ייתכן וקמפיין הניצחון של יהב עוד יילמד בבתי הספר לפרסום. איך ראש עיר שהפסיד לפני 5 שנים, חזר וניצח בפער כה גדול מול כל כך הרבה מועמדים.
7 צפייה בגלריה
"נגטיב לא עובד בחיפה". רמתי ויהב
"נגטיב לא עובד בחיפה". רמתי ויהב
"נגטיב לא עובד בחיפה". רמתי ויהב
(צילום: אלעד מלכה, רובי קסטרו)
אסטרטג הניצחון, ומי שהוביל ותכנן את הקמפיין הוא אורי רמתי, מנכ"ל חברת פרו אסטרטגיה, יחד עם דובר יהב בקמפיין ליאור רוזנטל. השניים ניהלו קמפיין מוקפד, מגובה בסקרים, מתוקצב שהסתיים בניצחון.
יש לך היכרות עם חיפה?
"יש לי משפחה שורשית מחיפה. ואני מכיר את ההוויה החיפאית".
איך נוצר הקשר עם יהב?
רמתי: "לפני כשנה וחצי עבדתי עם בית 'בן גוריון'. במסגרת העבודה פגשתי במקרה את יהב. הוא הזמין אותי לביתו, ודיברנו על נושאים רבים רק לא פוליטיקה. הוא הקסים אותי. בסוף הוא שאל אותי אם כדאי לו לרוץ. בהמשך התקשר למשרד, ביקש להגיע והציג את ההתלבטות שלו בנושא".
מה ייעצת לו?
"ישר אמרתי לו שאני חושב שינצח. מצב העיר היה גרוע וניכר שהתושבים משוועים לחזרתו".
אתה אומר את זה לכולם?
"אני לא מוכר חלומות ולא משלה אנשים שאין להם סיכוי. אני עובד עם מי שאני חושב שיש לו סיכוי לנצח".
מאיפה הבטחון בניצחון?
"יונה יהב הוא המותג הכי גדול של חיפה. הוא הכי מזוהה איתה. היה עם מה לעבוד. כבר התפרסמו סקרים הצביעו על סיכוי. אמרתי ליהב שאם הוא ומשפחתו מוכנים להתמודדות, אפשר ללכת על זה. בדיעבד לא חשבתי שההתמודדות תהיה כל כך אלימה וקשה".

7 צפייה בגלריה
יהב פותח שמפניות
יהב פותח שמפניות
"אמרתי לו שינצח". חגיגות הניצחון
(צילום: גביש מדיה)

בחירות אלימות


מתי נכנסת לתמונה?
"במאי 2023. חודש לפני מסיבת העיתונאים שבישרה את ריצתו. תכננו להתחיל ביוני, לתת גז ביולי, לפתוח פער, ולהקים מערך ארגוני שיתרגם את המאמצים לניצחון. וכך היה. מסיבת העיתונאים של יהב הייתה המרשימה ופתיחת הקמפיין הייתה בעלת השפעה גדולה מאד מכל המועמדים בכל הארץ, יותר מאירועים דומים בקמפיין בתל אביב לדוגמא".
איך העבודה מול יונה?
"הוא הרשים אותי מאוד בכח הרצון שלו והאינסטינקטים המנהיגותיים שלו. הבנתי מיד שיונה לא בא לקדם אג'נדה אישית אלא בא נטו לעשות למען חיפה. אחרי 5 שנים בהם היה מחוץ לעירייה, הוא נפתח לדברים חדשים, הבין את הזירות השונות והרשתות החברתיות, ולכן היה נוח לעבוד איתו".
מה אפיין את מערכת הבחירות?
"שהתקווה ניצחה את הנגטיב. אבל מאד מדאיג אותי מה שקרה בחיפה. הקמפיינים נגד יונה יהב היו אלימים וקיצונים. הם הפכו לחלק מהמשחק כאילו זה נורמלי להתנהל באלימות שכזו. לא נתקלתי באלימות שכזו ואני כבר 20 שנים בתחום הבחירות".

7 צפייה בגלריה
כרזות בערבית נגד עציוני ופליירים נגד יהב
כרזות בערבית נגד עציוני ופליירים נגד יהב
"בחירות אלימות". כרזות נגד יהב
(צילום: פרטי)

איך זה בא לידי ביטוי?
"הופצו סרטונים מזויפים, כמו למשל סרטון של איימן עודה שהדביקו לו תרגום שגוי בעברית. מעבר להפצתם, מועמדים פרסמו את הסרטונים המזויפים בעמודים הרשמיים שלהם".
מה היה השיא?
"יהב נחתך ברגלו והגיע למיון בית חולים. רדפו אחריו עם מצלמה בבית החולים. היו עוד כמה שיאים. עקבו אחר יהב חוקרים פרטיים שהפעילו נגדו, בפסטיבל הסרטים ניסו לדחוף אותו כדי שיפול ויצלמו את זה. בנוסף היה את עניין התיק הרפואי המזויף".
התיק נגנב או זויף?
"גנבו את התיק הרפואי, עשו בו מניפולציות וזייפו אותו כדי להציג את יהב כחולה ולא כשיר. הגשנו תלונה למשטרה וצפוי המשך לפרשה".
הייתה גם מלחמה?
"בהחלט. מעבר לדחייה של הקמפיין, משפחת יהב התמודדה עם בת שגוייסה למודיעין במסגרת שירותה במילואים. כמו כולם, במשפחה יהב היו מודאגים".

