ראש העיר נשר רועי לוי עוקב מתחילת המלחמה אחרי ההתפתחויות במדינה והוא מודאג מאוד: המחדל המודיעיני, אירועי השבת השחורה, הנרצחים והחטופים.
8 צפייה בגלריה
רועי לוי
רועי לוי
"לצאת מהאדישות". רועי לוי
(צילום: אלעד גרשגורן)

לוי המזוהה עם תנועת הליכוד מביט בדאגה באופן בו מנהלת הממשלה את המלחמה בפינוי עשרות אלפי תושבים מהדרום והצפון ובחוסר הוודאות באשר למתי יחזרו לבתיהם, ובעיקר בחוסר המוכנות.
בסוף השבוע, יחד עם ראשי ערים נוספים, נפגש לוי בחיפה עם שר הפנים ויצא מודאג. אחרי הפגישה בחר לוי באופן חריג לקרוא לציבור להיערך לגרוע מכל.
לוי: "אני קורא לאזרחים להצטייד בגנרטור, דלק, קופסאות שימורים ומים. מי שלא ידאג לעצמו בשבוע ראשון של המלחמה בצפון, המדינה לא תדאג לו".

"כמו בעזה"


אתה מלחיץ את האנשים.
"אני רוצה להלחיץ אותם. הם חייבים להבין שהאזור עומד בפני אירוע משמעותי שטרם חווינו. לא אומרים לציבור את האמת באשר למה שצפוי. אני נחשפתי לתרחישים לפיהם לא יהיה חשמל שבוע ימים ואולי נקבל כמה שעות ביום אספקת חשמל. כמו בעזה. אין חשמל, אין מים, אין איפה להטעין טלפון".
למה דווקא עכשיו אתה מתריע?
"התרחישים הולכים ומתקרבים. ישראל תוקפת בצפון ומעזה יותר. מצד אחד, אני רואה שהמצב הולך ונהיה מסוכן יותר, ומצד שני, אני רואה יותר אדישות שמשתלטת על תושבים. הם כבר אכלו את השימורים והשתמשו במים שרכשו בתחילת המלחמה".

8 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
עוצמתי יותר מלבנון השניה. פגיעת טיל בחיפה ב-2006
(צילום: פרטי)

מה אתה מצפה מתושבים לעשות?
"תדאגו שלכם ולמשפחה יהיה מרחב בטוח ונעים להיות בו. תדאגו לחשמל, סוללות, תרופות לשבוע. זו לא הולכת להיות "לבנון 2" אלא משהו אחר".
מה שונה?
"לא יהיו כמה טילים ואז נוכל לצאת לרכוש ציוד. נצטרך להישאר ימים רצופים במרחבים מוגנים. זה אירוע אחר. זה יותר כמו רעידת אדמה ממלחמה. למה? כי זה לא שיהיו כמה טילים ואז אעשה השלמות. זה לא יקרה. נצטרך להישאר ימים רצופים במרחבים מוגנים. זה אירוע אחר לגמרי. זה יותר רעידת אדמה ממלחמה. נוציא את הראש מהממ"ד וזה ייראה לנו כמו רעידת אדמה בכל הנוגע לבניינים הרוסים".

8 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
"ייראה כמו רעידת אדמה". פגיעת טיל במלחמת לבנון השניה
(צילום: צבי רוגר)

זה התרחיש שאתה מעריך שיקרה?
"זה התרחיש לפיו אני מכין את העיר ומצפה שגם אנשים והמדינה יפעלו בהתאם. תרחישי הייחוס כל הזמן מתעדכנים ואני לא יכול לחשוף את כולם. יש תרחיש עלטה של 7 ימים".

