גד זאבי, מבכירי אנשי העסקים בישראל, המתגורר בחיפה ומזוהה איתה, מביע דאגה עמוקה באשר למצבה, עתידה והאופן בו היא מנוהלת. זאבי, בן ה- 84, חי את רוב חייו בחיפה, שכנע את ילדיו לשוב לעיר ומאמין כי העיר יכולה להפוך לפנינה.
6 צפייה בגלריה
ביקורת נוקבת. זאבי, קליש, יהב
ביקורת נוקבת. זאבי, קליש, יהב
ביקורת נוקבת. זאבי, קליש, יהב
(צילום: נחום סגל, שרון צור)
"הכל זה הנהלה. מה שחשוב בחברה, משפחה, עיר, מדינה זו ההנהלה. מצבה של העיר רק הורע בארבע השנים האחרונות. מבחינת תוצאה, לא קרה כלום. מבחינה תדמית, המצב הפך גרוע יותר. מאז שקליש נכנסה לתפקידה הכל הוקפא".
למרות שקליש היא ד"ר לתכנון.
"קליש הוליכה שולל את התושבים שבחרו בה. בפספורט שהוציאה לקראת הבחירות כתבה שהיא דוקטורית לבינוי ערים והיא מנהלת בישראל פרויקטים בהיקף של 2 מיליארד שקל. אבל מי שבדק את אמיתות הדברים לא מצא אפילו את המשרד שלה. מי שחיפש טוב מצא דירת מגורים ברוממה הישנה עם שותפה שגרה שם ומשרד קטן. נכתב שיש לה משרד ברחוב ירושלים ובדיעבד התגלה שזו ישיבה. לדעתי היא לא ניהלה פרויקטים מעבר לעשרות מיליונים. הכל עורבא פרח. כמה חיפה תמימה".
אז מה קרה לחיפה?
"אם ניקח את ההיסטוריה מאז 1970 לא הייתה הנהלה כמו שצריך בעיר. תעשיית הייטק התפתחה בשנות ה-80 בחיפה והיוותה 90 אחוז מכלל תעשיית ההייטק בישראל. כיום ההייטק מהווה רק 5-7 אחוז מתעשיית ההייטק בישראל. הטכניון היה המקור לפיתוח, ומת"ם הייתה החלק הפרקטי של הפיתוח. מאז מת"ם לא צמחה והכל עבר למרכז. למה זה קרה למרות שיש יש לנו אוניברסיטה, רמב"ם, טכניון, עוגנים שיחזקו את הייטק בעיר. למה? כי אין ניהול!"
"הכלכלה זה סם החיים. אם תדע לייצר הכנסות תוכל לתת נחת, רווחה, הנאה ושירותים לתושבים. אם לא הם עוזבים. יש פה 13 אלף בוגרי תואר אקדמי מידי שנה, אך רק מאות נשארים בעיר. העיר מזדקנת. יש לנו שיעור בני 65 גבוה פי שתיים מהממוצע בישראל.
"הצעירים עוזבים כי אין להם מה לעשות פה. חייבים לייצר עבודה טובה ומתאימה ואחר כך הכל יבוא".

6 צפייה בגלריה
נתן לה את הניצחון. קליש מצביעה
נתן לה את הניצחון. קליש מצביעה
איפה הפספורט שחילקה בבחירות? קליש מצביעה
(צילום: אלעד גרשגורן)

תכנית 'חיפה 2070'


