יונה יהב ובכירי עיריית חיפה השתתפו בדיון בבית המשפט המחוזי חיפה בו עתרה העירייה לעצירת עבודות החישמול שמתכננת רכבת ישראל בחיפה.
יונה יהב בבית המשפט על רקע הכוונה לחשמל את הרכבת בחיפה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
יהב אמר בפתיחת הדיון: "היום אנו יוצאים במאבק חסר פשרות כי זאת הנשמה של העיר שלנו – וזה הנכס החשוב ביותר של תושבי חיפה! ממשלת ישראל באמצעות בכיר שריה, שר האוצר, חתמה על הסכם לשקע את הרכבת במקום היחיד בארץ בו היא עוברת לאורך חוף הים – ויש לקיים את ההסכם ולא להתכחש לו".
יהב שב ודרש כי ברכבת ישראל יכבדו את ההסכם שנחתם בין עיריית חיפה והמשרד האוצר, ויוציאו לפעול את תוכנית השיקוע בטרם יקודם נושא החישמול.
בדיון, המתקיים בפני כב' השופט חננאל שרעבי, הציגה העירייה לבית המשפט את ההסכמים וההתחייבויות שניתנו לה מאז אושרה התוכנית לתשתיות לאומיות (תת"ל 18), להסדרת פרויקט חשמול מסילות הרכבת ברחבי הארץ.
קראו עוד:
בין ההתחייבויות של המדינה לעיריית חיפה שהציגה העירייה בבית המשפט: הסכם גישור שנחתם בשנת 2012 בעקבות עתירה של העירייה, במסגרתו התחייבה רכבת ישראל לממן את שיקוע המסילה במקטע פארק הכט, בעלות של 500 מיליון שקל. כמו כן, בשנת 2015 הוחלט לקדם את שיקוע המסילה באזור העיר התחתית בשלב הראשון של פרויקט חזית הים העירונית, בהתחייבות משרד האוצר ורמ"י למימון בסך 1.3 מיליארד שקל.
בדיון טענה היועצת המשפטית של עיריית חיפה, עו"ד ימית קליין: "תוואי מסילות הרכבת הקיים מהווה חיץ גס ומלאכותי בין העיר חיפה לבין חופי הים השוכנים למרגלותיה. חשמול פסי הרכבת באופן עילי לא רק שיחמיר את החיץ, אלא יפגע באופן קשה בכל היבטי הכלכלה, הסביבה, התחבורה והמרקם העירוני של העיר. הפרויקט ייצור מכשול משמעותי לפיתוחה של חיפה ולעתיד העיר כמרכז עירוני ימי ומוביל".
בשל כך, ביקשה העירייה מבית המשפט להוציא צו עשה, המורה לרכבת ישראל לשקע את מסילות הרכבת במקטעי העיר התחתית ופארק הכט כחלק אינטגרלי משלב ראשון של פרויקט החשמול בעיר חיפה, וכן צו מניעה שיאסור על ביצוע עבודות חשמול עיליות במקטעים המיועדים לשיקוע.
תגובות להחלטת בית המשפט
עיריית חיפה: "בית המשפט דחה את טענות רכבת ישראל והמדינה ביחס לחוסר הסמכות לדון בתובענה שהוגשה על ידי העירייה. עוד נקבע, כי בית המשפט יבחן את טענות הצדדים בהסתמך על ההסכמים הקיימים ופרשנותם, והמליץ לצדדים לפנות להליך גישור".
ברכבת ישראל מסרו: "השופט קיבל את טענות הרכבת לעניין הסמכות ולא התערב בהחלטות מוסדות התכנון, רכבת ישראל תמשיך לפעול בהתאם להוראות הדין ולתכניות המאושרות".