נסראללה יודע


מפרץ חיפה יהיה במוקד הסכנה?
"נסראללה מוציא סרטונים עם תמונות בפגיעה במתקנים אסטרטגיים ותשתיות חיוניות. אני נוטה להאמין לו שינסה לפגוע בהם. ועוד לא שוחחנו על פגיעה במפעלים הפטרוכימיים".
זה תרחיש ריאלי?
"ישבנו ראשי הערים עם שר הפנים, עלו תרחישים כאלו ואחרים. תרחיש חומרים מסוכנים לא עלה. זה אבסורד. שאלנו את מפקד פיקוד העורף מה עם פגיעה במפעלים. מה קורה עם חומר מסוכן יזלוג לרחובות שלנו? למה אף אחד לא מדבר על התרחיש המסוכן מכולם".
לא קיבלתם תשובות?
"לא אומרים לנו מה יקרה אם ענן של חומר רעיל יתפזר באזור, לאן מתפנים, מי הגורם שאחראי לפינוי תושבים. האם תושבים צריכים לשים מסכות? מה עושים? לא היה פרסום אחד בנושא. אמרו רק שפיקוד העורף עובד מול המפעלים".

8 צפייה בגלריה
"לא קיבלנו תשובות". מפגש ראשי רשויות מפרץ חיפה עם שר הפנים
"לא קיבלנו תשובות". מפגש ראשי רשויות מפרץ חיפה עם שר הפנים
"לא קיבלנו תשובות". מפגש ראשי רשויות מפרץ חיפה עם שר הפנים
(צילום: עיריית חיפה)

זה לא מרגיע אותך?
"לא. אסביר למה. היה מקרה של נפילת מיירט ליד מפעל דשנים ושריפה שנגרמה במקום. במשך 5-6 ימים הייתה שריפה במקום ולא קיבלנו הודעה אחת מפיקוד העורף האם על תושבים שלנו צריכים להתמגן. אנו רואים את העשן השחור יום אחרי יום, ואין מידע מה נפלט שם והאם זה מסוכן. פתחנו באופן עצמאי חמ"לים וכיתות כוננות לכיבוי אש, ובמקביל יצרתי קשר עם השרת להגנת הסביבה. מנכ"ל המשרד הגיע אלינו אחרי יומיים כדי לגשר פערים גדולים בין מה שיכלו להגיד לנו, ליכולות של החמ"לים. אני מקווה שאם ניכנס היום לאירוע דומה, ידעו כיצד לפעול".
מה דרשתם משר הפנים?
"הרשויות רוצות יותר סמכויות ותקציבים להיערך ולהגיב לאירועים בתחומן. הוכחנו בקורונה שאנו יודעים לפעול ולהסתדר. עכשיו, אם אני רוצה לרכוש גנרטורים או תאורות חירום למקלטים משותפים, אין לי תקציב כי אנו פועלים לפי תקציב של 1 חלקי 12 כי זו שנת בחירות. זה טירוף".

רולטה רוסית


יש לך מקלט?
"יש לי בבניין מקלט משותף שהוועד דאג להכניס אליו אינטרנט, מזגן, מוצרים ומשחקים לילדים כך שניתן יהיה לשהות בו בנעימים".
מה אמרת לילדים שלך?
"יש לי 3 ילדים, איתי בן ה-8, ליבי בת 10 ואפרת בת 11. אמרתי לילדים שיכולות להיות אזעקות. עשינו להם תרגולים לירידה למקלט, ודאגנו שיהיה להם נעים שם. הם בטוח ילחצו ויהיה קשה. שיחה איתם, מתן מידע והכנה משותפת תסייע לנו לתפקד טוב יותר".

