חיפה נחשבת לאחת הערים המבוגרות בישראל ובה כ-60 אלף גמלאים (בני 67 ומעלה). בעיר בה 22% מהתושבים הם אזרחים ותיקים, נבחר בבחירות האחרונות רק נציג אחד לרשימת הגמלאים אותה הוביל אלי לנדאו.
6 צפייה בגלריה
באים לעבוד בשביל התושב הוותיק. חברי רשימת הגמלאים
באים לעבוד בשביל התושב הוותיק. חברי רשימת הגמלאים
באים לעבוד בשביל התושב הוותיק. חברי רשימת הגמלאים
(צילום: שרון צור)
ב-31 באוקטובר מסתערים הגמלאים בראשות ישראל סביון על המועצה. בראש הרשימה החדשה סביון - לשעבר מזכיר העבודה בחיפה ומנכ"ל העירייה, פיני וגמן - ראש מינהל הרווחה לשעבר בעירייה, חבר המועצה אלי לנדאו ועליזה שקולניק.

לא רק בייביסיטר


שקולניק (75) היא גמלאית מערכת החינוך, שלימדה יותר מ-40 שנה במכללת ויצו. היא מרצה לאומנות וקולנוע, ופעילה חברתית שהייתה ממקימי פורום בת גלים. "הקמנו את פורום בת גלים לפני 20 שנה כדי לשפר את תדמית השכונה שהיה אז בעייתי. היום, לא מעט בזכות אותו פורום, יש בשכונה קהילה פורחת ומשגשגת", היא מספרת.
שקולניק גם מרכזת את פעילות הטלוויזיה הקהילתית שכיום משודרת בערוץ 98 ומופעלת על ידי גמלאים.
למה לגמלאים יש רק מנדט אחד?
"חסרו לנו 16 קולות למנדט שני ובגלל הסכם עודפים הפסדנו אותו. לצערי הגמלאים מפוצלים בעיר ורבים מהם מצביעים לסקטורים השונים. נותרו 20 אלף גמלאים שאנו פונים אליהם. בנוסף יש השנה עוד מפלגות שקורצות לגמלאים ומועמדים שהם גמלאים בעצמם".

6 צפייה בגלריה
"לא רק בייביסיטר". שקולניק
"לא רק בייביסיטר". שקולניק
"לא רק בייביסיטר". שקולניק
(צילום: שרון צור)

אז למה להצביע לכם?
"שדולת הגמלאים תהיה היחידה שתתמקד בנושא ותבטיח עשייה. אם לא תתנו לנו כוח לא יהיה מי שידאג לגמלאים. תראו איך בכנסת לא דואגים להעלות את קצבת הזקנה אבל שכר הח"כים לא מפסיק לעלות".
מה תעשו?
"המון דברים. זה מגזר גדול ומופלה לרעה. לא שמים עלינו. להיות זקן זה לא דבר סימפטי. מצד אחד ,יש אריכות חיים ושנות הגמלאי התארכו. יש לנו בין 10-20 שנה של גמלאות אקטיבית. הגמלאים מתחלקים לשניים. אלו שפעילים תרבותית וצורכים תרבות, השכלה ופעילויות. לאלו אנו נסייע. ולאלו שזקוקים לסיוע רווחה, חלקם רפואי, אחרים בהנגשת מידע ושירותים".
איך?
"נקים את הרשות לאזרח הוותיק שתרכז כל מה שצריכים עבור הגמלאים בעיר. הגמלאי נתקל היום בבירוקרטיה ונשלח לעמוד לבד מול קופות החולים, משרדי הממשלה, ביטוח לאומי, והעירייה. גם בנושא התחדשות עירונית יש מי שצריך עזרה. בפינוי בינוי מניידים תושבים. למשפחה צעירה קל יותר לעבור, לגמלאי זה קצת יותר".
מה עוד?
"נקדם שמירת מקומות בחניונים לאנשי גיל הזהב ולא רק בעלי תעודות נכה. אזכיר כי בחיפה דאגו לתווי חניה קודם לצעירים ורק אחר כך, בזכות הגמלאים, ניתנו תווי גם לגמלאים. נדרוש תקן לטיפול במדרכות ומעברי חצייה כי גמלאים נופלים יותר ופציעה עבורם קריטית. כל המפגש בין אדם לממסד מתנהל היום דרך מחשבים וזה לא פשוט עבור זקנים. נדאג שיהיה מענה אנושי, פקיד שיוכל לסייע. עניין נוסף אלו פרויקטים בן דוריים בהם ניתן יהיה לנצל את כישורי הגמלאים בפעילות התנדבותית כמו למשל שאזרח ותיק יחנוך תלמיד צעיר".
העולם שייך לגמלאים?
"לגמלאים יש הרבה מאד יתרונות שאפשר לנצל. גמלאי זה כוח, כבוד, חופש זה גיל זהב. הגמלאי חופשי מעבודה וניתן לנצל את ההון האנושי ובעל הניסיון שאין לצעירים. אדגיש גם את הגמלאיות שמלאות אנרגיה ולמרות זאת לא זוכות למספיק ייצוג. הן לא צריכות להסתפק בלהיות רק בייביסיטר".

