במהלך חודשי נובמבר – אפריל מגיעים סמוך לחופי ישראל להקות של כרישים המתרכזים ברובם בתחנת חברת החשמל בחדרה. בעוד שחום המים מושך את הכרישים לחופים, הדגים האקזוטיים מושכים אליהם סקרנים המוכנים להסתכן כדי להתקרב ולראות טוב יותר את האורחים הנדירים.
1 צפייה בגלריה
כריש בחדרה. טורף על
כריש בחדרה. טורף על
כריש בחדרה. טורף על
(צילום: חגי נתיב אוניברסיטת חיפה)


במרחק של מטרים מטורף על. הצוללים בחדרה
(צילום: פרטי)


מתיעוד שהגיע ל"מיינט חיפה" נראה כי יש מי שמבקש להגדיל ולעשות, ויורד למעמקים כדי לצלול ולשחות עם הכרישים. כך א', שהגיע עם חברו בסוף השבוע האחרון לאזור תחנת חדרה, וירד לצלילה חופשית עם הכרישים.
א': "יצאנו לחוויה בלתי רגילה במהלכה צללנו צלילה חופשית בעומק של 3-4 מטרים ופגשנו כ-15 כרישים. הם שחו סביבנו ללא חשש. אנחנו גם לא חששנו אבל בדיעבד אולי זה יכול היה להיות מסוכן".
א', צוללן מקצועי על ניסיון עשיר בצלילה, וחברו מציינים כי בצלילה הם הבחינו בכרישים פצועים בקרסים של ככל הנראה דייגים מקומיים. הקרסים שפצעו את הכרישים, מסוכנים גם עבור הצוללנים.
ברשות הטבע והגנים התבקשו להתייחס לתופעה של שחייה עם כרישים, וציינו כי הרשות מתריעים מצלילה באזור תחנת הכח בחדרה.
כך אומרים ברשות הטבע והגנים: "הצלילה מסוכנת לצוללים חובבים ומקצועיים. המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט. בתוך כך, באזור שפך המים החמים של תחנת הכוח בו מתרכזים הכרישים קיימים זרמים חזקים ומערבולות חזקות שעלולות לסכן חיים לצד ציוד דייג רב כגון קרסים וחוטי דייג משוחררים המסכנים את הצוללים. האיזור כולו אסור לרחצה".

כרישי עפרורי וסנפירתן לצד צוללים בחדרה
(צילום: פרטי)


מעבר לסכנה לצוללים והרוחצים, ברשות מזכירים כי כל פגיעה בכריש מהווה עבירה על החוק.
"הכריש נמצא בסכנת הכחדה והינו ערך טבע מוגן", מוסרים ברשות הטבע והגנים, "משכך אסור לפגוע בו, להטריד אותו, להאכיל אותו וכדומה וכל העושה כך עובר על החוק ומסתכן בענישה פלילית".
הנחיות הרשות בנוגע לתצפיות הכרישים: אין לפגוע בכרישים או להטרידם. אין להשליך מזון לכרישים, שכן הזנה זו משבשת את אורח חייהם הטבעי ועשויה ליצור אצלם קשר בין בני אדם למזון. אין לגעת בכרישים או לרדוף אחריהם במים, מאחר וכמו כל חיית בר גם התנהגות הכרישים עשויה להיות בלתי צפויה.

כרישים טורפים

הכרישים המגיעים לאזורנו ונצפו בתחנת הכח חדרה הם מסוג סנפירתן ועפרורי. אורכו של הכריש העפרורי עד 4 מטר, משקלו כ-350 ק"ג וסנפירי הגב שלו מעוגלים במקצת. כריש הסנפירתן קטן יותר מחברו. אורכו כ-2.5 מטר ומשקלו כ-100 ק"ג. שני המינים נמצאים בסכנת הכחדה.
לגבי סכנה לבני אדם, שני הסוגים אינם מסוכנים ובני אדם אינם מוגדרים על ידם כמזון. ועדיין, הכריש העפרורי, המוגדר טורף-על, עלול להתבלבל במקרים נדירים ולפגוע בדייגים או צוללנים.

קראו גם: >>

יגאל בן ארי, מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים: "כרישים בים התיכון סובלים מדלדול רב בגודל אוכלוסיותיהם בגלל דיג יתר ופגיעה לא מכוונת מדיג. לעיתים כרישים שנִדֹגים לֹא בכוונה נזרקים חזרה לים גוססים או מתים. בישראל, כרישים הם ערך טבע מוגן וחשיבותם רבה בשמירה על מערכות אקולוגיות ימיות. היות והם טורפים, הם מדללים את מספר בעלי החיים החלשים והאיטיים במערכת, ובכך מחזקים מינים אחרים ואת הסביבה הימית כולה".