רק 11% מהציבור בחיפה היה בוחר בעינת קליש לראשות העיר אם הבחירות המקומיות היו מתקיימות היום. כך קובע מחקר מקיף שנערך באוניברסיטת חיפה. המחקר אף מצביע על רמת אמון גבוה יותר בחברי האופוזיציה מאשר בקליש והקואליציה.
4 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
(צילום: ראובן כהן)
המחקר שבחן את עמדות הציבור בעיר בשורה ארוכה של נושאים בוערים, ביניהם תפקוד עיריית חיפה, מידת האמון בראש העיר וסגנה, המשבר הפוליטי, הטיפול בחזירי הבר ועוד, מלמד כי הציבור אינו מרוצה מתפקוד העירייה בהשוואה לשנים קודמות, ומידת האמון בראש העיר נמוכה.

שיטת המחקר

המחקר "ביצועי השלטון המקומי בחיפה בהשוואה לערים גדולות אחרות", התבצע על ידי פרופ' איתי בארי, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית, בית הספר למדעי המדינה, באוניברסיטה. פרופ' בארי מקיים סקר דומה מדי שנה, החל משנת 2018, וכך מאפשר לעקוב ולזהות מגמות בעמדת הציבור בחיפה. כך זיהו סקרים קודמים את האכזבה שחש הציבור מתפקודו של יונה יהב ואת האופן שהשפיעה עמדה זו על ההצבעה לקליש.
הנתונים נאספו בדצמבר 2021 ונותחו בינואר 2022, וכך הוא משקף את השנה השלישית לכהונת קליש, תוך השוואה לשנים קודמות וגם לשנה האחרונה של יהב. פרופ' בארי: "המחקר הנוכחי משקף את העמדות והתפיסות של החיפאים על פי פילוחים שונים. לשיקוף זה תפקיד חשוב בעיצוב השיח המקומי, הדמוקרטי והמחקרי. ככל הידוע לי, מדובר בניסיון יחיד מסוגו לעריכת מחקר שכזה בישראל, ובפרט בחיפה".
במסגרת המחקר נבחנו עמדות של 3,345 משיבים מערים שונות, מתוכם 511 תושבים מחיפה, שנבחרו כך שייצגו בצורה הטובה ביותר את תושבי חיפה מבחינת רובע מגורים, גיל, לאום, דת, ועוד.
פרופ' בארי מציין כי לראשונה נסקרו 8 ערים אחרות בארץ, לשם השוואה מול חיפה, בנושאים שונים. הנסקרים מעל גיל 18, 55 אחוז נשים, 45 אחוז גברים, וטווח הטעות הוא 4.33 אחוז.

מנהיגות מקומית

פרק משמעותי בסקר מוקדש למידת האמון שרוחש הציבור למנהיגות המקומית. כך נבחנה מדינת האמון בראש העיר, סגנה נחשון צוק, חברי מועצה, מנכ"ל עירייה ועוד. גם כאן סולם הדרגות נע בין 1-5 והתוצאות מצביעות על ירידה במידת האמון במנהיגות המקומית משנת 2018 ועד 2021.
בשנה האחרונה של יהב, 2018, מידת האמון עמדה על 2.7. בשנה הראשונה לכהונת קליש, שנת 2019, מידת האמון ירדה ל- 2.5. נתון זהה נרשם גם בשנת 2020. בשנה השלישית של קליש, שנת 2021, מידת האמון ירדה ל- 2.4.
4 צפייה בגלריה
פרופ' איתי בארי בארי
פרופ' איתי בארי בארי
פרופ' איתי בארי
(צילום: איל תגר)
קראו גם >>>
גם בסעיף המנהיגות המקומית מגלה כי מידת האמון הנמוכה ביותר ניתנה לראש העיר קליש (2), סגנה צוק (2.1), ואחריהם חברי מועצת העיר (2.4). מבין חברי המועצה ניתן אמון רב יותר לחברי האופוזיציה (2.6) לעומת חברי הקואליציה של קליש (2.3). מידת אמון דומה ניתנה למנכ"ל העירייה ולוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. הציון הגבוה ביותר (2.8) ניתן לחברות ולתאגידים העירוניים.
בהשוואה לערים אחרות, המנהיגות המקומית בחיפה זוכה למידת האמון הנמוכה ביותר מבין 8 הערים שנבחנו. חיפה (2.4), אשדוד (2.6), בני ברק (2.7), ירושלים (2.8), תל אביב יפו (2.9), ראשון לציון ופתח תקווה (3.1), ובבאר שבע נמצאה מידת האמון הגבוהה ביותר במנהיגות המקומית – 3.2.
4 צפייה בגלריה
"הם שלחו מכתב מאיים". צוק
"הם שלחו מכתב מאיים". צוק
שביעות רצון נמוכה. צוק
(צילום: ראובן כהן )
אנחנו והאחרים
ומה מצבה של קליש בחיפה ובהשוואה לערים אחרות? אחרי הציון הנמוך בשביעות הרצון מהמנהיגות, גם ראש העירייה קליש זוכה למידת האמון הנמוכה ביותר מבין ראשי הערים שנבדקו.
האמון הגבוה ביותר נמצא בבאר שבע, רוביק דנילוביץ' (4.1), אחריו פתח תקוה, רמי גרינברג (3.7), ראשון לציון, רז קינסטליך (3.6), ירושלים, משה ליאון (3.2), תל אביב יפו, רון חולדאי, ובני ברק, אברהם רובינשטיין (3.0), אשדוד – יחיאל לסרי (2.8). קליש כאמור מקבלת את הציון הנמוך ביותר 2.1 במדד שנבדק.
נתון חריג נוסף שמצא המחקר, כי חיפה היא העיר היחידה מבין כל הערים שנבדקו בסקר, בה מידת האמון בסיעות האופוזיציה גדולה יותר (2.6) ממידת האמון בסיעות הקואליציה (2.3). גם מנכ"ל עיריית חיפה זוכה למידת האמון הנמוכה ביותר בהשוואה לערים שנבדקו, וכך גם מידת שביעות הרצון מהוועדה לתכנון ולבנייה בחיפה.

