בחודש פברואר מציינים ברחבי ישראל את "פברואר יוצא מן הכלל" - חודש המודעות להשתלבות אנשים עם מוגבלות בקהילה. לרגל חודש זה החל לפעול פרויקט ייחודי בין עמותת אלווין ישראל למוזיאוני חיפה.
3 צפייה בגלריה
הביקור במוזיאונים
הביקור במוזיאונים
הביקור במוזיאונים
(צילום: אלא אטינגן)

עמותת אלווין ישראל מפעילה, בין היתר, את מרכז יום "צומת לקריירה" בחיפה, שבה שוהים מידי יום צעירים בני 21 ומעלה עם מוגבלות. במסגרת הפרויקט, מגיעה קבוצה של כ- 10 צעירים פעם בשבוע לאחד ממוזיאוני חיפה, ומקבלת הדרכות וסדנאות מותאמות.
מרכז "צומת לקריירה" כולל 36 צעירים עם מוגבלות שכלית ו/או אוטיזם. הצעירים נמצאים במסגרת יומית, אשר בה הם לומדים כישורי חיים ועצמאות, מקבלים טיפולים פרא רפואיים כמו ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ועוד, ומשתתפים בתוכניות שונות שמטרתן שילוב בקהילה.

3 צפייה בגלריה
הביקור במוזיאונים
הביקור במוזיאונים
הביקור במוזיאונים
(צילום: אלא אטינגן)

לדברי תמי מרטין, מנהלת מערך מרכזי היום במחוז חיפה והצפון בעמותת אלווין ישראל: "התחלנו את הפרויקט עם מוזיאוני חיפה ממש לאחרונה. בכל שבוע 10 מהצעירים שלנו, כל שבוע 10 אחרים, מבקרים במוזיאונים השונים. ערכנו פגישות מקדימות עם צוות החינוך במוזיאוני חיפה, שבהן הסברנו על מקבלי השירות שלנו, על צרכיהם הייחודיים, על המגבלות שלהם. הייתה פתיחות ונכונות מאוד גדולה מצד המוזיאונים לייצר קשר ארוך טווח בינינו. הם בנו הדרכות מותאמות, הכוללות למשל פישוט לשוני, וגם הסדנאות נעשות בשיתוף פעולה עם הצוות אצלנו ובהתאמה ליכולות של הצעירים שלנו.
"הפרויקט הזה מאפשר לצעירים שבמרכז להיחשף לעולם תרבותי עשיר. חלקם כמעט ולא ביקרו במוזיאונים בעבר. הביקורים גם תורמים לביטחון העצמי שלהם, כי בסדנאות השונות הם מתבקשים להביע את עצמם. בנוסף, הם מפתחים עצמאות, בכך שהם נוסעים בתחבורה ציבורית למפגשים השבועיים ולומדים להתמצא במרחב, שהוא לאו דווקא המרחב הבטוח שאליו הם רגילים, אלא למרחב חדש, המתקיים בתוך הקהילה".

3 צפייה בגלריה
הביקור במוזיאונים
הביקור במוזיאונים
הביקור במוזיאונים
(צילום: אלא אטינגן)

קראו עוד:

לדברי גל לינקר, צעיר במרכז "צומת לקריירה", בן 23: "אני מאוד אוהב תרבות, אמנות ויצירה. הביקורים במוזיאון נותנים לי הרגשה של שמחת חיים והשראה לצייר כמו האמנים הכי גדולים בארץ. מאז שהייתי ילד מאוד אהבתי להיות במוזיאונים, וגם עכשיו אני שמח להגיע למוזיאונים".
לדברי עדינה פרלמן ורדי, מנהלת מחלקת החינוך במוזיאוני חיפה: "הפרויקט הזה מיוחד ויקר לליבנו מכמה סיבות: ראשית, כיף לעבוד עם הצעירים של אלווין והצוות המקסים והמקצועי שמלווה אותם. שנית, מרכז היום של אלווין נמצא ממש בשכנות למוזיאון חיפה לאמנות, כך שאנחנו זוכים גם לטפח יחסי שכנות טובים. שלישית, מדובר בפרויקט ארוך טווח, שבו הצעירים נחשפים לתכנים הייחודים שיש לכל אחד ממוזיאוני חיפה להציע.
"מחלקת החינוך של מוזיאוני חיפה נהנית משיתופי פעולה מעניינים נוספים, כמו פרויקט "בית הספר משתלט על המוזיאון", שבו לוקחים חלק תלמידי ביה"ס יד ביד (בית ספר דו לשוני). בפרויקט זה לימדנו את צוות ביה"ס איך להשתמש במוזיאונים כפלטפורמה ללמידה, וכך הם מבלים אצלנו אחת לחודש ליום למידה מלא".