מנהלת מפרץ חיפה האחראית לתכנית שיקום מפרץ חיפה מסכמת שנת פעילות ונערכת להמשך קידום הוצאת המפעלים הפטרוכימיים.
סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, וראש מנהלת מפרץ חיפה יובל אדמון, פרסם דוח מפורט באשר לצפוי להתבצע בשנה הקרובה.
5 צפייה בגלריה
יובל אדמון
יובל אדמון
ממשיכים במסלול הקריטי. יובל אדמון
(צילום: נחום סגל)

"חלק מחשיבות הדוח הוא פרסומו", מסביר אדמון, "הוא מעיד על מנהלת מסודרת שעובדת בשקיפות מול המגזר העסקי והרשויות המקומיות, ומציגה כיצד ייראה הפרויקט ולוחות הזמנים שלו. אנו כעובדי ציבור מחויבים לציבור ומציגים את ההתקדמות בפרויקט החשוב והעצום הזה".
על פי הדוח, שנת 2023 הסתיימה ברובה ללא עיכובים. "אנו עומדים בלוחות הזמנים ברוב הדברים, ואנחנו ממשיכים במסלול ובנתיב הקריטי של מוכנות לסגירת בזן בשנת 2029. למרות אתגרים רבים, בראשם המלחמה, אנו עדיין במסלול".

5 צפייה בגלריה
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
(צילום: גיל נחושתן)

אז מה צפוי לקרות ב-2024 במפרץ?
"הייתי רוצה שכבר יצא המכרז להקמת אתר אחסון גפ"מ בדרום. אני מעריך שזה יקרה בחודשים הקרובים. אושרה תת"ל 65א' – תכנית הכפלת מסילות הרכבת עד חיפה, ומקווים כי תאושר בקרוב 65ב' – תכנית הכפלת המסילות מחיפה צפונה".
אנחנו נדע ששנת 2024 הייתה מוצלחת ועמדה ביעדי התכנית?
"אם נראה שיקומו במהלך השנה מתקני אחסון גפ"ם ברחבי המדינה, שתש"א תוציא למכרז ביצוע את הקמת מסוף התזקיקים או נמל הדלק, ושנראה שכל התכניות לאנרגיה בתמ"א 75 מתקדמות בתהליך סטטורי".
מה המרכיבים הכי חשובים בתכנית?
"אחרי תכנית פינוי המפעלים הפטרוכימיים, הפרויקט הכי חשוב זה הסרת מסילות הרכבת, חיבור העיר לים והפיכת המסילות למהירות ואפשרות הגעה תוך 40 דקות ברכבת מחיפה לגוש דן".

5 צפייה בגלריה
תחנת חוף הכרמל
תחנת חוף הכרמל
הולכת להשתנות. תחנת חוף הכרמל
(צילום: גיל נחושתן )

נושא הרכבות יעסיק את חיפה בעשור הקרוב.
"ב-2024 נראה את חשמול פסי הרכבת בחיפה, ובגלל עמודי החשמל לאורך המסילות שיפרידו את חיפה מהים, העיר תפוצה ב-100 מיליון שקלים שיאפשרו בניית גשרים מעל המסילות. כך ייבנה גשר מעל שער פלמר. בנוסף, תחל בנייתה של תחנת ענק בחוף הכרמל. המינהור המיוחל של המסילות יחל רק בעוד עשור".
איך השפיעה המלחמה על התכנית?
"לא השפיעה. היו כאלו שניסו לטעון כי בגלל שבתי הזיקוק בדרום קיבלו טילים, זו ההוכחה שיש להשאיר את בתי זיקוק בחיפה. אני חושב שדווקא ההיפך, והמלחמה מחדדת את הצורך להפסיק לייצר דלקים. יש להיערך לשינוי במשק האנרגיה, ובמקום זיקוק דלקים, לפזר תזקיקים באוזרים מוגנים. ככל שנעשה זאת מהר יותר נהיה ערוכים טוב יותר למלחמה".

5 צפייה בגלריה
חוות תשן בקרית חיים
חוות תשן בקרית חיים
יחל פינוי מכלים ריקים. חוות תש"א בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)

תזקיקים לא דליקים יותר מנפט גולמי?
"כיום יש במפרץ גם נפט גולמי בדרכו לזיקוק בבזן, וגם 3 מיליון טון תזקיקים שבזן ייצרה ובדרכם לייצוא. אחרי השינוי המיוחל, אנו יכולים להיות רק עם אותה כמות תזקיקים שיפוזרו בכל הארץ ולא רק בחיפה".
מה עם חוות המכלים?
"ב-2026 צפוי פינוי חלקי של החווה. בחווה 40 מכלים, 20 מהם לא פעילים. הפינוי החלקי יאפשר ניקוי השטח ותחילת בניית שכונה חדשה. אחרי אישור תמ"א 75 נראה תוכניות מפורטות ונוכל לראות איך ייראה המפרץ החדש".
יש תקציב לתכנית?
"ביולי 25 נגיע לנקודה קריטית בתכנית בגלל שאז יתקיימו דיוני תקציב. נעשה ונצליח".

5 צפייה בגלריה
פרופ' אבי שמחון
פרופ' אבי שמחון
"התכנית יצאה לדרך". פרופ' אבי שמחון
(צילום: עמית שאבי)

פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה מוסיף: "התכנית לשינוי המפרץ יצאה לדרך וצפויה להשפיע על המטרופולין חיפה כולו תוך שנים ספורות. המטרופולין יגדל להיקף של מעל מיליון וחצי תושבים, ויוכל להתחרות בתל אביב וגוש דן, ועל ידי כך להשפיע לטובה על כל צפון מדינת ישראל".