משבר המתמחים מורגש היטב בבתי החולים, ובראשם בית החולים הגדול בצפון, בית החולים רמב"ם. בסוף השבוע הניחו 25 מתמחים מבית החולים, מכתבי התפטרות על רקע אי מימוש ההבטחות שנתנה הממשלה למתמחים לקיצור שעות המשמרות ושיפור תנאי העבודה.
8 צפייה בגלריה
פרופ' מיקי הלברטל
פרופ' מיקי הלברטל
פרופ' מיקי הלברטל
(צילום: אלעד גרשגורן)
לאחר הגשת כתבי ההתפטרות, קיימו המתמחים הפגנה ברחבת רמב"ם, וטענו כי מנכ"ל בית החולים פרופ' מיקי הלברטל, לא רק שלא תמך במהלך ההתפטרות, אלא השמיע איומים כי ייפעל להחלפת המתמחים המתפטרים. ביומיים האחרונים חזרו בהם 12 מתמחים מהכוונה להתפטר ומשכו את המכתבים.
לאחר שאתמול (שני) נפגש עם המתמחים, ולאחר שפורסמו באמצעי התקשורת טענות נגדו, פנה פרופ' הלברטל לעובדי בית החולים במכתב בו הציג את גרסתו לדברים.
וכך כתב: "לצערי הרב, 25 ממתמחי בית החולים (ילדים א-9, ילדים ב'-8, פנימית ב-4, פנימית ח'-4) החליטו ביום חמישי האחרון להגיש מכתבי התפטרות. לשמחתי הרבה, 12 מהם בצדק כבר חזרו בהם. על פי התקשי"ר ההתפטרות תיכנס לתוקף ב-25 לספטמבר. ברצוני להבהיר אני תומך לחלוטין בקיצור משך יום העבודה לרופאים".

8 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
(צילום: מרש"ם)

פרופ' הלברטל ממשיך: "כמי שרואה את עצמו כחלק מצוות בית החולים, כמי שגדל ברמב"ם, בתפקידיי האחרונים אני נלחם בכל פורום למען צוות בית החולים. גם בתחום תנאי העבודה של המתמחים, רמב"ם הוביל באכיפה של אי חריגה מ- 26 שעות עבודה, ובית החולים הינו בין היחידים שאוכף באופן אקטיבי את ההנחייה של שעתיים האי הפרעה ("נמנמת") למתמחים בלילה וזאת בשיתוף מלא עם ועד הרופאים. הנהלת בית החולים עובדת יחד עם ועד הרופאים בנושאים אלו ואני מודה להם על שיתוף הפעולה".

8 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
(צילום: מרש"ם)

"הנהלת בית החולים ואני, מבינים את התסכול הרב של המתמחים, אך יחד עם זאת אנחנו לא מקבלים את הדרך והעובדה שבפעולה זו נוצר סיכון למטופלים שלנו. בשנה האחרונה, הייתי מעורב בכל תהליך שניסה ליצור פתרון מעשי וישים שיביא לקיצור התורנות מבלי לפגוע במטופלים, בשכר המתמחים, באיכות, ומשך ההתמחות. צריך להבין שכל מתווה יצטרך בעתיד להיות מיושם על כלל בתי החולים, אפילו והוא מיושם בשלבים, ולכן חייבים לוודא שהוא בר ביצוע. מנהלי בתי החולים ואני התרענו שוב ושוב, שהמתווה שהוחלט עליו (קיצור יום העבודה ל 16+2 שעות) איננו ניתן לביצוע בעיקר לאור העובדה שנשארו נושאים משמעותיים פתוחים כמו צרכי תקינה, השפעות שכר, עבודת סופי שבוע וחגים, משך ההתמחות, והעובדה שלא יהיו מספיק רופאים כדי ליישם את המתווה בפעימה הבאה בכל בית החולים בארץ. לצערי הרב, משרדי הבריאות, האוצר והכלכלה לא שעו לאזהרות אלו. ואכן כפי שצפינו, לאחר שהמשרדים התחייבו, הם נאלצו לחזור בהם, מה שגורם לתסכול ואכזבה של המתמחים וגם שלנו מנהלי בתי החולים. שוב גורמי המטה משאירים לנו אנשי השטח להתמודד לבד עם המצב שנוצר".

