מדי שנה, בחודש יוני מצוין שבוע המודעות למניעת סרטן העור. האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף עם קופות החולים מאפשרות ומעודדות את כלל הציבור להגיע לרופא עור לצורך בדיקה שיכולה לסייע בגילוי מוקדם של נגעים סרטניים.
2 צפייה בגלריה
בדיקות מצילות חיים
בדיקות מצילות חיים
בדיקות מצילות חיים
(צילום: מאוחדת)
בדיקה על ידי רופא עור של נגע חשוד היא צעד ראשון. אנשים עם גורמי סיכון או ריבוי נקודות חן צריכים להיבדק על בסיס קבוע. סקירה של נגעי עור נחשבת לאחת הבדיקות החשובות ברפואה מונעת, מאחר וגילוי מוקדם של סרטני עור ובמיוחד מלנומה משפיע בצורה דרסטית על סיכויי ההצלחה של הטיפול, ומשפר את איכות ואורך חיי המטופל.
ד"ר זרייק פריד מומחה ברפואת עור בקופת חולים מאוחדת מחוז צפון מסביר: "מלנומה נחשבת לסוג המסוכן ביותר מבין סרטני העור, מקורו בשגשוג לא מבוקר של תאי המלנוציטים (התאים האחראיים על יצור הפיגמנט בעור) והוא נחשב לסרטן אלים ופולשני ולכן יש חשיבות רבה לאבחון וטיפול מוקדם. אומנם יש דגש ניכר על סוג סרטן זה, אלא שהוא לא הסרטן היחיד שמחפשים בסקירה, והוא גם לא היחיד שקשור לחשיפה מוגברת לשמש".
ד"ר פריד מוסיף כי ישנם עוד שני סוגי סרטן שכיחים, שמקורם בשכבת האפדרמס – השכבה העליונה של העור:
• קרצינומת תאי הבסיס (Basal Cell Carcinoma): הסוג הנפוץ ביותר. ברובם המכריע של המקרים אינו פולשני ולא שולח גרורות.
• סרטן העור של תאי הקשקש (Squamous Cell Carcinoma): סוג נפוץ נוסף. בד״כ מדובר בגידול מקומי לא מסוכן, אך לעיתים הוא יכול להתפשט ולשלוח גרורות.
בנוסף לסקירה שנתית אצל רופא עור, יש לבדיקה עצמית בבית ערך רב, והרבה פעמים היא מהווה טריגר לביקור אצל הרופא. קיימת חשיבות רבה לגילוי ערנות לשינויים בנקודות חן, סימנים ותסמינים של קרצינומה של תאי הבסיס כוללים: אסמטריה במראה בין שני חצאי הנגע בהעברת קו דמיוני באמצע, גבולות לא סדירים, משונצים, או מטושטשים, ריבוי צבעים או ריבוי גוונים של אותו צבע - שחור, חום, כחול, ורוד, קוטר הנגע מעל 6 מ״מ מעלה את החשד, שינוי בצורה, צבע, או גודל. יכול להיות גם דימום, תחושת גרד או כאב.

2 צפייה בגלריה
לכו להיבדק
לכו להיבדק
לכו להיבדק
(צילום: shutterstock)

חשוב להדגיש ששינויים אלה לא מאבחנים מלנומה, והעדרם אינו שולל אותה. לכן יש חשיבות רבה למעקב סדיר אצל רופא עור במהלכו הרופא סוקר את הגוף באמצעות דרמוסקופ.
במידה ומתעורר חשד לאי-תקינות של נקודת חן מסוימת אז מתבצעת הסרה של הנגע בפרוצדורה ניתוחית פשוטה והוא נשלח לבדיקה פתולוגית.
במקרים של ריבוי שומות ניתן לשקול גם מעקב באמצעות מיפוי דיגיטלי, דהיינו צילום הגוף ומעקב על ידי השוואת תמונות לזיהוי שינויים עם הזמן. (מעקב זה מתאפשר במרפאות עור בבתי חולים).

קראו גם:

לצד ביקורת סדירה אצל רופא עור, קיימת חשיבות רבה גם לנושא ההגנה מחשיפה לשמש שמהווה פקטור משמעותי בהתפתחות נגעים סרטניים בעור. ההגנה מתבצעת בדרכים פשוטות שכדאי לסגל:
• להימנע מחשיפה ממושכת לשמש בין שעות 10:00-14:00, בהם הקרינה אינטנסיבית במיוחד.
• להקפיד על שהייה במקומות מוצללים, לחבוש כובע ולבוש ארוך במידת האפשר.
• להקפיד על מריחת קרם הגנה, רצוי SPF 30 ומעלה עם הגנה רחבה, ולחדשו כל שעתיים-ארבע שעות. (לא לשכוח הגנה לאזורי שפתיים, אף, ואוזניים).
לסיכום, שבוע המודעות הוא שבוע אחד בלבד בשנה, אך ניתן להגיע לרופא עור לצורך בדיקה לאורך כל השנה, בדיקה קצרה בעלת חשיבות רבה שפעמים רבות מצילה חיים.