מי לא ניסה לרדת לחקר המסתורין שבאהבה? פילוסופים והוגי דעות, משוררים וסופרים, פסלים וציירים, פסיכולוגים חוקרים ומטפלים משלל תחומים. פרופ' רבקה יהב ופרופ' אליעזר ויצטום צללו אל מעמקי הנושא והשיקו במשותף את הספר 'עזה כמוות אהבה', אודות קשיים ביחסי אהבה ואהבות בלתי־אפשריות, שראה אור בהוצאת אריה ניר ומודן. ב-512 עמודים הספר שבוחן ומשלב היסטוריה, ספרות, שירה, פסיכולוגיה ועוד.
קראו גם: >>
יהב, ילידת חיפה 1950, היא ראש התוכנית ללימודי פסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה וראש המרכז הקליני הבינתחומי בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטה וכלת ראש הממשלה ליזמות ולחדשנות לשנת 2012.
ויצטום, יליד 1949, הינו פסיכיאטר בכיר וסופר המכהן כפרופסור מן המניין באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופועל במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע וירושלים.
הספר צמח מתוך ניסיונם הקליני רב־השנים של השנים לאחר שנתקלו בתופעה חוזרת ונשנית של קושי ביצירת קשר זוגי וכן בקשרים בין בני זוג שלא עלו יפה ועל סמך המטופלים והמטופלות שפגשו. רבקה יהב התאלמנה במלחמת יום כיפור מבעלה ואבי בנה הבכור, יהודה מונהייט ז"ל. עשור מאוחר יותר, ב-1983, נישאה ליונה יהב, לימים חבר כנסת וראש עיריית חיפה.
רבקה, איך נולד הספר?
"במשך עשרות שנים אני פוגשת מטופלים המתלוננים על חיי האהבה שלהם. חלקם מתקשים ביצירת זוגיות, ואחרים בשימורה. קשיים אלה דורשים הבנה תאורטית ומחקרית עמוקה. והחלטתי לכתוב ספר עבורם. אך בעיקר עבור אלה שאינם מגיעים לטיפול. סיפרתי לידידי ועמיתי פרופ' ויצטום על מחשבותיי והחלטנו לשלב ידיים. המכשלה העיקרית הייתה המרחק הגיאוגרפי. הוא בירושלים, ואני בחיפה אבל התגברנו על כך. כתבנו פרקים בנפרד, נפגשנו בעיקר בירושלים וקראנו ביחד זה את פרקיו של זה. התווכחנו לא אחת, אך הגענו תמיד לעמק השווה".
מה מיוחד בספר הזה?
"הספר מתמקד באהבה רומנטית. בעיקר בקשיים ביחסי אהבה ובאהבות בלתי אפשריות. הוא רחב יריעה וכולל פרקים בהיסטוריה של האהבה, היבטים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים ומשלב גישות פסיכואנליטיות ותאוריות בטיפול זוגי משפחתי. בספר משולבים ניתוחי מקרים מהקליניקה, קטעי ספרות יפה ושירה ואפילו מוסיקה. אנו מקנים לקורא מפת דרכים באמצעותה יוכל לאבחן את בעיותיו ולטפל בהן.
"בעיות שכיחות קשורות לפחדים עמוקים שלנו מקשר מול התשוקה האדירה לביחד. מאלה נגזרות בעיות נוספות הבאות לידי ביטוי בתקשורת לקויה, מיניות לא מספקת, מריבות מרובות, בגידות ועוד. אנו דנים באהבות אובססיביות, באהבות נכזבות, באהבות סדו מזוכיסטיות, באהבה כהתמכרות, באהבה נואשת, במשולשים, בפיצול בין אהבה לתשוקה, באהבה חד מינית ובהיבטים עכשוויים: פוליאמוריה, אהבות וירטואליות ואהבות בשלט רחוק".
האם הממצאים מתייחסים לתקופתנו זו, או שהם על זמניים?
"חלק מהקשיים הם על זמניים ועל תרבותיים, וחלקם מעוגנים בתרבות ובזמן. כבר במקרא במיתולוגיה היוונית, בתקופה החצרונית ובכלל לאורך ההיסטוריה, אנו פוגשים בקשיים ביחסי אהבה ובאהבות בלתי אפשריות. למשל ריבוי משולשים במקרא. אברהם, הגר ושרה, יעקב, רחל ולאה, דוד, אוריה ובת שבע. דפוס המעיד על הקושי לשמר תשוקה לאורך זמן, קושי לבחור ולהשלים עם הלא מושלם. דפוס זה גם מצביע על המהמורה המרכזית בנישואין – שמירת יציבות וביטחון לצד התשוקה. דפוס אחר מייצג שמשון הבוחר נשים זרות הבוגדות בו".
מה מייחד את התקופה הנוכחית?
"התופעות הייחודיות לדור הY- הם קושי להתחייב, קושי ליצור אינטימיות ופחד אין סופי מהחמצה. האינטרנט הכניס בחיי האהבה וזמינותה ממד חדש למרחב ההיכרויות והאהבה. כיום לא חייבים להינשא כדי לקיים יחסי מין. אנו עדים להסדרים חלקיים בקשר. אולם עדיין קיימים הסדרי נישואין מסורתיים כמו בחברה החרדית ובקסטות בהודו".
אפרופו אהבה – איך נולד הרומן שלך עם יונה?
בפרק בספר שדן בשאלה זו, אני מספרת את סיפור ההיכרות עם יונה: הגעתי למסיבת יום הולדת של ידיד עם חברה. יונה הגיע עם בת זוג ומבלי להתבייש ולהתבלבל, למרות שלא פגש בי מעולם, התחיל לשאול את הסובבים עליי. נאמר לו שאני אלמנת צה"ל ובאבל, ושאינני מעוניינת בהיכרויות. הוא לא נרתע, ואמר לחבריו: "תרשמו, זאת תהיה אשתי".