת הניצחון שלך?
"שלא יישאר אף מחבל חמאסניק בחיים, לא כאלו שהשתתפו בטבח וגם לא כאלו שהכינו את התקיפה, סייעו לפני וסייעו אחרי. כל מי שנתן יד ורגל לארגון הרצחני הזה חייב למות. צריך להחזיר את החטופים, משימה ראשונה במעלה, אבל אני לא מסכים לעסקה בכל מחיר. כל חטוף הוא עולם ומלואו, מצד שני אי אפשר להתכופף לפני הטרור כי אז הטרור יתקוף אותך שוב ושוב. פעם נסענו עד אנטבה לחלץ חטופים וכדי שלא להיכנע לטרור. גם היום, לחץ צבאי יביא להחזרת חטופים. אני בעד להחזיר מחבלים תמורת חטופים, אבל לא בעד הפסקת המלחמה לפני שתהיה הכרעה ברורה. זה מה שלדעתי נכון לעם ישראל".