פחות מרוצים

לשאלה מה שביעות רצון הציבור בחיפה מהשירותים העירוניים, נמצאה שביעות רצון נמוכה בהשוואה לשנה קודמת בניהול קליש (2020), ואף בהשוואה לשנתו האחרונה של יונה יהב כראש עיר (2018).
הדירוג נע בין 1-5, כאשר 1 "מאוד לא מרוצה", ואילו 5 "מרוצה מאוד". בשנת 2018 שביעות הרצון דורגה – 3.1, בשנת 2019 – 2.6, בשנת 2020 – 2.9, בשנת 2021 – 2.7.
המחקר בחן את שביעות רצון הציבור מ-13 שירותים לציבור. נמצא כי שביעות הרצון הגבוהה ביותר נרשמה מאתר האינטרנט של העירייה (3.2) והנמוכה ביותר מתחזוקת תשתיות (2.3). בכל השירותים נרשמה שביעות רצון נמוכה יותר בשנתה האחרונה של קליש משנתו האחרונה של יהב.
4 צפייה בגלריה
מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
הציבור מאמין בחברי האופוזיציה. מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
(צילום: שרון צור)

חיפה אחרונה

לשאלה מהי שביעות הרצון של תושבים ב-8 ערים גדולות משירותים עירוניים, ממוצע שביעות הרצון משירותים עירוניים בחיפה נמצא הנמוך ביותר – 2.7, ואחריה: בני ברק - 2.8, ירושלים – 3.1, אשדוד – 3.2, באר שבע - 3.2, תל אביב יפו – 3.3, ראשון לציון – 3.4, ובפתח תקווה נמצאה רמת שביעות הרצון הגבוהה ביותר – 3.5.

ראש העיר הבא?

המחקר ביקש לבחון את עמדות הציבור באשר לבחירת ראש העיר של חיפה. לשאלה במי היה בוחר מבין ראשי סיעות מכהנים במועצת העיר לראשות העירייה אילו הבחירות היו מתקיימות היום, 40.7 אחוז בחרו מועמד אחר. הסקר לא ציין שמות כמו יונה יהב או יעקב בורובסקי. התוצאה המפתיעה ביותר היא כי קליש זוכה רק ל-11.7 אחוז מקולות הציבור, אחרי סגנית ראש העיר ויו"ר ועדת הכספים, סופי נקש, העומדת בראש סיעת "יונה יהב וצעירי חיפה" שקיבלה תמיכה של 13.1 אחוז לראשות עיר. אחרי נקש וקליש: דוד עציוני (6.8 אחוז), צבי ברבי (6.5 אחוז), אביהו האן (6.3 אחוז), שרית גולן (3.5 אחוז), ואחרים.
המחקר המלא מתפרסם בגיליון ידיעות חיפה של סוף השבוע.
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
פורסם לראשונה: 11:31, 03.03.22