היוצר, המוסיקאי והקומיקאי עידן אלתרמן פרסם סרטון מוסיקלי ומושקע, בו נראית עיר נעוריו חיפה על כל צדדיה.

אלתרמן לא חסך מהעיר ביקורת, אך עשה זאת בצורה נבונה ומכבדת. בקליפ "יש לי דודא לחיפה" מככבים האייקונים העירוניים: בתי זיקוק, חזירי הבר וגם לירן חולצה אפורה.
אלתרמן מספר ל"מיינט חיפה" על געגועיו לעיר, ועל האפשרות שעוד יחזור אליה.
3 צפייה בגלריה
אלתרמן דוד לחיפה
אלתרמן דוד לחיפה
אלתרמן שר לחיפה
(מתוך הסרטון)
לכבוד מה זכתה חיפה בקליפ?
"הוצאתי את הקליפ לקראת הופעות שתכננתי בחיפה. אבל עכשיו הופעות מתבטלות בגלל העלייה בתחלואת הקורונה אז לפחות נשאר הסרטון".
מה לך ולחיפה?
"נולדתי וגדלתי בעיר. גרתי ברחוב שמשון בכרמל. אפשר לראות את הבית בקליפ. למדתי ביסודי בבית הספר אהוד ובהמשך בליאו בק ובעירוני ה'. גרתי בחיפה עד הצבא. ההורים עזבו לאבן יהודה ואני עברתי לתל אביב".
אז אתה תל אביבי?
"אני לא מרגיש תל אביבי. אני חיפאי בתל אביב. כמו 'אינגליש מאן אין ניו יורק' של סטינג".
זכרונות מהופעות ראשונות בחיפה?
"הופעות ראשונות בפאב "השלולית" בעמק האלכוהול. שם גם הכרתי את אישתי שהייתה מלצרית במקום".
עשיתם סטנד אפ?
"לא בדיוק. זה הופעות כמו שעשו "הגששים" אבל הרבה יותר אנרכיסטי. כמו עלילות משה העיר הגדולה של פרידמן ופרסטר. ההופעה שלהם השפיעה עליי מאד".
יש הומור חיפאי?
"לא בטוח. אומרים שהירושלמים הם סוג של עם. אולי החיפאים זה משהו דומה. אולי קצת יותר נאיבי, למרות שהיום כבר כולם זה עיסה אחת גדולה. שאנחנו התחלנו עם ההופעות חיפה הייתה מרוחקת מהמרכז. הכל נהיה יותר קרוב וכבר אין הבדל גדול כמו פעם. חיפה היא לא פריפריה. זה בדוק".
3 צפייה בגלריה
עידו אלתרמן
עידו אלתרמן
אלתרמן. "היו כאלו שראו את הקליפ ואמרו שהם רוצים לבוא לחיפה"
(צילום: אור דנון)
מאיפה אתה יודע?
"אמא שלי היא פרופ' לתכנון ערים, וזה נושא מחקר שלה, אז בוודאות חיפה לא פריפריה. אמא מכירה את קליש מתחום תכנון הערים. אבא אגב מהנדס בניין".
אז איך הגעת להיות אמן עם הורים כאלה? לא ציפו שתמשיך לאקדמיה?
"לא ממש. לא היו ציפיות כאלה ממני. רציתי אומנם ללמוד קולנוע ותיאטרון אבל פחות נמשכתי לתחומי המחקר".
מחשבות על תרבות חיפאית?
"נראה שיש התעוררות תרבותית בעיר. יש בית ספר למוסיקה מעניין, יש קבוצות שיוצרות. אבל תמיד צריך עוד פרויקטים תרבותיים, ואני אשמח כחיפאי גאה לסייע ולהשתתף כדי לתת פוש".
איך היו התגובות לסרטון שלך?
"מדהימות. היו כאלו שראו את הקליפ ואמרו שהם רוצים לבוא לחיפה. היא נראתה להם מעניינת ושונה. הכנסתי גם את העניין של 'דודא לחיפה', שזה משפט שפועל כמו סלוגן שאני מקווה שיתפוס, כי אני אוהב את העיר".
3 צפייה בגלריה
אלתרמן דוד לחיפה
אלתרמן דוד לחיפה
אלתרמן. שיר של בילי ג'ואל במרכז הכרמל
(מתוך הסרטון)
קראו גם: >>
היו גם תגובות אחרות?
"דווקא בעירייה התבאסו מהשיר. הם לא הבינו למה 'לרדת' על העיר. אמרתי להם שאני קומיקאי ולדעתי אם משתמשים בפילטר של קומדיה אז המסרים עוברים טוב יותר. הם קצת פספסו בעירייה כי לא באמת ירדתי על העיר. אם הייתי עושה סרטון על תל אביב אז הייתי 'יורד' עליה באותה צורה. זה הכל מאהבה. עשיתי יחד עם אנשים טובים סרטון מחווה לעיר, סטייל בילי ג'ואל. לקח לנו 4-5 שעות ויצא נהדר. זו הזדמנות טובה להגיד תודה לקרן פרל הצלמת, הדס בו ארצי, לירן חולצה אפורה שפינה את יומן הפגישות שלו עבורנו".
לסיום?
"אני תמיד אשמח לחזור לעיר ואולי אף לגור בה. אני הייתי רוצה לראות עוד תקציבים ליצירה בעיר וליוצרים הצעירים. זו העיר הכי יפה בארץ בכל מובן. שיש לי אורחים מחו"ל אני מביא אותם לחיפה. בימאי מלונדון שהבאתי לטיילת לואי נפעם מנופה של העיר ואמר שהיא לא מביישת אף עיר בעולם. הדו קיום, התרבות, הכחול של הים והירוק של הכרמל. אני מת על העיר הזו".
פורסם לראשונה: 19:54, 13.01.22