בעיצומה של מגפת הקורונה התמנה אל"מ אלעד אדרי למפקד פיקוד העורף של מחוז חיפה. בשבוע שעבר הוא סיים את תפקידו במסגרתו היה אחראי על 1.6 מיליון תושבים, ועל 57 רשויות מקומיות במחוז המתפרס מעכו בצפון עד חדרה בדרום, ומהים במערב עד בית שאן במזרח. מפקד המחוז עדכן, תירגל ותיאם בין הרשויות, המשטרה, כיבוי אש, חברת חשמל וגופים נוספים במהלך הקורונה ואירועי שומר חומות. בתפקידו הבא הוא יעמוד בראש היחידה לחילוץ של פיקוד העורף.
7 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
(צילום ארכיון: צבי רוגר)
נכנסת לתפקיד בשיא הקורונה.
"הדבר הראשון שליווה את הכהונה וימשיך זה המאבק בקורונה. כשנכנסתי זה היה בשבוע בו הושק מודל הרמזור, שהצריך גיוס אנשי מילואים וגם תקציבים כדי לבלום את התחלואה. הקורונה הייתה היעד המרכזי שלנו החל מהגל השני ועד הגל החמישי הנוכחי, והקורונה עמדה ברקע כל פעילותנו במחוז".
מה היה האתגר במאבק בקורונה?
"המשימה הייתה הורדת התחלואה. באוקטובר 2020 יצאנו למבצע "ההר הירוק תמיד" עם עיריית חיפה. הבאנו שני גדודים שהתפרסו בחיפה, קיימו הסברה, דאגנו להבאת חולים למלונות ותמכנו ודאגנו למזון ואמצעים בסיסיים למשפחות שהופנו אלינו מהרווחה. בתוך שבועיים הפכנו את חיפה מאדומה לירוקה".
7 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בחיפה
בדיקת קורונה בחיפה
בדיקת קורונה בחיפה
(צילום: דורון סולומון)
מעבר לקורונה, נאלצתם לכבות שריפות.
"כן. אירוע מרכזי נוסף היה השריפה בנוף הגליל באוקטובר 2020 בערב חג שני של סוכות ופינוי 5,000 תושבים. הבאנו מאות אנשי מילואים מהבית כדי לסייע בפינוי תושבים למלונות. אנשי מילואים רצו בין הבתים הבוערים, הצלנו בתים ברגע האחרון וגם חיי אדם".
7 צפייה בגלריה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
(צילום ארכיון: גיל נחושתן)
נפלו גם טילים במחוז?
"בחודש מאי 2021, במסגרת מבצע שומר חומות נרשמו במחוז מעט אירועים יחסית לשאר הארץ. ועדיין יורטו 3 טילים מעל קריית ים ונשמעו אזעקות באזור אחרי 15 שנה של שקט. העובדה שהרשויות כל שנה נערכים ומתרגלים, נתנה לראשי הערים ברגע האמת אפשרות לשדר חוסן. ראשי הרשויות פעלו כמו שצריך, פתחו מרכזי הפעלה והיא מרשים לראות את התוצאה של ההכנות למרות האירוע המלחיץ והחריג".
מבחינת פיקוד העורף הקורונה מאחורינו?
"הקורונה לא מאחורינו, ועדיין יש גל בו אלפי חולים מדי יום. למדנו לחיות עם הקורונה. כולם מבינים שמי שחולה צריך להסתגר לכמה ימים וכל השאר ממשיכים את החיים. בפיקוד העורף נערכים למספר תרחישים קורונה, חמורים יותר ופחות, ביניהם תרחיש של סגירת גבולות".
7 צפייה בגלריה
תרגיל חירום בבית חולים כרמל חיפה
תרגיל חירום בבית חולים כרמל חיפה
תרגיל חירום בבית חולים כרמל חיפה
(צילום: אלי דדון)

"לא נלחצים"

לא קשה להיות אחראי על 1.6 מיליון איש בשיא המגפה?
"אני הרבה שנים בצבא, הצבא לא נלחץ ותפקידו להראות מנהיגות אל מול החברה הישראלית שסומכת עלינו. נכון שבגל הראשון הכל קפא והיה סגר. בהמשך הבנו שניתן לשחרר, והבנו שזה מערכה ארוכת טווח. הגנו בצורה מהירה ושקולה והייתה מערכת למידה. השתתפתי בחודש יוני 2021 במשלחת למיאמי פלורידה במקום בו קרס בניין המגורים. כולם שבו וציינו לשבח את המאבק שלנו בתחלואה".