7 צפייה בגלריה
יהב מצביע עם רבקה והבנות
יהב מצביע עם רבקה והבנות
יהב מצביע עם רבקה והבנות
(צילום: פרטי)

למרות האלימות תגובת יהב הייתה מתונה.
"שמרנו על קו מאד נשיאותי וממלכתי בקמפיין. זה מתאים ליהב וזה מתאים לחיפה. יהב לא ניהל סכסוכים והדגשנו שהוא חוזר כדי לעשות דברים גדולים ולא בשביל התקוטטות. לא הסכמתי לקמפיין אישי נגד עציוני. זה לא היה נכון פוליטית. ליהב לא הספיק לנצח בקדנציה אחרונה שלו, הוא רצה לשמור לנצח ולהישאר בן אדם".
אבל בסוף האשמתם את עציוני במכירת העיר לחרדים.
"ההסכמים של עציוני עם החרדים היו מרחיקי לכת ואיימו על הצביון של העיר. לעשות מערכת חינוך נפרדת לחרדים זה לא דבר קטן. לא רק אנחנו תקפנו את ההסכמים אלא הייתה התארגנות אזרחית חזקה שקמה על זה, ויהב היה הנציג הבכיר של התארגנות הזו".

7 צפייה בגלריה
שיעור הצבעה גבוה במעוזי החרדים
שיעור הצבעה גבוה במעוזי החרדים
"הסכמים שיפגעו בצביון העיר". פעילות בחירות במגזר החרדי
(צילום: פרטי)

בימין טענו שמכרתם את העיר לערבים ולזאעתרה.
"ככל שידוע לי, עם הרשימות הערביות המגעים לא הבשילו להסכמים. יהב זכה לתמיכה גדולה בקרב הציבור הערבי גם בלי חתימה עם ראשי הרשימות. ידוע לי שרוצים להרחיב את הקואליציה לעוד סיעות מכל הקשת וטוב שכך. זה חשוב לנוכח התקופה והאתגרים המורכבים איתם תצטרך להתמודד חיפה".
אז הערבים והחרדים נותרו בחוץ?
"הורכבה קואליציה מצוינת, ורשימה של אנשים איכותיים כל אחד בתחומו. אנשים עבדו מסביב לשעון גם בסיבוב השני. הקואליציה הליברלית הוקמה כבר בסיבוב הראשון, ושעדיין היו קשיים, היה ברור שבסוף הכל יתחבר. לא הייתה פה מקריות".

7 צפייה בגלריה
המאבק על הקול הערבי. זאעתרה, יהב ועציוני
המאבק על הקול הערבי. זאעתרה, יהב ועציוני
"קיבלנו קולות גם בלי הסכם". זאעתרה, יהב ועציוני
(צילום: אלעד גרשגורן, אלעד מלכה, גביש מדיה)

קראו עוד:

כמו שרון וביידן


עמדו לנגד עיניך קמפיינים אחרים?
"הסתכלתי כל הזמן על הקמפיינים של אריק שרון וביידן בניצחון שלו. נעשו כמובן התאמות".

7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נעשו התאמות. ג'ו ביידן
(צילום: shutterstock)

נושא הגיל היה עניין מרכזי בקמפיינים.
"ידעתי שיתקפו את יונה על זה וחיכיתי לזה מהיום הראשון. החוכמה היתה להפוך את הגיל ליתרון וזה הצליח לנו בגדול. לתפיסתי יש קו ישיר בין גזענות, אלימות וגילנות. שאתה לועג לאדם בגלל מוצאו, ברור מאליו שתלעג לאדם בגלל גילו. חיפה דחתה את קמפיין הגילנות ולהבנתי הצד השני הצטער על הקו שבחר. זה לא קמפיין לגיטימי, וקמפיינים נגטיביים במיוחד אינם מתאימים לחיפה".
מה כן עבד בחיפה?
"בסוף השאלה היא – מה הסיבה שאתה מצביע למועמד זה או אחר. יהב נתן הרבה סיבות – אמר שיעלים את החזירים, יכין את העיר למלחמה. אלו סיבות להצביע לו וסיבות שהעניקו לו את הניצחון. מנגד, בורובסקי למשל, אדם עתיר זכויות, לא נתן לבוחריו סיבה להצביע לו. הוא לא אמר מה יעשה".

בלי קטטות


מה עם קליש?
״עקרון נוסף בקמפיין היה שלא תוקפים את קליש. סביב יהב היו מי שהמתינו 5 שנים ונפגעו ממנה אבל אמרנו שלא תהיה פנקסות והתחשבנות. לא באנו להתקוטט".
ראינו את המפלגות הגדולות מעורבות.
"מה שעובד ברמה הארצית לא עובד ברמה המקומית. פה זכינו לתמיכה של ערבים מצד אחד וכיפות סרוגות מצד שני. העולם המוניציפאלי שונה מזה הארצי".
בסוף ניהלת קמפיין גוועאלד.
"בניגוד לסיבוב הראשון, ידענו שיש יום שלם להצביע בסיבוב השני היה רק חצי יום וכל שעה היא קריטית. אחוזי הצבעה נמוכים בקרב הציבור החילוני, וגבוהים בקרב החרדים עלולים היו לגרום לתוצאה לא רצויה. קראנו לכולם להגיע, ולשמחתי השותפים לקואליציה הפשילו שרוולים ותרמו לניצחון הגדול. תודה לכולם".
יש משהו שאתה בכל זאת מצטער עליו בקמפיין?
"גיליתי שיונה יודע לתופף לא רע. הוא לא אלון הלל, אבל יכולנו לצלם אותו נותן סט תיפוף קטן. בפעם הבאה".