תושבים בכרמל הצרפתי ורמת שאול מבקשים לעצור את תכנית הבנייה בשטח הבסיס הצבאי סטלה מאריס, ומציעים להקים אטרקציה ציבורית במקום.
4 צפייה בגלריה
הכנס של מתנגדי התכנית
הכנס של מתנגדי התכנית
הכנס של מתנגדי התכנית
(צילום: פרטי)
התושבים קיימו כנס חירום בשבוע שעבר באולמי אורנים, ובמרכזו תכניות הבנייה ברחוב טשרניחובסקי. המתנגדים החתימו תושבים המבקשים להצטרף למאבק, ואף קיימו הפגנה יחד עם תלמידי ליאו באק. במקביל נמשך גיוס הכספים למאבק.
על פי התכנית, תיבנה שכונה חדשה ובה 460 יחידות דיור בבניינים בני 6־15 קומות, כשהחשש כי הבניינים הגבוהים ייבנו כחומה על רחוב טשרניחובסקי. התושבים מבקשים להשאיר את השטח כשטח ציבורי, להשהות את כל ההליכים ומציעים פארק כאלטרנטיבה תכנונית.

4 צפייה בגלריה
שטח בו תבנה השכונה בבסטלה מאריס
שטח בו תבנה השכונה בבסטלה מאריס
טח בו תבנה השכונה בסטלה מאריס
(צילום: פרטי)

בארגון הכנס סייעו עמותת תנועה ישראלית ועמותת פורום ציבורי כרמל. בכנס השתתפו 60 תושבים והמארגנים החתימו עצומה שגם מופצת ברשת. יוליאנה אליעזר ישי, ממקימי ועד כרמל צרפתי רמת שאול אמרה: "התוכנית תפגע במרקם השכונתי ותהרוס את חבל נוף מהיפים בארץ. תיפגע זרימת האוויר בשכונה, ייווצרו פקקים, עומסי תנועה וצפיפות, וייחסמו דרכי הגישה אליה".

4 צפייה בגלריה
תכנית הבנייה בסטלה מאריס
תכנית הבנייה בסטלה מאריס
תכנית הבנייה בסטלה מאריס
(הדמיה: משרד דרבן ורבקל אדריכלים)

יו"ר פורום ציבורי כרמל, יעל אמיתי: "הקרקע שייכת לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וכרגע הייעוד שלה הוא ציבורי. רמ"י אמורה לשמור על שטחיים ייחודיים מה שלא קורה במקרה הזה".
בשנת 2022 הוועדה המחוזית אישרה בתנאים להפקיד את התכנית לבנייה על הקרקע של הבסיס הצבאי. פורום ציבורי כרמל בגיבוי 17 חברי מועצת העיר ו-4 מועמדים לרשות העיר פנה לוועדה המחוזית בבקשה להשהות את ההליכים לפחות עד אחרי הבחירות.
יעל אמיתי: "התוכנית הזו רק לוקחת מהשכונה שטח ציבורי שחסר מאד ולא נותנת לה כלום בתמורה. השכונה המתוכננת גדושה בתשתיות באופן שלא משאיר מקום למרחב ציבורי. המתכננים הקימו את הבניינים הגבוהים על רחוב טשרניחובסקי באופן שמבודד את השכונה החדשה משאר חיפה וחוסם לכל התושבים את המרחב והנוף הקיימים היום. היא מוקפת מעין חומה של בניינים גבוהים המפרידים אותה משאר חיפה ומשאירים את הנוף רק עבור תושביה".

4 צפייה בגלריה
המתנגדים לתכנית הבניה
המתנגדים לתכנית הבניה
המתנגדים לתכנית הבניה
(צילום: פרטי)

קראו גם:

המתנגדים מדגישים כי מדובר בשטח ייחודי בעל ערכים תרבותיים, היסטוריים, גיאוגרפיים ונופיים. בתקופת נפוליאון הוקם כאן בית חולים לחיילים. בשטח יש מבנים לשימור ובונקרים מתקופות מלחמות העולם. ראש הכרמל הוכרז על ידי רשות הטבע והגנים כאיזור בעל חשיבות ארצית.
"המטרה שלנו היא שהקרקע תישאר עם ייעוד ציבורי. אנו סבורים שיש לפתח את פארק סטלה מאריס כפארק גדול, עם אלמנטים פיסוליים ועיצוביים בעלי פוטנציאל מושכני אף ברמה הבינלאומית. בפארק יובעו ערכי השלום והסובלנות, תודגש קדושת המקום, והיותו מקום המסמל את אחוות העמים", אומרת אמיתי.
יצויין כי במקביל למאבק זה, מנהלים הירוקים של חיפה מאבק נגד התכנית, וגם בירוקים מציעים הקמת פארק לטובת כלל הציבור.