בקיץ שעבר, ולאחר איומים על השבתת מערכת החינוך, הגיעו האוצר ומשרד החינוך יחד עם הסתדרות המורים להסכמות על העלאת שכר המורים והגננות. הסייעות ותומכות החינוך שעובדות בגני הילדים ובבתי הספר, נותרו מחוץ להסכם.
3 צפייה בגלריה
צהרון
צהרון
מי מגן על הסייעות?
(אילוסטרציה: shutterstock)

על רקע מחסור ארצי בכוח אדם בתחום, החליטו ההסתדרות בראשות ארנון בר דוד ובשיתוף עם מרכז השלטון המקומי כי כל הסייעות שעבדו בחופש הגדול יקבלו מענק תחילת שנת הלימודים על סך 1,500 שקלים. יצויןכי ששכר הסייעות נע בין 3,000 ל-4,500 שקלים למשרה מלאה, כך שמדובר בתוספת משמעותית מאוד.
בעיריית חיפה עדיין יש כ-80 סייעות שלא קיבלו את המענק. הדבר אירע בשל שיטת חישוב השכר בעירייה, שמקטלגת את הסייעות לצבעים. עובדות מתחילות, שאין להן גן קבוע, ואפשר לנייד אותן מהיום למחר מגן לגן, מקבלות את הצבע הוורוד וטרם קיבלו את המענק שמגיע גם להן, בזכות ולא בחסד. יתר העובדות שיש להן כרטיס ירוק, קיבלו את המענק בזמן.
יצוין כי אין שקיפות לגבי קבלת אותו כרטיס ירוק מיוחל, ויש סייעות שעובדות בעירייה שנתיים ושלוש, וטרם קיבלו את הכרטיס.

3 צפייה בגלריה
בר דוד ושנער
בר דוד ושנער
נדרשת התערבות. בר דוד ושנער
(יח"צ, טל חפץ)

יעל שנער, חברת מועצת העיר מטעם הירוקים, העלתה את הנושא במועצת העיר ולא קיבלה תשובות שמניחות את הדעת ולכן פנתה ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד.
במכתבה ציינה: "מזה שלושה חודשים שפונות אלי סייעות שלא קיבלו את המענק כמו חברותיהן. מדובר בסייעות שעובדות בעיריית חיפה תקופות ארוכות של שנתיים ולעיתים גם שלוש, ומבצעות בדיוק את אותה העבודה כמו חברותיהן. יודגש כי נראה שיש כאן אפליה אסורה במקום העבודה".
שנער מוסיפה: "הדבר נובע מ-"פטנט חיפאי" שמקטלג את הסייעות והמערך התומך בהוראה לצבעים, כאשר ישנה תחושה של חוסר הוגנות וחוסר שקיפות לגבי הקריטריונים לצבעים השונים. המענק היה אמור להינתן בחודש אוקטובר ומתבצעת הלכה למעשה הלנת שכר של עובדות ועובדים מוחלשים".
שנער לבר-דוד: "אדוני, אני פונה אליך – על מנת שתפעיל את כובד משקלך ותסייע לאותם עובדים שמטפלים לנו ביקר מכל. על מנת שאותן סייעות ותומכות הוראה יקבלו הערכה גם במעשים ולא רק במילים".

3 צפייה בגלריה
האם הגיל הרך הוא הזמן הנכון?
האם הגיל הרך הוא הזמן הנכון?
"רוצים לקצץ לנו שכר בגלל שביתה בעירייה". הסייעות במצוקה
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

אחת מהסייעות ששוחחה עם "מיינט חיפה" ציינה כי קיים בלבול גדול בתחום הסייעות. לדבריה, בעירייה רוצים לקצץ בשכר בגין השביתה עליה הכריזו בארגון העובדים לפני כחודש, ועכשיו עולה חשש לשביתה נוספת. "לגננות ולמורות יש הגנה של משרד החינוך ואנחנו הסייעות נותרו בלי אבא ובלי אמא", אומרת אחת הסייעות, "יש מי שלא קיבלו מענק, יש כאלו שמעבירים אותן מגן לגן כי יש חוסר בסייעות. מי יבוא לעבוד בתנאים האלו? ועוד רוצים לקצץ לנו את ימי השביתה? לא אנחנו הכרזנו עליה. פוגעים בחלשים ביותר".

קראו גם:

בעיריית חיפה מסרו בתגובה: "על פי בדיקה שנערכה בעירייה לכל הסייעות הזכאיות, שולם מענק בהתאם לתנאים המזכים. בעירייה לא התקבלה כל פנייה של עובדת כי הייתה זכאית למענק ולא קיבלה אותו. במידה ותתקבל פניה תיבדק לגופה".