בשבוע שעבר שוחח כותב שורות אלה עם עמית מנחם שסיפר שהחלום שלו הוא לשחק בבוגרים של מכבי חיפה. והנה החלום התגשם מוקדם מהצפוי. ביום ראשון הוא כבר היה שותף לניצחון של הירוקים על מכבי רעננה.
2 צפייה בגלריה
עמית מנחם
עמית מנחם
עמית מנחם
(מכבי חיפה)
ב־7 דקות הבכורה שלו הרוקי הירוק הפגין ביטחון של סניור והספיק לחלק 4 אסיסטים, וכל זאת אחרי אימון וחצי בבוגרים. "זה חשוב מאד שאני ועוד שחקנים מהנוער של מכבי חיפה נעלה לבוגרים, כי הקהל רוצה שחקנים להזדהות איתם. הקהל מחפש שחקנים מתוצרת בית, ואני בטוח שכשאני ושחקנים אחרים שגדלו במועדון ישחקו בבוגרים, זה יוסיף לחיבור של הקהל עם הקבוצה".
בגיל חמש הגיע עמית מנחם לשיעור ניסיון בחוג קט־סל בבית הספר רוממה. באותו רגע הוא כבר ידע שהוא הולך להיות כדורסלן. מאז חלפו 13 שנה, הילד אוטוטו בן 18, ועד לאחרונה היה מוכר בעיקר לעכברי הכדורסל החיפאים. אבל אז הגיע משחק הצמרת בין קבוצת הנוער של מכבי לעמק חפר. הקפטן הירוק קלע 50 נקודות, לקח 11 ריבאונדים, מספרים מדהימים שחשפו אותו לכלל חובבי הכדורסל.
מי שהיה הראשון לזהות את הכישרון היה מנהל מועדון בית"ר אחוזה, אילן הרפז: "עמית מנחם עוד לא בן 18, אבל משחק כמו שחקן מנוסה. נכון שהוא די נמוך לכדורסלן, אבל הוא אתלט עם ניתור אדיר. לדעתי הוא שחקן הנוער אולי הבולט בארץ. כל השנים הוא שיחק מול ילדים שגדולים ממנו בשנה או שנתיים, כי לא היה טעם לתת לו לשחק עם בני גילו. בכיתה ג' הוא עבר לשחק בליגה בנוסף להשתתפות בחוג. למרות שהוא נמוך ולמרות שהוא היה קטן בגיל מכל השחקנים בליגה, הוא תמיד הצטיין.
"מדובר בשחקן נשמה אמיץ, לוחם ומסור לקבוצה", מוסיף הרפז. "לאורך כל השנים הוריו מיכל ואלי תומכים בו. כשהוא היה בבית"ר אחוזה הוא היה ספק תארים של המועדון. זכינו באליפויות קט סל, בהמשך באליפויות ילדים, מעבר ליכולת שלו הוא גם ספורטאי למופת. לא פחות חשוב מבחינתי הוא שעמית הוא חבר טוב ותלמיד מצטיין במגמת פיזיקה ומינהל עסקים בבית הספר הריאלי".
מאמנו בקבוצת הנוער, בני כץ, מספר: "עמית הוא שחקן שכיף לאמן אותו. מעבר לכך שהוא שחקן נהדר, הוא בחור צנוע, טוב, שקט, הוא מנהיג אמיתי והוא משמש כקפטן הקבוצה. למרות הכישרון העצום שלו הוא עובד קשה מאד. מדי בוקר הוא עושה אימוני קליעות בשש בבוקר, זה דבר מדהים. לא רואים הרבה שחקנים שמשקיעים כמוהו. על המגרש הוא קילר, הוא נותן 200 אחוז מעצמו לאורך כל המשחק, לא עוצר לרגע, ומטריף את כל שאר השחקנים בהתלהבות שלו".
