מלכת הזמר העברי שושנה דמארי ז"ל זוכה למחווה עוצמתית ומרגשת בדמות מחזה מוזיקלי ישראלי חדש ופורץ דרך – "אור" - שיעלה בהצגת בכורה ב-26/5/2021 בתיאטרון הצפון החדש - מוקד התרבות של האזור. המחזה מציג את מיטב שיריה וסיפור חייה האישי של שושנה דמארי, בייחוד לנוכח יחסיה המורכבים עם בתה שטרם ראו אור: "מדובר במחזה דרמטי ומושקע, גדול מהחיים, שמסביר היטב למה אנחנו בכלל משלמים על מופעי תרבות", אומר המנהל המוזיקלי של המחזה גיל שוחט.
5 צפייה בגלריה
שושנה דמארי
שושנה דמארי
שושנה דמארי
(צילום: מיכאל קרמר)
את המחזה החדש כתב וביים, כאמור, גדי צדקה ומנהל אותו מוזיקלית גיל שוחט. רשימת המשתתפים המלאה במחזמר כוללת את נאוה מדינה, יונית טובי, קרן הדר, גיא לואל, טל גורדון, עמי ויינברג ויניב קלדרון. את אלו מלווה תזמורת חיה של 6 נגנים. בין השירים שיבוצעו במחזה "אור", "צריך לצלצל פעמיים", "שני שושנים", "כלניות" ועוד.
5 צפייה בגלריה
נאוה מדינה. "רכבת הרים רגשית"
נאוה מדינה. "רכבת הרים רגשית"
נאוה מדינה. "רכבת הרים רגשית"
(צילום: יח"צ)

"בחזרות בכינו"

תקציר המחזה: שושנה דמארי מלכת הזמר העברי מתבשרת כי הוחלט להעניק לה את פרס ישראל. באותו רגע פורצים חייה במלוא עוזם ומציפים מחדש את קורות משפחתה שעלתה מתימן, אהוביה, מחזריה, מעריציה, ושיריה הנפלאים שהפכו לפס הקול הישראלי המלווה את מדינת ישראל מיום הקמתה.
"המחזה הזה הוא רכבת הרים עבורי", אומרת כוכבת המחזה נאוה מדינה בת ה-55, המגלמת את שושנה דמארי, "המחזה הוא עוצמתי, מעבר לשירים שבו, שהם שירים שידועים גם כך כעוצמתיים, הבימוי של ההצגה על ידי גדי (צדקה א.א) למעשה מביא את שושנה דמארי בקטע הכי אינטימי שיכול להיות. זה כאילו היא מופיעה מול המראה בבית, עם כל הגדולה שלה, ויחד עם זאת עם כל המכלול האישי והסוער שהתנהל בתוכה".
"שמע, שושנה הייתה אישה גדולה וחזקה. אני באה ממשפחה תימנית, אבי היה גדול החזנים, אחי הוא אביהו מדינה, האישה שהייתה שושנה ז"ל היא לא האישה התימניה הקלאסית, הביישנית והנחבאת אל הכלים, היא הייתה דיווה בכל מובן המילה, עם חומת ברזל מסביבה, ולכן כשגדי הצליח לחדור את השריון הזה ולחשוף את מה שמציץ ממנו על הבמה זה הצליח לרגש, בכינו בחזרות.
5 צפייה בגלריה
מדינה. "אישה גדולה מהחיים"
מדינה. "אישה גדולה מהחיים"
מדינה. "אישה גדולה מהחיים"
(צילום: יח"צ)
"לחשוף את הנימים האלו של שושנה, את הכאב שאולי שכחו אותה, את הצער הגדול על מות אחותה יונה, רק שמציצים מבעד למעטה השריון הזה, כשהיא נחשפת בכל אנושיותה, מבינים כמה היא הייתה דיווה".
למה התחברת הכי הרבה במחזה?
"כמובן ליחסים המורכבים עם בתה, זה משהו שנוגע בכל אמא, בטח אם האמא אמנית או קרייריסטית, ובטח ובטח אם היא בסדר גודל של שושנה דמארי. זה קטע שהוא באמת נמצא חבוי אצל אמהות רבות, וכשהמסך עולה וחושף את זה, זה מרתק ומהפנט".
5 צפייה בגלריה
מודעת המחזה
מודעת המחזה
מודעת המחזה
(צילום: יח"צ)

"בשביל זה משלמים על תרבות"

המלחין והמנצח הבינלאומי, גיל שוחט, שנבחר לנהל מוזיקלית את המחזה, טוען כי מדובר באחד המחזות המרגשים שיצא לו לעבוד עליהם: "שושנה דמארי היא כשלעצמה, ואני מדבר עכשיו רק מבחינה מוזיקלית עזוב את היתר, הייתה קומפוזיטורית. אסביר: היה לה קול תימני, עם צבע וגוון מאוד ייחודים, קול נשי נמוך עם הגיה גרונית עזה, ששרה שירים מהקלאסיקה העברית הבנויה על המוסיקה המערבית זה בעצם היה הקריירה שלה.
כלומר, היא כבר שילבה בתוכה - בילט-אין מה שנקרא, את הקומפוזיציה. גדי (צדקה א.א) הצליח בכשרון לקחת את המכלול הזה, לעבוד איתו על נמוך, לתת לדרמה לבקוע מהגרון מינוס הפומפוזיות ולהוציא מחזה שבשבילו אתה בעצם משלם כרטיס.
5 צפייה בגלריה
גיל שוחט
גיל שוחט
גיל שוחט
(צילום: דני מילר)
"כשאתה מגיע למופע תרבות אתה רוצה לראות משהו גדול מהחיים, בשביל החיים עצמם יש לך את שלך או את השכנים שלך ברחוב ואין לך למה לשלם על זה וזה מסוג המופעים האלו, שבשבילם משלמים כדי לראות דברים שהם גדולים מהחיים.
"אצל גדי צדקה", אמר המלחין המוכשר, "אין שני דרכים להציג הצגה או מספר אפשרויות לתת לה וריאציות, יש רק את הדרך שלו. אני אומר זאת בהערכה מלאה, כי צריך מנהיג כזה כבמאי שיודע בדיוק מה הוא רוצה ומכוון את כולם לשם.
"אין ספק שמחזמר בסדר גודל כזה יכול לעלות על במה עם 50 נגנים ולהיות סימפוני. אבל זו לא הייתה המטרה ואני חושב שגדי צדק. המטרה הייתה בעצם לא להפוך את המחזה הזה לאופרה, למרות ששילבתי בו את קרן הדר שהיא סופרן רב תחומי ולמרות שכאמור יש לו את כל הכלים המוזיקליים להיות כזה, אלא להביא את הדרמה שבתוך המוזיקה ולכן יש בו הרכב אנסמבל שכולל גם תופים.
"ההובלה של גדי הייתה למעשה משטר דיאטה לשיריה של שושנה, להוריד להם את הקלוריות העודפות ולתת דגש על האישה כשהמוסיקה ברקע ולא את המוסיקה כשהאישה ברקע. ואם בשביל זה הוא היה מבקש מאיתנו להוריד כלי, או להנמיך, הוא בדיוק ידע למה הכוונה".


פורסם לראשונה: 13:26, 16.05.21