כל ראשי העיר לא היו טובים?
"בחיפה תמיד הייתה בעיה של ניהול, מלבד מצנע שהיה כוכב ואיש עשייה. קח לדוגמה את בניית הגרנד קניון, הסיטי סנטר, בית אבות אלישע, פרויקט הטריו שאושר בזמנו של מצנע. היום נכנסים רק 15 אחוז מכלל ההכנסות שנגבו בתקופת מצנע בגין היטלי השבחה. פלא שהרחובות נראים כמו עזה?! אין כסף למה שצריך לעשות. אין שום ידע כלכלי. אי אפשר לקחת בחור כמו נחשון צוק שהיה משיט יאכטה של 6 מטרים ולתת לו להשיט נושאת מטוסים של 600 מטר. זה לא עובד. אני לא מאשים אותו אבל אין לו ידע. אותו דבר קליש".
מה אתה מציע?
"כדי שחיפה תתפתח נכון ותדביק את הקצב עם המדינה, יש לפעול לטווח ארוך והכל מפורט בתכנית 'חיפה 2070' שהוצאנו בזמנו. הצמיחה הממוצעת בישראל עומדת על 2.7 אחוז בשנה בחיפה זה בקושי 1.5 אחוז. צריך מנהל שמבין בכלכלה וניהול משאבים גדולים, ויודע מה לעשות. מצנע ניהל אוגדות בצה"ל, ניהול מורכב, נכון שזה לא בנייה לשמה, אבל הוא ידע איזה יועצים לקחת. שאתה לוקח אנשים מקצועיים אתה מקצר את לוחות הזמנים. בחיים הזמן הוא המוצר הכי יקר".
אבל קליש הביאה יועצים
"היא לא הביאה את היועצים הנכונים. כשאתה מביא יועץ כי הוא חבר שלך או שאתה מכיר אותו זה לא יועץ. יש לחקור מה אתה צריך ובשביל מה ומי הכי מתאים. זה לא נעשה".

6 צפייה בגלריה
"לחיפה יש בעיית ניהול". זאבי
"לחיפה יש בעיית ניהול". זאבי
"לחיפה יש בעיית ניהול". זאבי
(צילום: נחום סגל)

הירוקים יגידו "זאבי נדל"ניסט ואינטרסנט שרוצה לבנות".
"זאבי גמר לבנות. יש הרבה אנשים בעולם שעד שלא רואים את הסחורה הם לא מבינים אותה ומקלקלים לעצמם ולסביבה. ככה זה הירוקים. ואתן לך דוגמה. בתקופת מצנע אישרה לי העירייה בניית 3 מגדלים, בפרויקט הכולל 13 דונם ביפה נוף. בתמורה היתה העירייה צריכה לקבל את הארכת טיילת לואי עד גן אלנבי, הפיכת יפה נוף לארבעה מסלולים מכיכר רוטרי לשער הלבנון, הכנסת כל החניות בקטע זה ביפה נוף מתחת לאדמה, ובנוסף אלף מקומות חניה ציבוריים, וחיבור הפרויקט במנהרה לכרמלית כדי לא להעמיס את התנועה.
"הגיע יונה יהב והירוקים הגישו התנגדויות. במקום 3 מגדלים עם גן מסביב, החליטו שיהיו 9 מבנים, כלומר במקום גן החליטו על ריצוף בבטון. זו חוסר הבנה, קנאה ופוליטיקה. גם לגרנד קניון הם התנגדו ותמצא לי היום חיפאי אחד שאומר משהו נגד הגרנד קניון שכל חיפה יושבת בו. לצערי ההסברה לא נכונה מייצרת "אנטי". קודם כל מתנגדים. לפרויקט במגידו הגיעו התנגדויות מקרית ים וטירת כרמל כדי לבלבל את המוח לוועדות. ניהול הוועדות זה כשלון מוחלט. עד שאתה מיישם תוכנית היא כבר מיושנת. המנהיגות פוליטית ולא מנהלת. צריך מנהל שרוצה לפתח את העיר".

"כיסא או עיר"


