"בניגוד למערכה עם חמאס, אם חיזבאללה ייכנס לתמונה ותיפתח מערכה בצפון, כל ישראל תהיה במקלטים וממ"דים. כל 4 דקות ייפול טיל". כך אומר מנכ"ל בית החולים רמב"ם פרופ' מיקי הלברטל, הנערך לתרחישים החמורים ביותר.
5 צפייה בגלריה
"טיל כל 4 דקות". פגיעה בבית בחיפה ב-2006
"טיל כל 4 דקות". פגיעה בבית בחיפה ב-2006
"טיל כל 4 דקות". פגיעה בבית בחיפה ב-2006
(צילום: פרטי, אלעד גרשגורן)

"אנו נערכים לתרחישים שלא הכרנו בעבר, כאלו שלא העזנו לדמיין לפני ה-7 באוקטובר", אומר פרופ' הלברטל.
לקראת מה אתה נערך?
"אנו נערכים למלחמה מלאה ופריצת חזית בצפון. החל מהיום ה-6 למלחמה אנו כבר במוכנות מלאה כשהגדרת המצב היא כוננות מוגברת".
מה המשמעות?
"אנו מתפקדים כרגיל, מספקים שירותים לחולים, אך בהינתן ההנחיה מהממשלה, אנחנו מתחילים לקלוט נפגעים אל בית החולים התת קרקעי והממוגן הגדול בישראל. בתוך 8 שעות ניתן יהיה להוריד את כל בית החולים אל מתחת לקרקע ולפעול ללא הפרעה".
כמה חולים יפונו?
"ברמב"ם יש 1,100 חולים, בחירום נוכל להוריד את כל החולים לתת קרקע, ועוד חולים מבית החולים פלימן וכרמל. בסך הכל כ-2,000 חולים שיאושפזו בבית חולים ממוגן לגמרי".

5 צפייה בגלריה
המיון התת קרקעי ברמב"ם עובר למצב חירום
המיון התת קרקעי ברמב"ם עובר למצב חירום
2,000 חולים יעברו לבית החולים הממוגן הגדול בעולם
(צילום: רמב"ם)

מה התרחיש שאתה מתכונן אליו?
"נפילת טיל כל 4 דקות, 50-60 ימי לחימה. אמבולנסים שפורקים חולים מתחת לקרקע. פתיחת 24 חדרי ניתוח בו זמנית, קליטת מאות פצועים".
יש לקחים מהתנהלות בתי החולים בדרום?
"בדרום ראינו שפצועים הובאו היישר לבתי החולים הקרובים. באירוע רב נפגעים לא ניתן לווסת חולים. האמבולנסים היו חייבים לחזור לפנות עוד פצועים, ולכן לא ניתן היה להפנות אותם לבתי חולים אחרים במה שנקרא 'ויסות ראשוני'. היו בדרום מעט מאד פינויים באמצעות מסוקים".

5 צפייה בגלריה
נחיתת המסוק ברמב"ם
נחיתת המסוק ברמב"ם
מאות פצועים יפונו לבית החולים
(צילום: רמב"ם)

ברמב"ם יוכלו לנייד חולים?
"אנחנו מתכוונים לאפשר העברת חולים במקרה של מלחמה בצפון, במה שנקראה "ויסות משני", באמצעות רכבת ישראל שקרונותיה הוכשרו לזה. תהיה רכבת חולים מיוחדת".
קולגות שלך עובדים קשה.
"חבריי מנהלי בתי החולים בדרום והמרכז והצוותים הרפואיים הם גיבורים. צפיתי בהם בהשתאות וגאווה. הם עשו מעל ומעבר".
רמב"ם סייע להם?
"קיבלנו פצועים לבית החולים כבר ביום שבת בערב מסורוקה. עד היום קיבלנו 183 פצועים מהדרום והצפון, מתוכם 51 אושפזו, 25 נותחו. 142 מהם חיילים והשאר אזרחים".
מה השפעות המלחמה על הבריאות של כולנו?
"היו בתי חולים שהפסיקו את השירות למטופלים שלה, ואנו כבר בחודש השני למלחמה. אני החלטתי שהכל יימשך כרגיל כדי לא לפגוע. ועדיין, כמו בקורונה, יהיו חולים כרוניים שדחייה בטיפול בהם יגרום להם נזק. נקווה שבאזורנו נוכל להמשיך לפעול כרגיל. ברור שיש גם השלכות תקציביות".
יש לך חוסרים?
"כשהתחלנו את המלחמה כמעט ולא היו חוסרים בקומה מינוס 3 (בבית החולים התת קרקעי), והיו חוסרים בקומה מינוס 2. יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות הכל מומן ונסגרו הפערים. אנו מאגמים משאבים, ובמקרה של צורך בתפעול בית החולים התת קרקעי, נקבל את כוח האדם מפלימן שיתגברו אותנו. עבדנו קשה מאד כדי שהכל יעבוד, שיהיה מקום לילדי העובדים, להעברת תרופות וכל מה שצריך".

5 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי הלברטל
ד"ר מיקי הלברטל
קשה מהקורונה. פרופ' הלברטל
(צילום: אלעד גרשגורן)

המצב דומה לזה של הקורונה?
"יותר קשה. הסיבה היא שהקורונה הייתה אירוע בינלאומי שנפל על כולם בצורה שווה. במלחמה הזו ישראל לבד, ומתלוות לאתגר הרפואי גם תחושות קשות של בושה ועצבות".
אתגר משמעותי יהיה נפגעי הנפש.
"נכון. עד כה התווספו כ-2,000 נכים למערך השיקומי, וחלקם נפגעו נפשית. מערך בריאות הנפש, כמו יתר מערכת הבריאות, הורעב במשך שנים ונמצא בצרה צרורה. עבור בריאות הנפש והמערך השיקומי המלחמה היא מגה אירוע ואנו ננסה לסייע כלל הניתן".
אם זה היה תלוי במדינה, רמב"ם לא היה ממוגן.
"נכון. ההחלטה למגן את בית החולים הייתה קודם כל של הנהלת בית החולים ורק אחר כך המדינה הצטרפה לפרויקט. ההחלטה למגן התגלתה כמצילת חיים. אם לא היינו ממוגנים היינו במקום אחר לגמרי. רמב"ם ימשיך להוביל ולצמוח".

5 צפייה בגלריה
רמב"ם
רמב"ם
ימשיך לצמוח. רמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

לאן עוד יש לו לצמוח?
"רמב"ם צפוי לעבור מ-1,100 מיטות ל-2,700 מיטות, ויש לנו תוכנית להריסת המבנים לשימור ובניית מבנים חדשים, והגדלת שטח בית החולים מ-180 אלף מ"ר לפי 5 בגודל. מי שיחליף אותי בתפקיד יקבל תוכנית מלאה שתמומש עד 2065".
מחליף?
"אני פורש באוגוסט 2025. את הסרטים יגזרו הבאים אחריי".