בניין קריית הממשלה על שם יצחק רבין בחיפה התחדש בשטיח קיר מעשה ידיה של האמנית אהובה שרמן, יקירת העיר חיפה. שטיח הקיר החדש, שנרכש לאחרונה, מוצג בכניסה לאולם האירועים החדש.
2 צפייה בגלריה
אהובה שרמן והשטחי שניזוק. "מדן ועד אילת"
אהובה שרמן והשטחי שניזוק. "מדן ועד אילת"
אהובה שרמן והשטיח שניזוק. "מדן ועד אילת"
(פרטי)
לרכישה קדמה דרמה. קריית הממשלה רכשה שטיח קיר זה במקום שטיח הקיר הקודם, "מדן ועד אילת", שהיה תלוי לראווה באולם האירועים הישן בבניין במשך כמעט 20 שנה, וניזוק בעת שיפוץ שנעשה במקום. השטיח שנהרס היה באורך 10 מטרים, היה עשוי צמר איכותי, ונוצר בטכניקה תלת מימדית מיוחדת שפיתחה האמנית.
שרמן: "השטיח היה אינטרפרטציה אומנותית של מפת ישראל. ניתן היה לזהות בקלות את ההרים, הים, הכנרת, ים המלח והעמקים. יצרתי אותו בתהליך מורכב שארך יותר מחצי שנה, והיה אחד משיאי יצירתי האומנותית".
אובדנו של שטיח קיר זה, עקב השיפוץ, גרם צער עמוק לאמנית. גבי בן דוד, מנהל קריית הממשלה, הביע גם הוא צער על אובדן היצירה, ונכנס לתהליך של הידברות עם האמנית, שבסיומו התקבל ונחנך השטיח החדש בטקס צנוע.
שטיח הקיר החדש, "רבדים ממדבר יהודה", מאופיין גם הוא בהשראה מנופי ארץ ישראל, כדרכה של שרמן.
שוחרי אמנות זוכרים, מן הסתם, כיצד תבע האמן גרשון קניספל לפני שנים אחדות את עיריית חיפה בגין הסרת והשמדת תבליט קרמי שביצע בשנות ה-60 של המאה הקודמת על חזית בית הספר תיכון עירוני ה'. בית המשפט המחוזי פסק בשנת 2016, ארבע שנים אחרי הסרת העבודה, כי על העירייה לפצות אותו בסך של למעלה מחצי מיליון שקלים, ולא עזר לה לעיריית חיפה הטיעון כי עבודת האמנות הזו שהיו בה מוטיבים תנ"כיים וחקלאיים, היוותה סכנה בטיחותית, כי החלו לנשור ממנה חלקים.
שרמן, בניגוד לקניספל, שהלך בינתיים לעולמו, ויתרה על אופציה משפטית, והעדיפה תהליך של גישור. אולי מפאת הידיעה כי הליך משפטי עלול לארוך זמן רב, והיא כבר בת 95.
2 צפייה בגלריה
אהובה שרמן והשטיח החדש. "רבדים ממדבר יהודה"
אהובה שרמן והשטיח החדש. "רבדים ממדבר יהודה"
אהובה שרמן והשטיח החדש. "רבדים ממדבר יהודה"
(פרטי)
קראו גם: >>


הדובדבן שבקצפת


אהובה, לקחת את זה קשה, כשהשטיח שלך נפגם ונהרס?
"איך לא. זו הייתה שכיית חמדה שהיוותה מוקד לשוחרי אמנות שהגיעו לחיפה מכל רחבי הארץ כדי להתפעל ממנה. הוא היה תלוי שם משנת 2004, לא נשחק ולא התקלקל. מדריכת הקבוצות לאה פופר, למשל, נהגה לסיים שם את סיורי האמנות בחיפה לקבוצות שהיא הדריכה. מסלול קבוע, וזה היה הדובדבן שבקצפת".
כבר קרה לך בעבר, שנפגמו או נעלמו עבודות אמנות שלך?
"הרבה מאוד ציורים שלי תלויים במקומות ציבור ברחבי הארץ, כולל בכנסת. וכן, כבר נעלמו עבודות שלי במשך השנים".
אפשר להבין שיצירות נפגמות בעת שיפוצים לא?
"זה ממש לא חייב להיות כך. בשדרות אבא חושי מס' 34 בחיפה, תלויה עבודת קיר אמנותית קרמית שלי עוד משנת 1973, ממלחמת יום כיפור. בשלב כלשהו הבית עבר שיפוץ, אבל התייעצו איתי, ואז כיסו את עבודת האמנות ביריעות, שהוסרו עם תום השיפוץ. והיא מתנוססת בחזית הבית עד עצם היום הזה".
שרמן, שכאמור כבר מלאו לה 95 ("אני לא מסתירה את הגיל, אני מתגאה בו!"), היא יקירת העיר חיפה וזוכת פרס האמנות ע"ש הרמן שטרוק. רבות מעבודותיה מקשטות בנייני ציבור ותרבות בחיפה ומחוצה לה. בין היתר, בבניין העירייה, בבתי החולים בני ציון וכרמל, בבית פלימן, באולם הנוסעים של נמל חיפה, בבית ההבראה הצבאי ובשדה התעופה.
שרמן נולדה בתל אביב, ובגיל 11 עברה עם משפחתה לעיר הכרמל. מאז מהווה חיפה את מרכז פעילותה החובקת עולם. חיפה, כמו גם ירושלים ונופי הטבע של ארץ ישראל כולה, מהווים עבורה השראה ליצירתה. נופי הארץ, גם אלה האורבניים וגם פלאי הטבע, מוצאים את דרכם אל עבודותיה.
במהלך השנים היא השתתפה באינספור תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל. צר המקום מלהכיל רשימה מלאה של תערוכותיה, אך כדאי להזכיר את התערוכה בה השתתפה באמסטרדם, הולנד, ב-1971. הנסיכה ביאטריס הפתיעה אז בביקור, ורכשה את הציור 'מבואות ירושלים'. מאוחר יותר רכש בית המלוכה ההולנדי ציור נוסף שלה. לפני שנים אחדות שלחה שרמן לביאטריס, שהפכה בינתיים למלכת הולנד, את הספר שיצא לכבוד הרטרוספקטיבה של 40 שנות יצירתה, וקיבלה ממנה מכתב תודה מרגש.
אהובה מעולם לא יצאה לגימלאות מחיי היצירה שלה, והיא אמנית פעילה גם כיום.