6 צפייה בגלריה
לגמלאים יש הרבה מה לתרום. סביון
לגמלאים יש הרבה מה לתרום. סביון
לגמלאים יש הרבה מה לתרום. סביון
(צילום: שרון צור)

רחובות מסוכנים


את רשימת הגמלאים מוביל ישראל סביון. "מסיעה גדולה במועצה ירוויחו לא רק הגמלאים אלא כלל התושבים", אומר סביון. "כל יום אתה שומע על אירוע פלילי אחר ברחובות העיר וגמלאים בעיר חוששים לבטחונם. אנחנו נפעל מיידית לתקצב עוד ניידות שיסתובבו בעיר ולא רק 5 ניידות שמכסות כיום את כלל השכונות".
סביון מציין כי בפעם שעברה הצביעו כ-5,000 תושבים לגמלאים, וכעת הוא מקווה למספרים גבוהים בהרבה. "הגמלאים בעיר עשו דבר או שניים למען העיר בחייהם. לצערי אירועים לגמלאים נערכים לפעמים באולמות בית ספר במקום מקום ראוי יותר כמו תיאטראות. נפעל להגדיל את סל התרבות ונחזיר את הכבוד לוותיקים כפי שקורה ברחבי העולם".
זו קצת קריאת תיגר על צעירים?
"צעירות זה דבר שחולף (צוחק), ונשמח לשילוב צעירים במגזר הציבורי, אבל נזכיר את הריצה לבחור במועמדת צעירה בבחירות האחרונות...זה היה הפיאסקו של המאה. נהפוך לדוגמא לערים אחרות בהם צעירים וותיקים שמחים להתגורר. סבים וסבתות לצד נכדים ונכדות".

6 צפייה בגלריה
מלאי ניסיון ואפס אגו. לנדאו
מלאי ניסיון ואפס אגו. לנדאו
מלאי ניסיון ואפס אגו. לנדאו
(צילום: שרון צור)

קראו עוד:

פירמידה הפוכה


זקן חברי המועצה אלי לנדאו, יציין את יום הולדתו ה-92 השנה. כוחו במותניו ופעילותו במועצה ענפה. לנדאו פינה את המקום הראשון לסביון, אך מי שעמד בראש ההתאחדות הארצית למלאכה ותעשייה, רוצה להוביל מהפכה.
"הפירמידה מתהפכת בעולם. הילודה נמוכה ועוד 20-30 שנה לא יהיה מי שישלם ביטוח לאומי. זה זמנם של הגמלאים. נתחיל מהרשות לאזרח הוותיק שיקצר לגמלאים את ההתרוצצות בין מחלקות העירייה השונות. דבר נוסף נדאג לקדם הצבת מצלמות אבטחה כדי שכל רחוב יהיה בטוח יותר".
איך חיפה ביחס לערים אחרות?
"לא טוב. תל אביב זו ארץ אחרת, אבל מצבנו פחות טוב גם ביחס למוצקין השכנה. היחס לאזרח הוותיק הרבה יותר טוב. שם ראש העיר מגיע לברך את היוצאים לטיול בגוף המקביל למילב".
ואצלנו?
"ההיפך. ראש העיר מונעת העברת תקציבים למילב למרות שאושרו על ידי מועצת העיר. בגלל זה נאלצתי כיו"ר מילב להגיש עתירה נגד ראש העיר לקבלת כ-700 אלף שקלים. עוד בושה היא גירוש גמלאים ממועדון כרמל כדי לפתוח בית קפה. אני מקווה שנוכל להפוך את חיפה לעיר גמלאים מאושרת בה צעירים ו־ותיקים חיים יחד באושר".

6 צפייה בגלריה
באים לעבוד בשביל התושב הוותיק. חברי רשימת הגמלאים
באים לעבוד בשביל התושב הוותיק. חברי רשימת הגמלאים
נטו למען הגמלאים. חברי רשימת הגמלאים
(צילום: שרון צור)

אחד שיודע


פיני וגמן עמד בראש מינהל הרווחה בעיריית חיפה שנים רבות ומכיר היטב את היכלת של העירייה לסייע לתושבי הוותיקים הזקוקים לכך.
וגמן: "הבחירה בשדולת הגמלאים מבטיחה כי האינטרסים של הגימלאים במגוון הצרכים שלהם יכובדו על פי המצע, כי זה עיקר העניין של הנהלת שדולת הגמלאים ואין בילתו. הנהלת השדולה תפעל להקמת רשות למען האזרחים הוותיקים שהינה מנהלת ארגונית שתבטיח ביצוע תכניות לרווחת האזרחים הוותיקים על פי תכנית אב ומסגרת תקציבית".

6 צפייה בגלריה
למען הגמלאים. פיני וגמן
למען הגמלאים. פיני וגמן
למען הגמלאים. פיני וגמן
(צילום: פרטי, canva)

וגמן מוסיף: "השדולה פועלת להרחיב את מעגל התומכים בכדי שנגדיל את הכח הפוליטי שלנו ל-4 מנדטים וזאת, בשל העובדה כי 23 אחוז מתושבי חיפה היום אזרחים וותיקים. כמו כן הנהלת השדולה מורכבת מאנשי ציבור בעלי יכולת פוליטת כמו ישראל סביון ואלי לנדאו, וכן אנשי מקצוע כמו פיני ווגמן שיש להם הכח להביא לשינוי במעמדם ובאיכות החיים של הגמלאים בכל תחומי החיים.
"כך שינוי ושיפור הביטחון אישי, חיי חברה ותרבות, הנגשת השרותים לאזרח הוותיק, הדאגה לפרט וקידום שירותי הרווחה,שילובם בחיי החברה בתעסוקה והתנדבות ושילוב בינדורי המבטיח כיבוד אב ואם ומתן כבוד לאזרח הוותיק".