פרויקט הרכבלית נמצא בשלבים מתקדמים של בדיקות ובחודש אוקטובר הוא צפוי להיפתח לציבור. מנהל הפרויקט מטעם חברת נתיבי ישראל הוא מוטי לוין, חיפאי שנקרא לדגל בעקבות העברת ניהול הפרויקט מחברת יפה נוף לחברת נתיבי ישראל לפני כחצי שנה.
2 צפייה בגלריה
מוטי לוין
מוטי לוין
מוטי לוין
(צילום: רמי שלוש)
לוין (47) אב לשלושה, בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון, הוא מנהל אגף ביצוע בפרויקטים בהיקפים של עשרה מיליארד שקלים, בראשם פרויקט מסילת הרכבת המזרחית. פרויקט הרכבל אומנם מסתכם "רק" בכ-330 מיליון שקלים, אך המורכבות שבו והעובדה כי לראשונה בישראל ייעשה שימוש ברכבל לטובת תחבורה ציבורית, ובנייתו של הרכבל בעיר חיפה מול חלון ביתו שבשכונת רמת חן, הפך את הרכבלית לפרויקט יוצא דופן עבורו.
לוין: "אני רואה בפרויקט מתנה גדולה, עבורי אבל בעיקר לעיר חיפה ולתושביה. הרכבלית הולכת לשנות את פני העיר בה גדלתי, ולמדתי. הייתי סטודנט בטכניון, וכבר בפתיחת שנת הלימודים הקרובה בחודש אוקטובר הסטודנטים של הטכניון והאוניברסיטה יוכלו לעשות שימוש ברכבלית. אבל לא רק סטודנטים אל גם תושבים ותיירים".
2 צפייה בגלריה
הרכבלית בחיפה
הרכבלית בחיפה
הרכבלית בחיפה
(צילום: רמי שלוש)
לוין: "1,500 אנשים יוכלו להיות באוויר בכל רגע נתון אבל אני מניח שלא כל הקרוניות יעבדו ביחד בהתחלה, ואנו נבחן את הביקוש לרכבלית ונעשה התאמות. בכל קרונית יהיו 8 אנשים בישיבה ועוד שניים בעמידה".
"זה פרויקט שהדיר שינה מעיניי כי האחריות פה גדולה וכבדה. יש הרבה רגולציה והרבה בדיקות בטיחות"
המורכבות של הפרויקט, והצורך בעמידה במועדים שנקבעו על ידי משרד התחבורה, הובילו להעברת הפרויקט לחברת נתיבי ישראל. הסכסוך בין משרד התחבורה ויפה נוף הובילו לאיחור של חצי שנה בלוחות זמני הרכבלית. כעת מובטח שעם תחילת שנת הלימודים היא תפעל.
חבלי לידה קשים?
"כשנכנסנו לפרויקט היו בעיות ניהוליות שלא אכנס אליהן. מדובר בפרויקט שמעבר למורכבות ההנדסית, והכנסת מערכת חדשה לראשונה לישראל, היה צורך לתאם ולנהל קבלנים מקומיים שיעבדו לצד חברת דופלמאייר האוסטרית, לעבוד בתיאום עירייות חיפה ונשר כולל הפסקות תנועה, וכל זאת תוך עמידה ביעדים מוגדרים. זה פרויקט שהדיר שינה מעיניי כי האחריות פה גדולה וכבדה. יש הרבה רגולציה והרבה בדיקות בטיחות. אנו נמצאים בשלבים מתקדמים וכרגע בקרוניות נוסעים רק בלוקים המדמים את עומסי המשקל. בחודש אוקטובר הציבור מוזמן להתרשם ולנסוע".
לוין מבטיח אטרקציה חיפאית מהנה. "זה אחד הרכבלים הארוכים שנבנו. הוא נפרס על 4.5 קילומטר. הוא מחבר את המפרץ וההר. אני זוכר כשהיינו קטנים ונסענו עד מנרה לנסוע ברכבל. זו תהיה חוויה ואני משוכנע כי בעקבות הרכבל החיפאי, יוקמו רכבלים נוספים בערים כמו ירושלים, המתמודדת אם אותה טופוגרפיה".
לוין מציין כי כולם שואלים מתי אפשר כבר לנסוע על הרכבלית. ומדגיש כי זה יקרה רק בחודש אוקטובר. "תחזיקו מעמד, יהיה כיף", הוא מבטיח.

הרכבלית

נקודת יציאה: לב המפרץ; מספר קרוניות: 150; יציאה: כל 15 שניות; אורך המסלול: 4.5 ק"מ; משך נסיעה: 19 דקות לאוניברסיטה, 10 דקות לטכניון.
עוד כתבות - חדשות חיפה