המנהל המקצועי של מחלקת הנוער הירוקה, טל נתן, איש כדורסל ותיק: "בקריירה הארוכה שלי כאיש כדורסל כבר ראיתי איזה שחקן או שניים בחיי. אני לא רוצה להגיד שעמית הוא השחקן המוכשר ביותר שראיתי בחיי, אבל הוא בטח אחד המוכשרים ביותר שיצא לי לראות. כשמדברים על זה שהוא קלע 50 נקודות במשחק, אתה צריך להבין שהדבר המדהים זה שה-50 נקודות נקלעו במשחק צמרת צמוד ומותח מול קבוצה מהטובות בארץ. זה לא איזה משחק מול קבוצת תחתית מפורקת, שבו אתה מביס את היריב בהפרש אדיר, ואז כל התקפה הולכת לכוכב כדי שהוא ישבור שיא. מדובר במשחק צמרת שהיה צמוד לכל אורכו, ובו עמית התפוצץ. אבל מעבר לכמות הנקודות העצומה שלו, הוא עושה עוד המון דברים, לוקח כדורים חוזרים, מחלק אסיסטים, עושה הגנה, והכי חשוב – ממריץ את כל הקבוצה. עמית הוא מסוג השחקנים שעושים את כל השחקנים שמסביבו לטובים יותר, הוא לא איזה כוכב שגונב את ההצגה ומשאיר את חבריו בצד. מדובר בשחקן מצוין שעוד יגיע רחוק".
2 צפייה בגלריה
מכבי חיפה כדורסל נגד הפועל חולון
מכבי חיפה כדורסל נגד הפועל חולון
יסייע לקבוצה. מכבי חיפה נגד הפועל חולון
(שרון צור)

קראו גם: >>

תלמיד מצטיין
עמית עצמו, תלמיד מצטיין במגמת פיזיקה ומינהל עסקים בביה"ס הריאלי, מצניע לכת: "אני לא אגיד לך שאין לי שאיפות להגיע לאנ.בי.איי, אבל כרגע החלום שלי זה לשחק עם הבוגרים של מכבי חיפה בלאומית. בשבוע שעבר לראשונה בחיי התאמנתי איתם, וזו ממש חוויה. אחר כך אני רוצה להתקדם לאט, לשחק בליגת העל, להמשיך לאירופה, אולי לאנ.בי.איי, אבל הכל לאט- לאט".
עם 50 נקודות במשחק צמרת ברור לך שאתה אמור לשאוף הכי רחוק.
"היו לי כבר משחקים של 30 ו- 40 נקודות. ה-50 נקודות זה שיא קריירה, אבל אני לא מסתכל על מספר הנקודות. אני מסתכל על הקבוצה. משחקים איתי שחקנים נהדרים, ההצלחה האישית שלי היא רק בגלל שמשחקים לצדי שחקנים טובים, ההצלחה של מכבי חיפה בנוער היא הצלחה של כל הקבוצה, לא רק שלי. בשנה שעברה הלכנו רחוק מאד, ואני מאמין שגם השנה הקבוצה תלך רחוק, ולכן מה שחשוב לי זה לא הסטטיסטיקה האישית שלי אלא הצלחת הקבוצה".
בכל זאת, ה־50 נקודות שמו את הפוקוס עליך.
"אני מודע לכך שיש התעניינות של אנשי כדורסל. קיבלתי הרבה הודעות אחרי המשחק, הרבה מאד אנשים מפרגנים לי. הכיף הכי גדול היה שזומנתי להתאמן עם הבוגרים".
אתה נמוך יחסית. לא חושש שזה יגביל אותך בעתיד?
"אני רכז, ורכז לא צריך להיות שני מטר. כל השנים שיחקתי נגד ילדים גדולים ממני, כך שאין לי בעיה לשחק נגד שחקנים גבוהים ממני, בטח לא בתור רכז וקלעי".
המאמן הראשון שלך סיפר שכבר בגיל 5 הוא קלט את הכישרון שלך.
"הייתי בגן חובה. בגלל שאח שלי שיחק כדורסל, הלכתי לשיעור ניסיון בבית ספר רוממה. אחרי שיעור אחד הבנתי שיש לי כישרון, והבנתי שזה מה שאני אוהב. למעשה, כבר בגיל חמש ידעתי שכדורסל זה האהבה שלי, ומאז אני מתאמן קשה כדי להשתפר כל הזמן. יש לי עוד הרבה מה להשתפר, ואני בטוח שאהיה שחקן הרבה יותר טוב ממה שאני עכשיו. התנאי זה כמובן עבודה קשה והתמדה".