חוקרי התנועה של מחוז חוף שיחררו השבוע את הנהג, תושב אום אל פחם, שהיה מעורב בתאונה הקטלנית במוצאי שבת בכביש 772, בין צומת דשנים לכביש 70 בה נהרגו שני צעירים, תושבי טבריה וקרית שמונה. למיינט חיפה נודע כי ככל הנראה הנהג לא אחראי לתאונה הקטלנית, שהעלתה פעם נוספת לדיון את השאלה מדוע לא מתקנים את ליקויי הבטיחות לאורך הכביש, שנחנך בשנת 2016.
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
(צילום: באדיבות זק"א)
התאונה במוצ"ש אירעה בחיבור כביש 772 לכביש 70, ליד צומת כפר חסידים והיו מעורבים בה שני כלי רכב. צוותי חירום הוזעקו למקום והחלו לטפל בנפגעים.
פרמדיקים במד"א חנן זוהר ויוליה מלמוד וחובש במד"א אפיק טוביאס, סיפרו: "הגענו לתאונה קשה מאוד בין 2 כלי רכב פרטיים, ראינו 3 פצועים לכודים בתוך אחד הרכבים, ביצענו פעולות חילוץ בעזרת כוחות הכיבוי. 2 מהפצועים סבלו מחבלות קשות מאוד בגופם ולצערינו נאלצנו לקבוע את מותם. פצועה נוספת הייתה מחוסרת הכרה וסבלה מחבלה רב מערכתית קשה. היא פונתה כשמצבה קשה ויציב. בנוסף מהמקום פונה פצוע כבן 30 במצב קל".

5 צפייה בגלריה
הדר שמעוני ויוחאי רווח ז"ל |
הדר שמעוני ויוחאי רווח ז"ל |
הדר שמעוני ויוחאי רווח זכרם לברכה |
(צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א')
שוטרים מתחנת זבולון ובוחני תנועה הגיעו לשטח והחלו לטפל באירוע. נהג הרכב השני, שנפצע קל, נעצר לחקירה אך בהמשך כאמור הוא שוחרר.
בתאונה נהרגו שני צעירים, הדר שמעוני תושבת טבריה ויוחאי רווח תושב קרית שמונה שעמדו לפני חתונתם. מותם הכה בתדהמה את מכריהם, שסיפרו על שני צעירים שעמדו לבנות את עתידם יחד וחייהם נגדעו בהרף עין.

קראו עוד:

5 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

התאונה המחרידה החזירה לשיח את בטיחות הנסיעה בכביש 772 (כביש דשנים), מאז פתיחתו בשנת 2016 ועד היום, תקופה בה אירעו לאורכו עשרות תאונות עם נפגעים, כולל תאונות קטלניות. הכביש נפתח עם תקוות רבות, כאשר חשיבות פתיחתו הייתה באפשרות להפנות דרכו תנועה מכליות עם חומרים מסוכנים לכיוון המפרץ, ללא צורך לעבור בכביש ההסתדרות ההומה ודרך חיפה.
כותב שורות אלו ערך נסיעת מבחן לאורך הכביש החדש, ביום פתיחתו, וכתב כבר אז: "הכביש חד מסלולי לכל כיוון וללא מעקה בטיחות באמצע הכביש. בסטנדרטים הנהוגים היום זה עלול להיות קצת בעייתי. מצב של עומס רב, הרבה משאיות, ונהגים ממהרים שירצו לעקוף בכל מקרה, מצד שני, עלול להיות לא נחמד בעליל".

5 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
זירת התאונה הקטלנית בכביש דשנים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

הראשונים שהבחינו בבעייתיות של הכביש היו אנשי מפעל דשנים שזעקו מעל כל במה אפשרית שמשאיות שיוצאות מהמפעל ומנסות להשתלב מהוות סכנה מוחשית לתנועה. גם מכוניות פרטיות שיוצאות מהמפעל מתקשות להשתלב בתנועה הערה.

סכנת חיים


כבר בשנת 2017 שלחו אנשי דשנים לחברת יפה נוף, שהייתה אז אחראית לתקינות הכביש, מכתב בו ציינו: "קושי בכניסה למפעלים וביציאה מהם בצומת הכניסה למפעל בדגש על משאיות שמובילות חומרים מסוכנים. אין מנוס מהצבת רמזור ולא נמתין לחוות דעת לאירוע הראשון. כולם מתקשים לצאת ולהיכנס למפעלים, משאיות ואוטובוסים לוקחים סיכונים מיותרים אחרת אין להם סיכוי לצאת או להיכנס".
מאז הוחלפו עוד מספר רב של מכתבים אך דבר לא ממש התקדם עד לאחרונה, כשחברת נתיבי ישראל, שקיבלה אחריות על הכביש, החלה בעבודות ראשוניות לשיפור הבטיחות בכביש. גורם בדשנים שעוקב שנים אחרי המצב ציין השבוע: "בעקבות העבודות בכביש, הכביש הוצר באופן משמעותי. קרי ביציאה מהמפעלים קיים נתיב השתלבות לפונים שמאלה לקרית אתא. מי שיוצא לשם מסכן את עצמו היות ובאים רכבים מכיוון יגור במהירות גבוהה ולכן אם אתה בהמתנה בנתיב זה, אתה בסכנת חיים וצריך להתפלל שהנהג שמגיע מיגור או שיאט וייתן לך להשתלב או שהוא נהג מקצועי וידע לחלוף מימינך מבלי לפגוע בך".

התאונה הראשונה


ב־2016, כחצי שנה לאחר פתיחת הכביש נרשמה התאונה הקטלנית הראשונה בכביש 772, שהיה אמור לשמש בעיקר משאיות שמגיעות למפעלים במפרץ חיפה.

5 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש דשנים, ספטמבר 2016
זירת התאונה בכביש דשנים, ספטמבר 2016
זירת התאונה בכביש דשנים, ספטמבר 2016
(צילום: איתי מזור תיעוד מבצעי מד"א)

טעות אנוש, זו היתה הסיבה לתאונה המחרידה בין צומת דשנים לצומת יגור, בכביש עם נתיב אחד לכל כיוון, ובלי גדר הפרדה בין הנתיבים שיכולה למנוע תאונות. בתאונה נהרגו ארבעה בני אדם: בני הזוג רבקה (72) ומשה (81) כהן, המטפלת שלהם, בת 40 ונהג הרכב השני שהיה מעורב בתאונה, יוסף על ערידי (61) מדליית אל כרמל.
מחברת נתיבי ישראל נמסר: "לפני כחודש יצא לביצוע פרויקט להתקנת רמזור בדרך דשנים בשני צמתים כחלק מטיפול מוקדי סיכון. במסגרת הפרויקט שעלותו כ־5 מיליון שקל מתבצעים שינויים גיאומטריים,, התאמת תוכנית הרמזורים לקיבולת התנועה וכן עבודות קרצוף וריבוד. כמו כן, החברה מאריכה מספר איי תנועה בתוואי הפרויקט. קידום הפרויקט מזה כשנה כלל תכנון, הליך מכרזי וכעת הביצוע.