אז קבלנים ויזמים טובים לעיר?
"מנהל טוב צריך לקבל החלטות מה טוב ומה לא. אנשי פיתוח ונדל"ן טובים לעיר בתנאי שהעיר צריכה את זה. מתי צריכה? כשיש ביקוש. קודם יש ליצור ביקוש ואחר כך יבוא כל היתר. בתקופת מצנע נבנו כ-850 יח"ד חדשות כל שנה. בתקופת יונה פחות מ-500 וכך גם בתקופת קליש. קיבלו החלטות פופוליסטיות במקום החלטות שטובות לעיר".
למה זה קרה?
"מה שחשוב להם הכיסא או העיר? כנראה שהכיסא והם לא מתאימים. פעם במדינה היו שרים וראשי ערים שהתפטרו בגלל עקרונות. קליש הייתה צריכה להתפטר מזמן, אחרי שבשנה הראשונה ראתה שהיא לא תצליח ליישם את מה שהבטיחה. קליש הייתה צריכה להיות 'גבר', לקום להגיד 'סליחה נכשלתי'. במקום זה היא נאחזת בציפורניים בכיסא. דבר אחד היא השיגה, וזה הרבה שקט כי שנכנסים לעירייה אין שם אף אחד".
גם אתה לא הצלחת למצוא מועמד לראשות העיר
"הקמנו עמותה למען העיר חיפה, לא למעני, אני בן 84, קניתי קרקעות כבר בשנת 1968, אני לא ילד ולא אשאר עוד 20 שנה. בעמותה השקענו משאבים רבים במחקר ובתכנון רציני על ידי אנשים מנוסים כדי להבין מה צריכה חיפה".
אז למה זה לא עבד?
"פחות משני אחוזים קראו את החוברת שהפצנו. אחר כך אנשים באים בטענות. תתרמו משהו לפחות במחשבה ותראו איך מקדמים את חיפה".
מה המסקנות מהקמפיין הקודם שנכשלת בו?
"נכשלנו כי אף אחד לא רצה לבוא לחיפה. החברים הפוליטיקאים של מועמדים שפנינו אליהם, אמרו להם שאין אפשרות להזיז ראש עיר מכהן, התכוונו ליונה. יונה יהב מדבר יפה ואולי הכי טוב ב'למכור סיפורים'. ומה עשה? איפה היו המנופים בתקופתו? אני גר במקום הכי גבוה בעיר ומסתכל על העיר כבר 78 שנים ושום דבר לא קורה פה. אנו מאבדים את הנכסים בעיר".

6 צפייה בגלריה
עמרם מצנע
עמרם מצנע
"היחיד שעשה בעיר". עמרם מצנע
(צילום: הרצל יוסף)

"עיר על מדף"


עכשיו יש סיכוי לשינוי בעיר.
"יש פה עיר על המדף ואנו מנסים לשכנע 2-3 מנהלים טובים שירוצו. אם יגידו כן נראה שינוי בעיר. אלו אנשים שלא חיים מחיפה ורוצים שהילדים שלהם יחזרו לעיר. כדי שחיפה תשתנה יש לעשות לה תכנית אב ועיקרה תכנון לטווח ארוך."
מה היעדים שלכם?
"כדי שחיפה תתקדם בקצב המדינה אלו התוצאות הנדרשות בתוך 50 שנה: מספר תושבים 1.25 מיליון תושבים. מספר כיתות חטיבה תיכונית – 1,200. תעשיית ההייטק – 4,500 דונם. תמ"ג חיפה צריכה לעמוד על 200 מיליארד שקלים. יחידות דיור חדשות – 350 אלף".
אגב מה עם תוכנית המפרץ לפינוי המפעלים?
"הכל קשקושים. התוכניות לא יתבצעו. לא תראה את פינוי בזן גם עוד 50 שנה. בתי הזיקוק שלי בארה"ב עובדים בערים תוך עמידה בתקנים. הבעיה שבארץ אין אכיפה. הזיהום בחיפה הוא קשקוש פוליטי והוא נמוך מתל אביב".
תכנית חיפה 2070 היא הפתרון?
"כן. לא המצאתי כלום. את התוכנית גיבשתי עם אנשים שראו פתרונות בעולם שיכולים להתאים לחיפה. עכשיו רק נשאר למצוא מנהל טוב".
גם לקליש היו תכניות.
"לא הייתה לה תכנית ולא כישורים. שיקוע רכבת תביא מקומות עבודה לעיר? קודם לייצר עבודה לילדים, אחר כך תעלה את איכות החינוך, ובהמשך למצוא פתרונות לשיקום הרחובות שנבנו בחיפה לפני 100 שנים. וכך מתקדמים הלאה. אבל קודם תעסוקה".
מה עם המועמדים הקיימים?
"אף אחד מהם לא מתאים ויכול לשנות את העיר ולדאוג לתעסוקה. 1,500 עסקים נסגרים כל שנה בחיפה ועוברים לערים אחרות. העיר מאבדת כל שנה 3,000 תושבים צעירים".
אחת הבעיות של חיפה זו הממשלה.
"אם היה מנהל טוב היה לוקח את היועץ הנכון הרלוונטי לירושלים וזהו. אתה לא יכול לעשות הכל לבד ולא צריך לעשות לבד. אין דבר כזה. מנהלים לומדים את זה".


