‎‎השבוע (שני 9.5.22) תיפתח אליפות העולם בשחמט לנכים שתתקיים בישראל. לצד שורה של אמני שחמט מהארץ והעולם ינסה אנדריי גורבנוב, תושב חיפה, לשמור על תואר אלוף העולם בו זכה בשנה שעברה: "זה יהיה קשה, יש שחקנים מעולים אבל נקווה שנצליח לעשות את זה", הוא אומר.
1 צפייה בגלריה
אנדרי גורבנוב
אנדרי גורבנוב
גאווה חיפאית. אנדרי גורבנוב
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
‎גורבנוב, 35, נולד בבלארוס ללא יד שמאל, ונאלץ להתמודד עם סיטואציה לא פשוטה כילד: "היה לי קשה, וזה לא שגרתי אבל הייתי תלמיד טוב. היו לי ציונים מאוד טובים בבית הספר וגם ההישגים בשחמט תרמו. היו ילדים שצחקו עליי לפעמים אבל בגדול קיבלו את המגבלה שלי והתמודדתי עם זה. תראה, בסוף כמו כל דבר בחיים שלנו אנחנו לומדים לחיות עם זה, אני לא יודע מה זה להיות עם שתי ידיים. נאלצתי לוותר על הרבה דברים שהחברים עשו ואני לא יכולתי לעשות, יש כל מיני ענפי ספורט שילדים אחרים יכלו לקחת בהם חלק ואני לא. למשל, כשנסעתי לאליפות העולם היה לי קשה מאוד. צריך לקחת תיק ומזוודה ועם יד אחת זה מאוד קשה אבל בשגרת היום יום למדתי להתמודד עם זה. אני מבין שיש הרבה דברים שאני לא יכול לעשות, אבל אלו החיים. אבא שלי לימד אותי לשחק שחמט כשהייתי בגיל 6, נסעתי לתחרויות וזכיתי בתארים. הבנו שאני יכול להיות שחקן טוב ומאוד התחברתי לזה, זה גם העלה את הביטחון העצמי שלי".
‎‎הנכות הובילה אותו לבחירה במשחק השחמט. גורבנוב החל להשתתף בתחרויות, לזכות בתארים מה שחיזק משמעותית את הביטחון העצמי שלו. "אבא שלי לימד אותי שחמט בגיל 6. הוא ידע לשחק, הוא היה מאמן שחמט ונתן לי את הבסיס. בבלארוס זה יותר משמעותי מאשר בישראל. יש מועדונים וגם בבתי הספר לימדו שחמט. בשנים האחרונות זה מתחיל לתפוס בישראל אבל שם לפחות 25 אחוז מהילדים משחקים שחמט ו-50 אחוז יודעים לשחק שחמט".
ההישג המשמעותי הראשון שלו הגיע בגיל 15. "סיימתי במקום השני באליפות העולם לנכים. ההורים הצליחו לאסוף כסף כדי שאני אסע ואשתתף וזה היה מרגש מאוד. אחרי שנתיים רציתי להתמודד על אליפות העולם עד גיל 17. הייתי אמור לנסוע לאליפות אבל להורים לא היה כסף ולא נסעתי. זה היה מאוד מאכזב".
‎בשנת 2009 הוא השתתף במשחקי המכביה בישראל והתאהב במדינה. אז גמלה אצלו ההחלטה שהוא רוצה לעלות לישראל, להשתקע, ולבנות כאן את ביתו. וכך אכן קרה. ב- 2012 הוא עלה ארצה בגפו כשהוריו הצטרפו אליו לפני כשנתיים. "חשבתי שזה טוב יותר למשפחה שלי. האמנתי שגם בשחמט אני אוכל להתקדם יותר בישראל, אבל לצערי השחמט כאן לא היה משהו רציני".
ב-2015 זכה לראשונה גורבנוב באליפות העולם לנכים בסלובקיה. בנוסף הוא סיים 3 פעמים במקום השני. "זה היה מרגש מאוד", הוא נזכר. " זה היה הישג מדהים. היה לי חשוב לנסוע לתחרות הזו כי הרגשתי שאני בשיא. התמודדתי מול 15 שחקנים מרוסיה שמקבלים כסף וזה המקצוע שלהם. הם מגיעים עם מאמן. אני הגעתי לבד והצלחתי לעשות את זה". אשתקד כאמור שיחזר את ההישג וכעת חולם גורבנוב לעשות זאת שוב.

