הממשלה קיבלה החלטה היסטורית ואישרה היום (ראשון) פה אחד את ההחלטה להפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה וקידום תכנית לפיתוח תשתיות ומנועי צמיחה כלכליים במפרץ. להחלטה שותפים מרבית השרים, והיא גובשה על ידי משרד ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד.
7 צפייה בגלריה
עשן מפרץ חיפה
עשן מפרץ חיפה
מה נראה שינוי? עשן במפרץ חיפה
(Max Zalevsky shaterstock)
על פי ההחלטה, פעילות התעשייה הפטרוכימית תופסק במפרץ חיפה תוך עשור. במקביל, תקודם תוכנית לפיתוח האזור על ידי פרויקטי תשתית, מגורים ותחבורה בהיקף של מיליארדי שקלים.
עוד הוחלט כי "לצורך מימוש ההחלטה, תוקם מנהלת ייעודית לנושא, שתעסוק בהסרת חסמים, תכלול שיתופי פעולה בינמשרדיים ושיתוף השלטון המקומי והחברה האזרחית בקידום מימוש הפרויקטים ותפקח ותדווח לממשלה על העמידה בלוחות הזמנים לביצוע ההחלטה".
7 צפייה בגלריה
קליש
קליש
מתריעה. קליש
(נחום סגל)
ההחלטה התקבלה בחיפה ברגשות מעורבים. ראש העיר חיפה עינת קליש הביעה התנגדות וחשש מיישומה.
קליש: "אני מתנגדת להפיכת מפרץ חיפה ממרכז ייצור למרכז אחסון של פטרוכימיה וחומרים מסוכנים. ממשלת ישראל עומדת לקבע את גורל חיפה כעיר מזוהמת ומסוכנת לעוד עשורים רבים, תהליך שימשיך להרוס את העיר ואת כל המטרופולין עד למותם הסופי".
בעוד קליש מתנגד, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה חיפה שרית גולן שטיינברג מקווה כי לא נאמרה המילה האחרונה.
7 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
נדרשים לוחות זמנים. שרית גולן שטיינברג
(ראובן כהן)
גולן שטיינברג: "החלטת ממשלת ישראל לקידום הבראת מפרץ חיפה ופינוי התעשייה הפטרוכימית מהווה יריית פתיחה להתנעת התהליך להבראת מפרץ בעבור תושבי המטרופולין שנלחמו במשך שנים בתוכניות להרחבת בז"ן".
גולן מוסיפה: "יחד עם זאת ההחלטה לא כוללת לוחות זמנים קשיחים להיערכות משק האנרגיה הישראלי עד לשנת 2027 מה שיבטיח את פירוק המונופול וסגירת בז"ן. במצב שכזה, החשש הוא שההחלטה מותירה הכח בידי משרד האוצר ובעלי ההון. אנחנו מצפים שהממשלה כבר בחודשים הקרובים תדון במסגרת דיוני התקציב לשנת 2023 גם בהערכות משק האנרגיה וגם תביא את כלל התוכניות הנדרשות למועצה הארצית לתכנון ובנייה מה שיבטיח שההחלטה שמתקבלת היא החלטה ממשית לטובת תושבי המטרופולין."
7 צפייה בגלריה
ח"כ לימור מגן תלם
ח"כ לימור מגן תלם
מברכת. ח"כ לימור מגן תלם
(שרון צור)
מי שמברכת על ההחלטה היא חה"כ לימור מגן תלם, ישראל ביתנו, יו"ר השדולה להבראת מפרץ חיפה.
ח"כ תלם מגן: "אני מברכת על החלטת הממשלה לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה. כחיפאית אני רואה חשיבות עליונה בפינוי תעשייה מזהמת מלב ליבה של אוכלוסייה אזרחית. תושבי חיפה והאזור סבלו רבות מהזיהום במשך שנים רבות והגיע הזמן לשים סוף לסבלם ולהפוך את מפרץ חיפה למפרץ חדשנות משגשג ופורח".
7 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
החלטה חשובה. תמר זנדברג
(אבי מועלם)
שרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "החלטת הממשלה היא נדבך חשוב בהליך שסופו סגירת התעשיה הפטרוכימית במפרץ חיפה, הבראת המפרץ וסביבתו, ושיפור איכות החיים והסביבה באזור כולו. חשיבותה של ההחלטה בכך שכלל הממשלה מחויבת אליה, ובכך שהיא מספקת אופק אמיתי לתושבי חיפה והמפרץ כולו, ומשרטטת היטב את הכיוון ואת דרכי הפעולה המרכזיות על מנת להגיע אליו. העולם צועד בכיוון אחד בעידן של משבר אקלים דוחק - הפסקת השימוש בדלקים פוסיליים ומעבר לכלכלה מאופסת פחמן. אני מאמינה שההחלטות העתידיות שיתקבלו, ישקפו בדיוק את המציאות הזאת. יש עוד עבודה לפנינו, ונמשיך לפעול לקידום מהיר, יעיל, ולא פחות חשוב - צודק, של פינוי מפרץ חיפה מתעשיות מזהמות. אני מודה למאבק האזרחי, מבין המשמעותיים בתולדות התנועה הסביבתית, שהביא לכך שבמקום זלזול התעלמות - ממשלת ישראל מאמצת ומקדמת היום את סגירת המפעלים ושינוי פני המפרץ".