6 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן ומולי אדן
אלעזר שטרן ומולי אדן
מנהלים טובים. ירוצו בחיפה? אלעזר שטרן ומולי אדן
(צילום: זהר שחר, אלעד גשגורן)

"יוצא להפגנות"


אגב איפה אתה בנושא המחאה נגד המהפכה המשטרית?
"התעוררנו ומצאנו עדת שודדים שמנסים לגנוב את המדינה שהוקמה בזיעת אפיים. אחרי 2,000 שנה חזר העם לארצו, 200 שנה התנועה הציונית קיימת, פעיליה הקימו אבן אחרי אבן את המדינה. פתאום מגיעים הבטלנים וראש ממשלה שיותר חשוב לו הכיסא ולא אכפת לו שהמדינה תיחרב. במקומות אחרים הצבא היה פועל ומונע את זה. בדמוקרטיה זה יותר מורכב. האנשים ברחוב יצליחו. בינתיים יש שבר והעם מפסיד, רבים בורחים מכאן, זה נורא".
נתניהו נחשב למנהל טוב.
"יושב בראש הממשלה בן אדם שבסך הכל יש לו את כל הידע אבל אין לו את האופי הנדרש, ועושה הכל כדי שלא ייכנס לבית הסוהר עוד כמה שנים כשייגמרו המשפטים. הוא מוכן להקריב את המדינה שלו. הוא כלוא כי יש כמה קיצוניים שצברו כוח בבחירות ומאיימים שלא תהיה לו ממשלה ולא תהיה לו הגנה והוא ילך לכלא".
איך זה ייגמר?
"פעם היו יוצאים לרחובות עם נשק ומכניסים את מי שצריך לכלא, היום זה ייגמר בבית המשפט. גם אם החקיקה הזו תובא בפני בית המשפט, היא תיפסל ואז הצבא, המשטרה, השב"כ והעם יפעלו בהתאם להנחיית בית המשפט ולא הממשלה, ויגידו לנתניהו 'תלך קיבינימט' ונגיע לבחירות. זו מלחמת השבטים השלישית של עם ישראל. בניגוד לבית ראשון ושני, הפעם יש לצידנו כוחות של יהודים ברחבי העולם ומדינות חופשיות אחרות. נרפא את הפצעים במשך 20 שנה אבל העם ייבנה מחדש".
יש בעיה עם השיטה.
"הייתי שותף ב-2009 למאמץ לשינוי שיטת הממשל בישראל בכנס הרצליה. ציפי לבני קיבלה יותר קולות מביבי בבחירות, אך הנשיא הטיל עליו את הרכבת הממשלה. הם רבו על כיסא במקום לדאוג למדינה והכל נפרם. כולנו משלמים את המחיר היום. הדור הקודם ידע להקריב פוליטית למען המדינה, היום לצערי כל אחד דואג רק לעצמו".
אתה מגיע להפגנות?
"כל שבת לחיפה או לתל אביב. אם כל מי שמגיע להפגנות היה מצביע בבחירות מצבנו היה אחר. רק 50% מ"השפויים" הצביעו לעומת 100% חרדים, 80% דתיים ו- 65% ליכודניקים. מה חשבתם שתהיה התוצאה?"

6 צפייה בגלריה
הדגל עובר בין המפגינים
הדגל עובר בין המפגינים
מגיע כל שבת להפגנות. עצרת מחאה בחורב
(צילום עומר מוזר)

קראו גם:

אופטימי?
"יש סכנה לחורבן בית שלישי אבל כל עוד המחאות יימשכו אז יש סיכוי טוב שנראה את האור. בליכוד יש 30 אחוז שרים שפויים. אני בקשר עם כולם והם מבינים. הם מחויבים לקואליציה אבל עד גבול מסוים. הם לא ישלחו את המדינה לקיבינימט. הרפורמה תיעצר בבית המשפט".
תגובת יונה יהב: "זאבי שכח שבניתי 6 שכונות, אצטדיון סמי עופר, המטרונית, כבישים, מנהרות הכרמל, הגדלת מת"ם מ-80 אלף מ"ר לחצי מיליון מ"ר, וכמובן החזרתי לחיים את העיר התחתית".
תגובת קליש וצוק לא התקבלה.