מול החשש להסלמה בערים המעורבות בישראל על רקע המצב הביטחוני הקשה ששורר בארץ, פעלו ראשי הציבור הערבי בחיפה בסוף השבוע שעבר באופן מיידי להקמת גוף ציבורי מקומי שיבטיח את ביטחונם ושלומם של התושבים הערבים ולמנוע חזרתם של אירועי מאי 2021 ולתת מענה וסיוע לתושבים הערבים בחיפה בעת מצב חירום.
3 צפייה בגלריה
לא רק טילים. התפרעויות בחיפה בשומר חומות
לא רק טילים. התפרעויות בחיפה בשומר חומות
לא רוצים לראות מהומות נוספות בעיר. אירועי שומר חומות
(צילום: אלעד גרשגורן)
הגוף הציבורי שהוקם כולל תנועות פוליטיות שפועלות בחיפה, אנשי ציבור ואנשי דת מוסלמים ונוצרים, פעילים ציבוריים וחברתיים ועוד. היוזמה היא של אנשי ציבור מחיפה ביניהם ח"כ איימן עודה.
כל ראשי הנהגת הציבור הערבי התכנסו כבר לפני שבוע ב"בית החסד" בחיפה וסיכמו על הקמת הגוף שיבטיח את שלומם וביטחונם של הציבור הערבי בחיפה וייתן מענה בשעת חירום לכל צרה.
לדברי חבר מועצת עיריית חיפה, רג'א זעאתרה, הגוף שהוקם המייצג את כלל הציבור הערבי בחיפה יעקוב אחרי כל ההתרחשויות בעיר ויפעל בהתאם.
זעאתרה: "אנחנו לא רוצים לחכות למצב שנקלענו אליו באירועי מאי 2021 והפעילות שלנו היא הפקת לקחים ומסקנות מאותם אירועים. אני קורא לציבור הערבי בעיר לא להיגרר אחרי פרובוקציות ואלימות. מה שחשוב שמשטרת ישראל ועיריית חיפה יפעלו בכל הדרכים למנוע כניסת גורמים ימנים קיצוניים מסיתים ואלימים מחוץ לעיר לתוך חיפה. התרענו בפני המשטרה והעירייה על העניין הזה ודרשנו מהם לקחת אחריות במניעת כניסת גורמים מסיתים ואלימים שרק מוסיפים שנאה וגזענות".

3 צפייה בגלריה
נציגי החברה הערבי עם נציגי המשטרה והעירייה
נציגי החברה הערבי עם נציגי המשטרה והעירייה
נציגי החברה הערבית עם נציגי המשטרה והעירייה בשבוע שעבר
(צילום: פרטי)

ועדות שכונתיות
לצד הגוף שהוקם יוקמו ועדות מקומיות בכל השכונות הערביות בחיפה שיתנו מענה לתושבים הזקוקים לעזרה וסיוע. לדברי זעאתרה, במקרה של חירום המתנדבים יתנו סיוע למשפחות, לאנשים מבוגרים ולנזקקים במזון, תרופות, מקלטים ומרחבים מוגנים ועוד.
"אנחנו נמצאים במצב חירום וכך פועלים. נעשה את הכל על מנת לסייע לתושבים בכל מה שהם זקוקים", הדגישו ראשי הציבור הערבים שציינו כי הועדות השכונתיות שיפעלו כמערך תורנויות וכוננות שידאג גם לביטחון התושבים, במידה והמשטרה והעירייה לא יתנו את המענה הראוי.
ראש העדה האסלאמית האחמדית בחיפה ובארץ, האמיר מוחמד שריף אמר כי זו השעה לשים את כל המחלוקות הפוליטיות בצד ולפעול ביחד במצב חירום. "כל הגופים הציבוריים הפועלים בחברה הערבית החיפאית פועלים ביחד למען הציבור הערבי בעיר. אנחנו מבטיחים לשמור על שקט, ומצד שני דורשים למנוע כניסת גורמים קיצוניים ומסיתים לשכונות הערביות".
האמיר שריף מציין כי האינטרס של כלל הציבור הערבי בחיפה הוא לשמור על שקט ויציבות ולא להיגרר אחרי כל סוג של אלימות ופרובוקציות. "אנחנו בשכונת כבביר פעלנו באירועי מאי 2021 בשמירה על המקומות הקדושים שלנו ועל הרכוש וכך עושים היום".

3 צפייה בגלריה
אירועי מאי 2021 בחיפה - המושבה הגרמנית
אירועי מאי 2021 בחיפה - המושבה הגרמנית
אירועי מאי 2021 בחיפה - המושבה הגרמנית
(צילום: אלעד גרשגורן)

קראו עוד:

קריאה לצעירים
המנהיגות הערבית קיימו מפגש עם ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם, מנכ"ל העירייה, ניר מריאש ומפקד מרחב כרמל נצ"מ אלי מגן. זעאתרה הבהיר בפני ראש העיר ומפקד המרחב את הצורך למנוע חזרה של אירועי מאי 2021 בכך שהמשטרה תנהג באחריות ותגלה אפס סבלנות מול כל תרחיש של פגיעה בציבור הערבי ורכושו ובעיקר המקומות הקדושים על ידי גורמי הימין הקיצוני.
זאעתרה: "לא רוצים להגיע למצב שהציבור הערבי יתחיל להגן על עצמו ועל רכושו. מפקד המרחב הבהיר לנו כי המשטרה ערוכה לכל תרחיש וכי היא תנהג באופן שוויוני ביהודים ובערבים. כן הובהר לנו כי יש כוחות משטרה גדולים – סמויים וגלויים פרושים בעיר ובעיקר בכניסות לעיר על מנת למנוע אירועי אלימות".
ראשי הציבור הערבי יצאו בקריאה לכל תושבי חיפה הערבים לשמור על שקט ולא להיגרר לאלימות ולפרובוקציות. "אנחנו קוראים לציבור הערבי, במיוחד לצעירים, לנהוג באחריות ולא להיגרר לאלימות ולפרובוקציות במיוחד ברשתות החברתיות או בשטח".
האמיר מוחמד שריף ציין כי בעת הזו נשמעות הצהרות קשות מצד גורמים בימין הקיצוני שעשויים לגרום לפרובוקציה. "חשוב לא להיגרר להצהרות כאלה. לא נוסיף שמן על המדורה ונפעל באחריות".