מועצת העיר דנה בדוח השנתי של מבקר העירייה עופר טל, שבחן מספר נושאים בהתנהלות העירייה בשנת 2019-2020. את הדיון בחרה ראש העיר עינת קליש לפתוח בסיכום 3 שנות כהונתה. בחירה זו התקבלה על ידי חברי מועצת השינוי בביקורת חריפה, וטענות להתחלת קמפיין בחירות מצידה. מבקר העירייה מצא ליקויים רבים בשורה של נושאים, בראשם תחום הטיפול בחזירי הבר, והעסקת היועצים החיצוניים.

3 צפייה בגלריה
עינת קליש ויוסי שלום
עינת קליש ויוסי שלום
עינת קליש ויוסי שלום
(מתוך שידור עיריית חיפה)
יו"ר ועדת הביקורת, חבר המועצה יוסי שלום ביקר בחריפות את קליש וציין כי ממצאי מבקר העירייה מדברים בעד עצמם.
חבר המועצה שלום: "חיפה לא יכולה להמשיך כך. בלט בדוח היעדר שיתוף פעולה מצד ראש העיר. במשך חודשים ביקשנו תשובות וחומרים ולא קיבלנו. נמצאו ליקויים רבים לרבות נושא חזירי הבר במסגרתו סירבה קליש לדלל, והעסקת היועצים שהביאה ראש העיר".
3 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג ויוסי שלום
שרית גולן שטיינברג ויוסי שלום
שרית גולן שטיינברג ויוסי שלום
(שידור מועצת העיר חיפה)
דוח המבקר מצא כי יועצים חיצוניים הועסקו ללא מכרז תקין, חלקם השתכרו מאות אלפי שקלים עבור כמה חודשי עבודה.
חבר המועצה שלום: "עצוב שאף אחד לא עצר את מינויי היועצים. ועדת ביקורת בדעה כי יש לבצע חיוב אישי למי שאישר את שכר היועצים. נושא היועצים מעלה תמונה מדאיגה באשר למינהל תקין ודפוס הוצאת הכספים בעירייה. אנו שמחים על ניקוי האורוות עליו הכריזה ראש העיר, רק כדי להכניס את הסוסים שלה".
3 צפייה בגלריה
מועצת העיר סופי נקש
מועצת העיר סופי נקש
מועצת העיר סופי נקש
(מתוך שידור עיריית חיפה)
קראו גם: >>>
יו"ר ועדת הביקורת ציין שיש להכריז על נושא חזירי הבר כפרויקט חירום, והנחה את מנכ"ל העירייה להיפגש מיידית עם נציגי רשות הטבע והגנים לקבל הנחיות לפעולה. שלום: "רק את קליש טוענת לירידה במספר החזירים בעוד התושבים מתמודדים מידי יום בעוד ועוד חזירים. הציבור מיואש וכבר לא מדווח. ".
קליש: "אני מבינה ממנכ"ל העירייה שחלק מהטענות כבר תוקנו וייושמו. העברתי תגובות על דברים שהגיעו לשולחני. חלק גדול מהיועצים אני לא מכירה. יש פה רשימות של יועצים שבכלל לא עבדו ואשמח להבין מה אני לא מבינה. אני יזמתי חלק מהביקורת. נפיק לקחים ואנחה את כל הגורמים המקצועיים לפעול".
חבר המועצה שרית גולן שטיינברג: קליש בחרה לעשות קמפיין בחירות במקום להתייחס עניינית לדוח המבקר. את מבולבלת".
מנכ"ל העירייה אוהד שגב: "רוב הליקויים תוקנו.לא חיכינו ופעלנו".

סגן ראש העיר אביהו האן: "אל תסבנו אותנו. לראשונה בחיי נתקלנו בדוח מבקר ללא תשובות עירייה. ראש העיר לא פועלת בנושא חישמול הרכבת, היא נאלמה דום בנושא פארק הקישון. היא מוכרת מציאות שלא קיימת. אף אחד בעיר כבר לא מאמין לך. דוח המבקר חמור ביותר. ניקוי אורוות? קליש את בונה חוות אורוות חדשה. איך אפשר לנהל עיר בצורה כה חובבנית. התרעתי יותר משנתיים על היועצים 2030 והיום הכל מתפוצץ לך בפנים. המבקר הציג את הכשלים שחלק יצרת. תסיקי מסקנות. את לא מתאימה לנהל את העיר".
סגנית ראש העיר סופי נקש: "דוח חמור וראש העיר לא נותנת תשובות".
סגן ראש העיר שמשון עידו: "דוח חמור שעשוי להמשיך להתברר בגופים נוספים. יש פה בעיה בניהול ולא ברור לאן עוד תידרדר העיר".
חבר המועצה הילה לאופר: "הדוח מצביע כי את חוסכת על הסעות לילדים ולא חוסכת בתחום היועצים החיצוניים שהיו מקבלים פי 3 מעובדי העירייה. עירייה בתוך עירייה.
בשלב זה נרשם אירוע חריג וחמור במהלכו דברי חברת מועצת העיר עו"ד שרית גולן נקטעו על ידי עובדת העירייה ראש מנהלת 2030 עו"ד ענבל ריבלין, שציינה כי חברי המועצה הפעילו חברת לוביטסים. גולן דרשה כי היועצת המשפטית תמנע התבטאויות נוספות מצד עובדת העירייה כלפי חברת מועצה. חילופי הדברים נמשכו דקות ארוכות, פרצה מהומה, ואנשי האבטחה נקראו להתערב בשלב זה.


