המשבר במוזיאוני חיפה מגיע לפתחו של בית המשפט. חברת המוזיאונים, וחברי הדירקטוריון ומועצת העיר אביהו האן ותבור להט, הגישו (שני) לבית המשפט המחוזי חיפה עתירה מנהלית נגד עינת קליש ועיריית חיפה.
5 צפייה בגלריה
תערוכת "בארי" במוזיאון העיר חיפה
תערוכת "בארי" במוזיאון העיר חיפה
תערוכת "בארי" במוזיאון העיר חיפה
(צילום: דורון סולומון)

בעתירה נטען כי תקציבים שאושרו למוזיאונים, ואף קיבלו את אישור ועדת הכספים העירונית ומועצת העיר חיפה, מעוכבים בעיריית חיפה. העותרים טוענים כי מדובר בעיכוב שאינו חוקי, בניגוד למנהל התקין, נעשה בצורה שרירותית וללא כל הצגת סיבה המתקבלת על הדעת, ותוך הצגת דרישה שלא הופיעה בכל התהליך הארוך לאישור התקציבים.
באשר לאותה דרישה, נטען כי בעוד מועצת העיר חיפה החליטה על אישור התקציבים כבר ב-16 באוגוסט 2023, הוצגה בפניהם דרישה לביצוע "בדיקות" ב-4 בדצמבר 2023. בעירייה התנו את העברת הכספים בתוצאות אותן "בדיקות".

5 צפייה בגלריה
מאבק על תקציבים. מוזיאון העיר חיפה
מאבק על תקציבים. מוזיאון העיר חיפה
מאבק על תקציבים. מוזיאון העיר חיפה
(צילום: דורון סולומון)

העותרים טוענים כי אותן "בדיקות" שחברת המוזיאונים מתבקשת לבצע, למעשה נועדו לאיין את התשלום המגיע והמאושר למוזיאונים, ולהכפיף את חברת המוזיאונים לרצונותיה וגחמותיה של ראש העיר קליש. כך נטען עוד כי קליש ביקש לקצץ בתקציב המוזיאונים, ופער הכספים שלא הועבר מסתכם ב- 1.287 מיליון שקלים.

5 צפייה בגלריה
תערוכת הפרח במוזיאוני חיפה
תערוכת הפרח במוזיאוני חיפה
תערוכת הפרח במוזיאוני חיפה
(צילום: לנה גומון)

בעתירה ארוכה ומפורטת, טוענים חברי הדירקטוריון כי העירייה וקליש נהגו בצורה שפוגעת בהתנהלות המוזיאונים כבר תקופה ארוכה.
כך נטען כי מוזיאון מאנה כץ סגור למעלה משנתיים, משום שאינו מונגש לבעלי מוגבלות, "רק בשל התעקשות ראש העיר לכרוך את ההנגשה ההכרחית בפגיעה בחללי התצוגה במוזיאון הקטנטן ולהפקיע חלק מ-140 מ"ר (כלל שטח המוזיאון) לטובת מטבח של בית קפה".
עוד נטען כי ראש העיר דרשה מהמוזיאונים הסרת שלטים ובאנרים לתערוכות מחזיתות המוזיאונים, בעוד שתאגידים אחרים לא התבקשו לעשות כן.

5 צפייה בגלריה
הופעת טאיקו
הופעת טאיקו
הופעת טאיקו במוזיאון היפני חיפה
(צילום: יואל לוי)

קראו עוד:

במוזיאון הימי הלאומי נטען כי נאלצו לסגור אזורים שהפכו למסוכנים לציבור. תקציב השיפוץ, כך נטען, אושר אך ראש העיר מונעת את ביצועו.
"הגישה השלילית ומסע ההתנכלות של ממש מצד ראש נהעיר כלפי המוזיאונים, ללא כל סיבה אף באופן עקבי, מוכרת וידועה ברבים", צויין בעתירה, "היא אף הובילה להתפטרות המנכ"ל".
בסופה של עתירה ארוכה ומפורטת, מבקשים העותרים להורות על העברת התקציב המאושר למוזיאונים, או מנגד להסביר כיצד ראש העיר יכולה לקבל החלטה בלתי סבירה לעכב תקציבים לאחר שאלו אושרו ועברו את בחינת כל המוסדות העירוניים.

5 צפייה בגלריה
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
מצב בלתי נסבל. האן
(צילום: אביעד טל)

חבר הדירקטוריון אביהו האן: "חברת המוזיאונים נותנת בתקופה זו פתרונות לתושבי העיר ולמפונים, פותחת את מוזיאוני חיפה, יוזמת אירועים שונים לרווחת תושבי חיפה וכולם ללא תשלום. דווקא עכשיו ראש העיר לא מצליחה להתרומם מעבר לשיקולים פוליטיים צרים תוך פגיעה במוזיאוני חיפה ומקבלת החלטה לא לשחרר כספים שאושרו באופן תקין על ידי מועצת העיר לפני חודשים רבים כדי שנוכל לנהל את מערך המוזיאונים במנהל תקין לטובת תושבי העיר.
"זהו מצב בלתי נסבל, שיוצר גירעון כספי משמעותי לחברת מוזיאוני חיפה ועלול לפגוע בתפקוד השוטף של החברה. אני כחבר דירקטוריון חברת מוזיאוני חיפה נאלץ יחד עם חבר המועצה תבור להט וחברת המוזיאונים לבקש סעד מבית המשפט וכל זאת כדי להמשיך לתת את השירות שמגיע לתושבי העיר בזכות ולא בחסד. אמשיך לפעול כאשר התושב במרכז ללא שיקולים פוליטיים צרים כפי שראש העיר נוהגת".
בעיריית חיפה ציינו כי יגיבו לעתירה בבית המשפט.