איך פיקוד העורף מסייע בנושא המשבר באוקראינה?
"הצעד החכם ביותר שנעשה על ידי פיקוד העורף הייתה הקמת מפקדת אלון, מפקדה בהובלה משימתית של פיקוד העורף, הכוללת את נציגי משרד הבריאות, משרד הבטחון ומשרדים נוספים. המפקדה הוקמה לקטיעת שרשרת ההדבקה בקורונה, אך עכשיו המפקדה מנהלת את קליטת העולים מאוקראינה. המפקדה התעסקה בניתוח התחלואה בכלים מתקדמים, וזוכה לסיוע של מערכים מתקדמים בצבא כמו 8200. למדנו שיש להיות כל הזמן עם היד על הדופק, כל הזמן חוקרים ונערכים לתרחישים נוספים. מגל לגל נרשמה התפתחות. כך למדנו להכשיר אלפי חוקרים ברשויות, כך למדנו שאין צורך לסגור אנשים בבתים".
7 צפייה בגלריה
אל"מ אלעד אדרי
אל"מ אלעד אדרי
אל"מ אלעד אדרי
(צילום: דובר צה"ל)
מהו האיום המרכזי על המחוז?
"עם כל הכבוד לקורונה, אנו נערכים לאיום הצפוני – מלחמה מול חיזבאללה. אנו מבינים היטב לאחר מלחמת לבנון השנייה ומבצע שומר חומות כי המערכה תהיה רב חזיתית. אנו מכינים את העורף לכך. אנו נמצאים באימונים, הכשרות ותרגולים ברשויות. אנו פוגשים כל רשות 3-4 פעמים בשנה לתרגול בחירום. נפגשתי עם עינת קליש והיא מדברת חירום. יעקב פרץ מקריית אתא לקח את זה צעד קדימה, וביקש שיגיעו מומחים לחומרים מסוכנים כדי להסביר מה עושים בחירום".
7 צפייה בגלריה
מערכת טילים SA5
מערכת טילים SA5
1,500 טילים ביום. מערכת טילים SA5
(צילום: Sergei Fokin / Shutterstock)
קראו גם >>>
מהו התרחיש המסוכן ביותר?
"תרחיש של מלחמה. גם הרמטכ"ל התייחס לזה. על פי התרחיש, עד 1,500 טילים ייפלו ביום בכל המדינה. נחווה לא מעט פגיעות. לטובת היערכות אנו מקצים כוח חילוץ גדול. בכל רשות יש לפחות יחידת חילוץ אחת משלה וזה מרשים מאד. לכל ראש רשות אני מסביר איך בדיוק ייראה התרחיש אליו אנו מתייחסים כדי שיהיו מוכנים.
"יש תוכנית רב שנתית הכוללת הקמת מרכזי הפעלה שם תשב הנהלת העיר ותנהל את מערך החירום. דאגנו שרשויות יקיימו שבוע חירום בו תתעסק הרשות אך ורק בחירום. בשבוע שכזה יש הדרכות בבתי ספר, בתי אבות, נשמעות אזעקות. המטרה שתושבים יבינו מה עושים בחירום. אנו לא מבקשים לייצר פאניקה. להיפך. אני מעדיף שאמא שלי תדע איפה המרחב המוגן ומה עושים במתקפת טילים, מאשר שתקפא ולא תדע מה לעשות. אני לא רוצה שיהיה פה כמו באוקראינה שלא ידעו מה לעשות".
7 צפייה בגלריה
מפעלי מפרץ חיפה
מפעלי מפרץ חיפה
מפעלי מפרץ חיפה
(אלעד גרשגורן)
מה לגבי איום החומרים המסוכנים במפרץ?
"מחוז חיפה זהו מחוז החומרים המסוכנים. אנו מבצעים ביקורות במפעלים, וזה לא במנדט שלנו להתייחס לפינוי מפעלים. מתייעצים איתנו, אבל אנו אחראים להתמודד עם המצב הקיים. אנו מציבים תקני מיגון, ואני משוכנע שמאחר והמפעלים מבינים את האחריות שיש להם, הם ידאגו כי במלחמה לא ייפגעו מצבורי חומרים מסוכנים. עדיין אנו לא מקלים בתרחיש פגיעה במפעלים ובאופציה שייפגעו מצבורי חומרים מסוכנים".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://chat.whatsapp.com/IwYf2NjAQDTBV4EaIrqXrU
פורסם לראשונה: 12:28, 18.04.22