8 צפייה בגלריה
מקלט. דרוש שיפוץ
מקלט. דרוש שיפוץ
לרבים אין מרחב מוגן. מקלט
(צילום המחשה: קובי קואנקס)

לרבים אין מקלט.
"210 אלף תושבים במפרץ חיפה ללא מיגון או אפשרות להתמגן. אני זועק במשך שנים למציאת פתרון. מיגוניות לא יעזרו פה, אך ורק אישורים לפרויקטים של התחדשות עירונית ובניית דירות עם ממ"דים. הממשלה צריכה לדאוג להפוך את הפרויקטים לכלכליים כדי שיבואו יזמים. יש להרוס מבנים ישנים ולתת לאנשים לחיות בצורה בטוחה".
מי ייפגע? רולטה רוסית?
"זה מעבר לרולטה. הגורמים הביטחוניים אמרו שבעת התקפת הטילים יש להתכונן לרעידת אדמה. כל מה שנפל בלבנון השנייה ייפול ביום אחד. רמת הדיוק של הטילים אחרת".
המפרץ הפך לעוטף עזה?
"עוטף מפרץ חיפה זה האזור עם פוטנציאל הפגיעה הכי גבוה במדינת ישראל והוא לא מקבל את המענה לו הוא זקוק. יש להוציא את המפעלים מהמפרץ כי זו סכנת מוות לעשרות אלפים. אני מעריך שאם נסראללה ינסה לפגוע, רבבות ייפגעו. אני רואה גם תרחיש פינוי לעוטף מפרץ אבל לא ידוע לי מתי ולאן יפנו".
מתי צריכים להיות מוכנים להבנתך?
"היום. אני לא יודע מתי דברים יקרו. המרחבים המוגנים שלכם צריכים להיות מוכנים באופן מיידי".

8 צפייה בגלריה
צדק. אייזנקוט
צדק. אייזנקוט
צדק. אייזנקוט
(צילום: חיים הורנשטיין)

איזנקוט צודק


הבחירות המקומיות מתוכננות לסוף פברואר. יתקיימו?
"כולם מרוכזים בתרחישי המלחמה. ברור שיש צורך בבחירות המקומיות. אין לי פנאי לעסוק בבחירות ולאזרחים אין קשב לזה. אני לא מסוגל להתקשר ולבקש מאנשים שיצביעו לי במצב הנוכחי".
מה דעתך על בחירות ארציות?
"אחרי המלחמה יהיו הרבה זעזועים ואנשים ילכו הביתה. זה לא הזמן לעריפת ראשים".
מה דעתך על ההפגנות?
"יש לי ביקורת על כל מי שמבקש לפלג. אנחנו צריכים לייצר כיפת ברזל של אחדות אזרחית בינינו כי האויב רוצה לפלג אותנו".
נתניהו צריך לקחת אחריות?
"אייזנקוט אמר את זה נכון. אחריות מגיעה עם התפקיד. ביום שבחרתי להיות ראש העיר לקחתי על עצמי אחריות".

8 צפייה בגלריה
מפחד ליזום חשש לשינוי. נתניהו
מפחד ליזום חשש לשינוי. נתניהו
"אחריות מגיעה עם התפקיד". נתניהו
(צילום: דנה קופל)

כאיש ליכוד, אהבת את ההתבטאויות בקבינט?
"את סגנון הדיבור של דודי אמסלם אני לא מרשה לילדים שלי וגם לא לי לשמוע. לא הייתי רוצה שנבחרי ציבור המדברים בסגנון נמוך יהיו בכנסת. כחבר בליכוד נגעלתי עוד קודם ממה שקורה שם. הרבה חברי ליכוד אומרים שהגיע הזמן להנהגה כמו שצריך בליכוד או מחוצה לה. משהו חייב להזדעזע כדי שיגיעו אנשים טובים לפוליטיקה. ככה אי אפשר לנהל מדינה".

8 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
"לא מקבל את הסגנון". אמסלם
(צילום: אבי מועלם)

קראו עוד:

לאור המוכנות הנמוכה – זה נכון ליזום מלחמה בצפון?
"קטונתי. אני רק יודע שהממשלה צריכה לדאוג להגנה של כלל תושביה. אני לא ישן טוב ומודאג מביטחון הציבור. ניערך לרעידת אדמה ולא סתם מלחמה".