השחמט צובר פופולריות

‎ לצד היותו מהשחמטאים הבכירים בישראל הוא גם מאמן שחמט. לדבריו, למשחק הזה יש ערך מוסף: "לצד העניין הספורטיבי השחמט תורם המון לחיים. כל ראיית העולם משתנה, החשיבה, האופי של האדם. אני ממליץ לכל אחד לדחוף את ילדיו לשחק שחמט, זה לא חייב להיות באופן מקצועני אבל כמחשבה ולמידה".
עד כמה יש משמעות לנכות בשחמט?
‎‎"שחמט זה משחק מורכב מאוד שמשלב בין מוח, כוח, טריקים, חשיבה רבה. יש משחקים שנמשכים 4-5 שעות, וצריך יכולת להתמודד עם זה. יש גם מאמץ פיזי ולנכים אולי זה הקושי המרכזי. מי שנמצא על כיסא גלגלים או עם נכות שמפריעה לריכוז זה מאוד מקשה. השחמט זה ספורט משמעותי ומצריך שילוב של המון אמצעים. העניין המנטלי הוא מאוד חזק".
‎השחמט נחשב למשחק החשיבה המוביל והמרכזי בעולם. מדובר באחד המשחקים בהם לא קיים הבדל בין ילד למבוגר. כולם מתמודדים מול כולם, ללא פערים פיזיים כאלה ואחרים. "כל משחק מאופיין באסטרטגיה אחרת כי אתה חושב מה אסטרטגיות המשחק של היריב ואיפה החולשות שלו ואיך אתה יכול להפתיע אותו", אומר גורבנוב. "זו תורת לחימה לכל דבר, וזה נותן כלים אסטרטגיים משמעותיים לחיים".
ספורט השחמט בישראל תופס תאוצה. במשך שנים רבות הספורט הזה סומן כנחלתם הבלעדית של העולים מברית המועצות, אך מהלכים חשובים של האיגוד הישראלי לשחמט שינו את התמונה והמשחק הפך פופולרי יותר ויותר כך שכיום המשחק אף חדר למוסדות החינוך באמצעות שיתופי פעולה בין האיגוד הישראלי לשחמט למפעל הפיס. כיום בלמעלה מ- 1,000 מוסדות חינוך ב- 140 רשויות שונות מצפון לדרום, מלמדים שחמט. בנוסף, על פי נתוני האיגוד הישראלי לשחמט פעילים כיום בישראל למעלה מ- 10,000 שחקני שחמט כאשר 75 אחוז מבין השחקנים הפעילים הינם בגילאי ילדים ונוער. "בשנים האחרונות מתחזקת ההבנה כי השחמט הינו ספורט שמפתח את החשיבה, האסטרטגיה ומשפר את יכולות הדור הצעיר, יוצר תרבות של תחרות מכובדת ומכבדת ותורם המון לחברה- מכאן צומחת המהפכה", אומר יו"ר איגוד השחמט בישראל צביקה ברקאי.
האליפות שתתקיים באשדוד תימשך 9 ימים ותכלול חגיגת שחמט לרבות משחקים סימולטניים, מיצגים ופעילות רבה בתחום השחמט. ‎ברקאי: "לאחר מאמצים כבירים הצלחנו להביא את האירוע לישראל. תהיה חגיגה של שחמט, שתאפשר הצצה לעולם השחמט ולמשחק שעם ישראל מתאהב בו בשנים האחרונות. מדינת ישראל הופכת למעצמת שחמט עם אלפי שחקנים פעילים".
‎על אף ההתפתחות של המשחק בישראל, עדיין קשה מאוד להתפרנס כאן מהספורט הזה בשעה שהענף לא זוכה לעדיפות ותקצוב ראוי. גורבנוב: "להתפרנס רק ממשחק שחמט בישראל זה קשה מאוד. אני חושב שמאוד תלוי איפה אתה בעולם. יש אנשים שיכולים להתפרנס אבל רק אם אתה שחקן ברמה מאוד גבוהה או בשילוב עם אימון שחמט.
"זה שונה מספורט אחר כי זה עדיין לא תפס מספיק", הוא אומר. "בכל העולם יש פערים בין ספורט אולימפי לבין מה שלא אולימפי. בספורט האולימפי יש יותר תמיכות וכסף וכך גם בספורט קבוצתי. רק 5-6 שחקנים בישראל יכולים להתפרנס מזה בישראל ללא אימון ילדים וכו', וחבל שכך. אני חושב שצריך להגדיל את תקציבי השחמט. המשחק הזה תורם מאוד לחברה, לסובלנות, לחשיבה, לאסטרטגיה, לכבוד הדדי בין מועמדים ומתחרים ולהתפתחות. יש בארץ המון שחקנים חזקים, וזה יביא הישגים אדירים לישראל אם ישקיעו יותר".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://chat.whatsapp.com/IwYf2NjAQDTBV4EaIrqXrU