8 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
הפגנת המתמחים המתפטרים ברמב"ם
(צילום: מרש"ם)

מנכ"ל בית החולים מציין כי נפגש אתמול (שני) עם נציגי המתמחים ושמע את כל מי שביקש לדבר. "נציג המתמחים הבהיר בדבריו שההתפטרות איננה כנגד בית החולים ולהיפך כולם שמחים להיות חלק מהצוות. הם ראו בהתפטרות כמחאה הצהרתית מבלי שתהיה כל "תוכנית יציאה" להמשך. בתגובתי הסברתי להם את המשמעות המשפטית של התפטרות. לא הוזכרה אפילו פעם אחת בשיחה המילה "שימוע" היות ואין הליך כזה כאשר עובד מתפטר".
פרופ' הלברטל מציין כי התפטרות קולקטיבית של עובדים אינה קבילה בבית המשפט, ולצערו המתמחים נוקטים בצעד זה בפעם השניה. "כמנהל, אין דרך להתמודד עם החלטה מדעת של אנשים בוגרים שמבינים את משמעויות של המהלכים שלהם. אני חושב שהמתמחים, שאני מעריך ואוהב כל אחד מהם, מסכנים את עתידם מבלי שיבינו, שבמצב הנוכחי שיש ממשלת מעבר, קבעה כבר היועצת המשפטית לממשלה שאי אפשר לקדם כל פתרון בנושא. לשמחתי הרבה 12 מתמחים משכו את המכתבים".

8 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי הלברטל
ד"ר מיקי הלברטל
אחריות לחולים. ד"ר מיקי הלברטל
(צילום: אלעד גרשגורן)

פרופ' הלברטל: "עם כל ההבנה, בסופו של יום, אנחנו עומדים בסד זמנים מאוד צפוף וכמנהל בית החולים שלוקח את האחריות שנמצאת על כתפי מאוד ברצינות, מחובתי למצוא פתרונות על מנת למנוע ולצמצם כמה שניתן את הפגיעה ברציפות התפקודים של בית החולים ובאופן ישיר בטיפול בחולים. נתתי למתמחים אפשרות למשוך את המכתבים ואז בלית ברירה בית החולים יצטרך להתארגן בהתאם ולבצע פעולות שונות להתמודד בחוסר כוח אדם הרפואי שיווצר".

8 צפייה בגלריה
רמב"ם
רמב"ם
הפעילות בבית החולים חיייבת להימשך. רמב"ם
(צילום: רמב"ם)

פרופ' הלברטל מדגיש: "אין לי כל רצון לפגוע במתמחים ו/או לשבור את רוחם. עצוב לי, שחלק מהנוכחים בחדר מצאו לנכון להוציא לתקשורת את שנאמר בחדר ואינו תואם כלל את מה שנאמר. לטעמי, אמינות היא עדיין ערך. עצוב לי שבית החולים ואני הפכנו ליעד שכל גורם עם רווח משני יכול לפגוע, להטיל רפש, לשלוח מכתבי נאצה כולל בני משפחה של הרופאים. לצערי הרב, הופכים את בית החולים ואותי לאויב מה שהוא רחוק מהמציאות".
"חשוב שתהיו מעודכנים שבדיון שהתקיים אתמול בלילה גם מנהלי בתי החולים ברזילי ואיכילוב פועלים באותה דרך. בית החולים רמב"ם מנוהל, וכפי שאמרתי למתמחים, לא אאפשר לאף גורם להחזיק את בית החולים כבן ערובה ולאיים על המנדט הראשון שלנו לטפל בחולים. אעשה כל מאמץ לצמצם את הפגיעה בחולים, בסופו של יום זו המחויבות שלי. כפי שאמרתי לא פעם בפורמים שונים, רפואה מבחינתי זה דרך חיים ואני מחויב למטופלים ולמטפלים".

8 צפייה בגלריה
רמב"ם
רמב"ם
משבר משמעותי. רמב"ם
(צילום: רמב"ם)

פרופ' הלברטל מסיים את מכתבו במילים: "אני מקווה שמכתב זה יבהיר את המצב ועמדתי, ותהיו אתם שגרירים של בית החולים והרפואה הציבורית. אני לוקח אחריות אישית מליאה על כל קבלת ההחלטות ואני קורא בכל לשון של בקשה ל- 13 המתמחים שנותרו למשוך את מכתבי ההתפטרות. שוב, אנחנו נאלצים להתמודד עם משבר, ולמרות האכזבה הנוספת מגורמי המטה בבריאות, באוצר ובכלכלה אנחנו ביחד נעשה את הכי טוב שאנחנו יכולים".
קראו גם: >>