שר הפנים משה ארבל מש"ס הודיע השבוע כי הבחירות המקומיות למועצה ולראשות העיר, יתקיימו ב-30 בינואר.
9 צפייה בגלריה
המועמדים לראשות העיר
המועמדים לראשות העיר
המועמדים לראשות העיר
(צילום: נחום סגל, אלעד מלכה, מיכה בריקמן, ראובן כהן, ראובן קפוצינסקי)

השר ציין כי לאחר שקיים דיון עם גורמי המקצוע, החליט שלא לדחות פעם נוספת את מועד הבחירות, והורה על היערכות לקיום הבחירות במועדן. החלטה זו מגיעה, למרות שלדבריו פונו תושבים מ-100 יישובים ב-14 רשויות מקומיות, 3 מועצות מקומיות ושתי עיריות.
לדברי שר הפנים, ניתן יהיה לקיים בחירות בכל הארץ, למעט אותן 14 רשויות, בהן ייקבע מועד בחירות חדש.
הודעת שר הפנים לא הפתיעה את המועמדים בחיפה, ולמעט ראש העיר עינת קליש שביקשה לדחות אותן, מרביתם עמדו על כך שיתקיימו במועדן.

9 צפייה בגלריה
מי זה יהיה הפעם? קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
מי זה יהיה הפעם? קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
רצתה לדחות. קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
(צילום: גיל נחושתן)

"הבחירות יתקיימו בעוד כחודש וחצי והן יהיו שונות מאד מהאופן שבו הם החלו לפני המלחמה", אומר גורם פוליטי, "המועמדים יבקשו להיתפס בעיני הציבור כביטחוניים, עם רקורד צבאי, והבנה מה עושים בזמן חירום. קליש תבקש לשלוף תמונות מחדר המלחמה, יהב ירצה להראות אחריות וניסיון, בורובסקי יזכיר את עברו המשטרתי. אם קודם לכן חזירי הבר היו נושא מרכזי, עכשיו המלחמה עוברת למרכז השולחן, כשחיזבאללה ונסראללה עשויים לקבוע מי יהיה ראש העיר הבא של חיפה".

9 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
"אזחיר את הבטחון לעיר". יהב
(צילום: אלעד גרשגורן)

יונה יהב: "קביעת התאריך הסופי מסמנת את שובה של התקווה לחיפה. חיפה זקוקה למנהיג מנוסה ואחראי. לצד החובה להכין את העיר באופן מיידי לאתגרי הביטחון מול האיומים מצד חיזבאללה, כראש העיר אפעל מייד עם בחירתי לסילוק חזירי הבר, השבת הביטחון האישי למרחב הציבורי וכן לדחיפה אדירה לכלכלת העיר".

9 צפייה בגלריה
הולכים יחד. גנץ והאן
הולכים יחד. גנץ והאן
הולכים יחד. גנץ והאן
(צילום: אלעד מלכה)

אביהו האן: "אין לי שליטה על החלטות שר הפנים ואני מקבל אותה כמצב נתון. חיפה זקוקה לראש עיר מנוסה המכיר היטב את עבודת העירייה ואגפיה, ראש עיר שידע להכין אותה לאתגרים הרבים שעומדים לפניה הן בהיבט הנדרש להכנת העיר למלחמה מהצפון והן בהיבט תפעול ופיתוח העיר, היבט שהוזנח בשנים האחרונות".

9 צפייה בגלריה
דוד עציוני
דוד עציוני
"הבחירות - תשובה מוחצת לחמאס". עציוני
(צילום: מיכה בריקמן)

קראו עוד:

דוד עציוני: "מכבד את החלטת שר הפנים להמשיך בהליך הדמוקרטי. העובדה שלא נתנו לחמאס לפגוע בהליך הדמוקרטי מעבר לנדרש היא התשובה המוחצת לחמאס ולטרור שישראל חזקה. ברור כי אזרחי ישראל ותושבי חיפה אחרי מאורעות אוקטובר 2023 רוצים שינוי וביחד ננצח".
עינת קליש: "כל מועד שיקבע על ידי הממשלה, יהיה מקובל עלינו".

9 צפייה בגלריה
יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקי
"לא הייתה ברירה למשרד הפנים". בורובסקי
(צילום: דנה קופל)

יעקב בורובסקי: "כפי שטענתי לשר הפנים לא הייתה ברירה אלא לקיים את הבחירות במועדן. הבחירות לא יתמקדו במגוון הנושאים אלא בנושאים הבוערים של ביטחון וניהול. המלחמה תייצר גושים של מתמודדים. לסיעות הקטנות אין סיכוי לעבור את אחוז החסימה. אכריע את הבחירות בסיבוב הראשון.
"בגלל האווירה כללית אף אחד לא מתעניין בסקרים ושלטים. יינתן דגש לביטחון. 60% מהתושבים בלי מקלטים והם יודעים בגלל מי זה. אנשים מפוחדים ויש להעניק להם ביטחון ולא בהצהרות אלא במעשים. נושא נוסף וחשוב יהיה יחסי יהודים ערבים. אחוז ההצבעה יהיה גבוה כי אף אחד לא יוכל להרשות לעצמו לשבת בבית".

9 צפייה בגלריה
שרית גולן
שרית גולן
"חשוב לממש את הזכות הדמוקרטית". גולן
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

שרית גולן: "למרות הקושי לנהל קמפיין בזמן מלחמה, חשוב לממש את הזכות הדמוקרטית לבחור ולהיבחר ולפעול להבאת מנהיגות מקצועית ומסורה לעיר".

9 צפייה בגלריה
צביקה ברבי
צביקה ברבי
מברך. ברבי
(צילום: נחום סגל)

צביקה ברבי: "דחיית הבחירות לתאריך 30.1.2024 יצרה נזק בלתי הפיך לעיר שגם כך משותקת. ראינו איך העיר מתקשה לתפקד בשעת חירום, הוועדות לא מתפקדות למען התושבים, וכל שקל שהעירייה זקוקה לו היא צריכה לכנס ישיבת חירום. אני מאמין שהבחירות בינואר יכניסו את העיר לתפקוד, נוכל לעודד את העסקים, לקדם בניה, לטפל בחינוך בגנים ובבתי הספר, בתשתיות הרקובות ועוד".

9 צפייה בגלריה
קיריל קארטניק
קיריל קארטניק
קארטניק
(צילום: מיכה בריקמן)

קיריל קארטניק: כל דחייה של מועד הבחירות מהווה פגיעה בדמוקרטיה ומעניקה יתרון למועמדים מכהנים על פני החדשים. הממשלה חייבת לקיים את הבחירות ב-30 לינואר על מנת להתאים את התקציב השנתי של שנת 2024 לתקופת המלחמה. בנוסף, 3 חודשים לפני הבחירות של אוקטובר היועצת המשפטית לעירייה ביטלה את כל הוועדות העירונית לכן הבחירות יאפשרו להחזיר את כל הוועדות העירוניות לפעילות מלאה, ולתת את השירות שמגיע לתושבים".