חברת המועצה שרית גולן שטיינברג: "לא לעירייה הזו פיללנו. הנסיגה שלנו עצומה. אף אחד לא סופרת אותך במוסדות התכנון. מביאים תוכניות למפרץ חיפה ואיפ האנשי העירייה? עסוקים במריבות. אל תטעי את הציבור והכנתם סרטונים בנושא חזירים ברמה נמוכה. מעבירים מסרים כדי לנסות להנדס תודעה ולהתחמק מהתייחסות עניינית מדוח מבקר חמור ביותר. תפסיקי להיות מבולבלת ואם את ממשיכה להיות מבולבלת תקום ותפסיקי לעשות נזק. הכי חמור בדוח זה היועצים החיצוניים והקצאות. ידוע שאדם שותק לגבי נשוא מסויים זו הודאה. התעלמת מהתייחסות לנושא היועצים. שתיקתך הודאה שלא ניקת אורוות אלא לכלכת אותם. יש פה חשד לפלילים ואציע לחבריי שמעבר לתיקון ליקויים, אמליץ שהדוח יישלח למפקד יאח"ה כדי שיבדוק את הדברים. ושהדוח יישלח לוועדה לחיובים אישיים במשרד הפנים כדי שיחזירו כספים ששולמו ליועץ שלא כדין על ידי מי שנתן אישור לזה. אנשים נשלחים לכלא על גניבת 400 שקלים. שנותנים ליועץ וזו שיטה, יש מקום לבדוק חשדות לפלילים. רצינו שתצליח אבל את לא רק שלא מסוגלת אבל גם לא רוצה להיות מסוגלת. את לא סופרת אותנו וזה בסדר. תני את הדין וחשבון לתושבי חיפה ולאותה אישה שמפחדת לצאת בגלל חזיר הבר. את מצטרפת לראשי ערים אחרים נגד רצון תושבי העיר להאריך את שדה התעופה. את עוד לומדת? איפה נמדד הכשלון המנהיגותי החמור ביותר זה לבוא ולומר כי את נגד דילול. את אומרת שאין אישורים ואין רשיונות ציד".
קליש: "זה שקר".
חברת המועצה שרית גולן שטיינברג: "תגידי שאת נגד דילול ומאמינה שעוד 3 שנים יהיה בסדר. אבל בהתנהלותך את חושפת את העירייה לתביעות. שומרי הסף שלך מצויינים אבל הייתי רוצה לדעת מי מהלך אימים על שומרי הסף. תצילי את שאריות הקנציה שלך למען תושבי עיריית חיפה".
חברת המועצה חדוה אלמוג: "הקמת עירייה בתוך עירייה, שמת יועצים שיש עובדי עירייה באותם תפקידים. מה שהופיע היום בדוח לא היה 50 שנה בעירייה".
חבר המועצה אלי בן דיין: "החזרת תשובה על 4 מתוך 11 נושאים. זה זלזול בנו. לא נגעת בלב של הדברים שנאמרו. שמגיעים דוח מקצועי זו הזדמנות כמנהיגה לתקן והציבור נתן בך אמון. ובמקום לקחת את האמון והכלים ששיקפו אנשי מקצוע אוביקטיביים, בחרת שלא למנף את הדוח. אני נדהם כתושב וחבר מועצה ממה שאני קורא בדוח. מה יגיד הציבור? אנחנו ברפובליקת בננות? איפה את שהתהדרת שניקיון השלטון? מה עשית 3 שנים? 20 דקות חניה. חוץ מזה כלום. לא התייחסת לדוח מבקר. יכול להיות שיש פה היבטים פליליים ולהעביר את הדוח לגורמים המתאימים. גם אנחנו שומרי סף וגם לנו יש אחריות. אם המבקר שיקף דברים קשים יש לנו אחריות. אני ממליץ לך לקום וללכת. אם הייתה לך יושרה היית צריכה לעשות את זה אתמול".
חבר המועצה איציק בלס: "תתעוררי ראש. אנו במדרון תלול".
חבר המועצה יואב רמתי: "מוכרים לנו סיפורים על שדה תעופה? אנו מקבלים ממשרד התחבורה 15 מיליון שקלים שזה תקציב לחצי חניון בירושלים".
חבר המועצה תבור להט: "נראה כי אין לחיפה תוכנית אסטרטגית כמו בתל אביב או ירושלים. האמנו בעינת אבל הדברים לא ממש קורים אחרי שנתיים וחצי. חיפה לא נשמעת ולא נראית בירושלים. יש לנו חברת כנסת שהייתה בסיעה שלך, וחברי קואליציה שרוצים לעזור אבל לא נעזרים בהם. וזה כואב.
היועצת המשפטית עו"ד ימית קליין: "בנושא העסקת היועצים, הביקורת מבורכת ונעשתה עבודה טובה. הנחייה שלנו לפעול במכרזים פומביים ולא בוועדת מנכ"ל.
בסופו של הדיון התקיימה הצבעה לאישור המלצות ועדת הביקורת לדוח המבקר: 16 הצביעו בעד ללא מתנגדים או נמנעים.