7 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
בבזן נערכים למשא ומתן. מתקני בזן במפרץ חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
תגובת בזן: "קבוצת בזן לומדת את ההחלטה. דבר אחד ברור: גם בממשלה מבינים שפופוליזם וסיסמאות אינם תחליף למדיניות אחראית ומקצועית בניהול משק האנרגיה הלאומי. לא היינו זקוקים למשבר האנרגיה העולמי שמתחולל בשנתיים האחרונות והגיע לשיאו בימים אלה של מלחמה באוקראינה, כדי להבין את חשיבות היכולת לנהל משק אנרגיה עצמאי עבור חוסנה הלאומי של מדינת ישראל. בזן מתכוונת, כפי שהצהירה, לבוא אל המשא ומתן מול הממשלה בידיים נקיות ובנפש חפצה והיא מקווה שהשיח יתנהל על בסיס עובדות ולא כותרות. בזן מתכוונת לעמוד על זכויותיה ועל זכויות כלל מחזיקי העניין - אלפי העובדים המתפרנסים מבזן, ציבור בעלי המניות, בעלי החוב, הספקים ומאות מפעלים שפעילות בזן קריטית לעתידם. בזן הציגה בתוכנית האסטרטגית שלה מודל היברידי למשק האנרגיה בישראל, תוכנית התואמת את החלטת הממשלה."
אהרון אזולאי, מנכ״ל אשכול רשויות המפרץ: ״אשכול רשויות המפרץ מברך על ההחלטה לקדם את מפרץ חיפה ולשים אותו בראש סדר העדיפויות ולשפר את חייהם של מאות אלפי תושבי המפרץ והסביבה. ישנם משתנים רבים המשפיעים על כל רשות בצורה שונה וחשוב למצוא את הנוסחה הנכונה ולדאוג שכול הרשויות יצאו נשכרות מתהליך זה. אנו מודים לשר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד שיזם את התוכנית בשיתוף עם ראש הממשלה נפתלי בנט, ושגובשה על ידי משרד ראש הממשלה החליפי בניהולה של נעמה שולץ והמועצה הלאומית לכלכלה״. עוד הוסיף: ״לצד פינוי המפעלים הפטרוכימיים ושיפור איכות הסביבה, אנו שמחים שהתוכנית מקדמת גם את נושאי התחבורה, התשתיות והפיתוח בראיה אזורית ואלו הזדמנויות מצוינות למפרץ״.
7 צפייה בגלריה
סיעת הירוקים בכרמלית
סיעת הירוקים בכרמלית
דורשים פינוי מהיר של מפעלים. האן וחברי סיעת הירוקים
(נחום סגל)
קראו גם: >>
יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן: "החלטת הממשלה היא חשובה מאוד ומביאה בשורה לתושבי קריית חיים ובמרכזה פינוי חוות מיכלי הדלק של תש"ן. למרות זאת ההחלטה מכילה מספר כשלים מרכזיים שיש לשנותם. תהיה טעות משמעותית להעביר את מיכלי אחסון הדלקים מחוות תש"ן והקמתם בבז"ן. יישום היבט זה יאפשר לבז"ן הרחבת פעילות ולכך לא נוכל להסכים.נדרש לאתר בלו"ז מהיר פתרון למערך אחסון הדלקים מחוץ למפרץ חיפה על פי חלופות שנבחנו ע"י רשות מקרקעי ישראל. יש להגדיר לו"ז הדוק וקשיח לפינוי מתחם בז"ן תוך 5-7 שנים ולבנות סדר פעילויות מוגדר ליישום היבט זה. החלטת הממשלה מאפשרת למשרד האנרגיה להאריך את המשך הזיקוק במפרץ חיפה, אסור לאפשר זאת. לאורך שנים משרד האנרגיה תמך במפעלים המזהמים ולא בתושבים הסובלים. יש להיצמד ללו"ז שהוגדר ללא אופציות שינוי. נדרש להקים מיידית מנהלת שתכלול נציגות של תושבי חיפה ביישום ההחלטה. להיבט זה קיבלתי התחייבות ביצוע של ח"כ אלון טל".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
פורסם לראשונה: 14:13, 06.03.22