עיריית חיפה יצאה למבצע גידור שכונות נגד חזירי הבר. בעוד בעירייה טוענים כי הגדרות יעילות ומונעות כניסת חזירים, וכי המהלך הוא בתיאום עם רשות הטבע והגנים, הרי שבחברה להגנת הטבע רואים בגדרות בעיה ולא פתרון.
2 צפייה בגלריה
מונעות גישה לטבע. גדרות נגד חזירים בכרמל
מונעות גישה לטבע. גדרות נגד חזירים בכרמל
מונעות גישה לטבע. גדרות נגד חזירים בכרמל
(צילום: רשות הטבע והגנים)
אורן אגמון, מנהל קהילת החברה להגנת הטבע בחיפה והאזור, שנכנס לתפקידו בשבועות האחרונים, מתייחס לנושא הגידור בחיפה, ומסביר כי הוא רואה בגדרות הפרדה של תושבי חיפה מהטבע.
אגמון מכיר היטב את נושא החזירים בכל אזור הצפון, ובמשך 17 שנה עבד בתחום חינוך סביבתי, וריכז את פעילות החברה להגנת הטבע באזור הגליל.
"חיפה היא עיר בטבע והממשק בין אדם וטבע הוא צמוד מאד. יתרונה של חיפה נובע מהימצאותה בטבע. ולכן, אנחנו מתנגדים לכל ניתוק מהטבע. בעיית החזירים היא תופעה שכיחה ולא רק בחיפה. גם אנחנו חושבים שמקומם של החזירים בוואדיות, אבל הצבת גדרות בין השכונות והוואדיות היא בעייתית".
2 צפייה בגלריה
אורן אגמון
אורן אגמון
אורן אגמון
( צילום: פרטי)
קראו גם >>>
על פי אגמון, חזירים נכנסים לעיר בגלל זמינות המזון אותו הם מוצאים בפחי אשפה, אך גם בגלל צמצום אזורי המחיה הטבעיים. "בהיבט של מזון אנו רואים שהעירייה עושה מאמצים לטפל בסניטציה וריקון פחים בתדירות גבוהה יותר. הבעיה היא לא החזירים אלא האנשים שמאכילים אותם. בהיבט של מרחבי המחיה, הרי שיש לוודא שאין בנייה נוספת בשטחים פתוחים. אין סיבה לבנות בשטחים פתוחים בכרמל ואנו בעד ציפוף הבנייה באזורים השכונות הקיימות".
אגמון מתייחס לנושא הגדרות: "גידור הוא בעייתי בעיקר כי הוא לא יעיל. חזיר היא חיה חכמה בצורה בלתי רגילה שיודעת לעבור גדרות. ברגע שחזיר יודע לעבור 'קרוסלות' וגדרות אז כאילו שהן לא קיימות.
"אם לחזיר יש מה לעשות בעיר, הוא ייכנס, ללא קשר לגדר. הם באים לחפש אוכל, הם לא באים לראות את הפועל חיפה, ולכן יש לדאוג לניקיון וללכוד חזירים מבויתים. יש ללכוד ולהרחיק אותם, אבל לא להרוג אותם. הגדר מכוערת וחוצצת בין האדם והטבע. זה גורם לנו חוסר נוחות גדול. יש אפקט פסיכולוגי של גדר החוצצת בינינו והטבע. אם העירייה רוצה, שתעשה פיילוט עם הגדרות, ואם הפיילוט נכשל, שתסיר את הגדרות. לנו נראה שהולכים לשים גדרות באופן קבוע, ואנו רואים הכנות לגדרות בשכונות. לצערנו, לא מתייעצים איתנו".
העירייה: ״החיבור לוואדיות נשמר, ובכל מקום בו היה קיים בעבר מעבר, הותקן שער״.