לפיד בזן בער במהלך כל הלילה (רביעי) וזאת בשל תקלה באחד המתקנים בבתי הזיקוק. בקבוצת בזן הודיעו על התקלה כמה שעות קודם לכן, וציינו כי יעבירו גזים לשריפה בלפיד.
3 צפייה בגלריה
לפיד בזן בוער
לפיד בזן בוער
לפיד בזן בוער
(צילום: איגוד ערים הגנת הסביבה)

להבות בלפיד בזן בשל תקלה
(צילום: איגוד ערים הגנת הסביבה)

באיגוד ערים הביעו דאגה מהנוהל המאפשר לבזן לפלוט חומרים במקרה של תקלה, בכמויות החורגות ממה שנקבע בהיתר הפליטה של בזן. עוד מציינים באיגוד כי המשרד להגנת הסביבה מאפשר לבזן לחקור את עצמה ולהגיש תחקיר בתוך 14 יום, ממנו ניתן יהיה ללמוד האם אפשר היה למנוע את הזרמת הגזים ללפיד.
אז מה בדיוק נשמנו במהלך הלילה? חומרים אורגניים נדיפים וחומרים אחרים שהעשן השחור שעלה מהלפיד מלמד כי לא כל הגזים הרעילים נשרפו אלא נפלטו.
ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים הגנת הסביבה: "רק התחילה השנה, וקבוצת בזן כבר רושמת חריגה במהלך אירוע של פעילות ערה בלפידים הכוללת פליטה של עשן שחור. ביום רביעי בשעה 19:00, תועד ערך של 15.65 טון לשעה בנתוני הניטור הרציף של סך לפידי כרמל אולפינים, יותר מכפול מהערך המקסימלי המותר לפי היתר הפליטה. מפעל כרמל אולפינים, הוא מפעל מקבוצת בזן בו מייצרים חומר גלם לפלסטיק. בתקופה זו, בה מזג האויר סתוי, הדליפות והתקלות במתחם פוגעות במיוחד בבריאות התושבים, כאשר הרוח מסיעה את המזהמים לשכונות העיר התחתית בחיפה. במהלך השנה היו מספר חריגות בפעילות לפידי כרמל אולפינים והאיגוד ימשיך לחקור ולקדם הליכי אכיפה מול המפעל. אין מקום למפעל פלסטיק מזהם בלב המטרופולין ויש לסגור את התעשייה הזו בהקדם האפשרי".

3 צפייה בגלריה
ד"ר ליהי שחר ברמן
ד"ר ליהי שחר ברמן
ד"ר ליהי שחר ברמן
(פרטי)

3 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה שרית גולן שטיינברג
(ראובן כהן)

יו"ר איגוד ערים הגנת הסביבה, עו"ד שרית גולן שטיינברג מוסיפה: "המשרד להגנת הסביבה מאפשר לבזן לפלוט גזים מעבר להיתר הפליטה שלה במקרה של תקלה. בנוסף, המשרד מאפשר לבזן לחקור את עצמה ולהגיש תוך כשבועיים תחקיר ממנו ניתן יהיה ללמוד האם אפשר היה להשתמש באמצעים אחרים כדי לטפל בשריפה. שיש תקלה מעבירים גזים לבעירה בלפיד, כדי שהגזים לא יצטברו ויפוצצו משהו, אבל העשן השחור מלמד אותנו שלא כל החומרים נשרפים בלפיד, וחומרים רעילים נפלטים לאוויר".

כתבי אישום

בעוד בזן נמצאת בנוהל תקלה, הבוקר (חמישי) המשרד להגנת הסביבה חושף כי נגד בזן ושנים מבכיריה הוגש כתב אישום בגין זיהום אוויר ואי ביצוע דיגומים במספר מקרים שאירעו בשנת 2017.
כתב האישום הוגש נגד בתי זיקוק לנפט בע"מ ונגד שני מבכיריה, יריב גרץ - סמנכ"ל בבזן באותה שנה, ועודי יעקב מנהל התפעול בבזן ופקיד האחראי על תחום איכות הסביבה באותה שנה.
על פי כתב האישום בזן הנאשמים מואשמים כי גרמו לזיהום אויר חזק או בלתי סביר, 15 עבירות על חוק אויר נקי, והפעלת מקור פליטה טעון היתר בניגוד לתנאיו עבירות על חוק אויר נקי. בכתב האישום מצויינים 15 דיגומים בהם נמצאו חריגות שנמצאו בחלקם במאות ואלפי אחוזים מעבר להיתר שנקבע לחברה.
תגובת קבוצת בזן להגשת כתב האישום על ידי המשרד להגנ״ס: ״המשרד להגנת הסביבה הצהיר לא אחת על מדיניותו לסגירת התעשייה, והליכי האכיפה שהמשרד בחר לנקוט בהם בעת האחרונה הינם חלק בלתי נפרד ממסע הציד שהוא מנהל נגד כלל התעשייה ובזן בפרט. הגשת כתבי אישום דווקא בעיתוי זה, לאחר חקירות שהתמשכו על פני שנים ארוכות, תוך עינוי דין של מנהלים בתעשייה, איננה מקרית. למרבה הפלא, המדיניות היא של אותו משרד שבמסמכים מקצועיים הודה כבר כי ביצועיה הסביבתיים של בזן מעולים ביחס לבתי הזיקוק באירופה. בזן מכחישה את הטענות שעולות מכתב האישום ותוכיח את טענותיה בבית המשפט. בזן ומנהליה מפעילים את מתקני הקבוצה במקצועות ובבטיחות תוך שמירה והקפדה על תקני איכות הסביבה המחמירים החלים עליה."
קראו גם: >>
פורסם לראשונה: 10:25, 29.09.22